vbu Skrevet 2. januar 2011 #1 Skrevet 2. januar 2011 Har begynt med smaksprøver til en på fire måneder. Skal gå sakte fremover mens jeg ammer. Men jeg sliter litt med å finne ordentlig info. Hva jeg skulle gjerne ha sett er mer oppskrifter hvordan jeg kan lage litt mat til en baby. Skal alt kokes og moses eller kan man gi noen ting rått? Noen gode sider dere har funnet med oppskrifter? Hva står bak de måneders merkningen på grøt pakker. Har brukt Holle siden de er økologiske men skulle gjerne ha funnet en med gluten får å gi litt for gradvis tilvenning til gluten sammen med mm. Men de fleste grøtpakkene med gluten sier 6 måneder. Vet noen om det er på grunn av dagens anbefalinger (om gluten etter 6 måneder) eller noen annet? Kunne jeg ha gitt Holle havregrøt til en på 4 måneder? Hvordan i alle dager har dere klart å finne frem i den jungelen av grøter? Hvis noen lurer på hvorfor jeg begynner så tidlig så er det på grunn av at nyere forskning har funnet ut at det er lurt. Se blandt annet den her. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2010/08/19/gar-imot-rad-om-full-ammin/index.xml
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 2. januar 2011 #2 Skrevet 2. januar 2011 Jeg tror det er best å koke de første smaksprøvene, da f.eks kokt eple er mildere enn rått eple. Jeg brukte hirsegrøten fra Holle og risgrøten fra Nestle på de første smaksporsjonene. Han begynte for fullt da han var 5,5mnd. Denne karen kom veldig fort opp i full porsjon, så da kjøpte jeg en 6mnd grøt med gluten og tok et bar ss fra den i 4 mnds grøten. Det var ikke meningen å gå så fort frem, men denne gutten er matglad! Ellers har Nestle en Havregrøt med ris og hvete (4mnd), den inneholder jo gluten. Jeg begynte med økologisk grøt, men jeg bruker ikke det nå da økologisk grøt ikke inneholder riktig jern og det er jo nettopp pga jernbehovet at man skal begynne med grøt fra 6 mnd (min er 6,5mnd nå). Jeg har ikke tips om bra nettsider med oppskrifter, men det håper jeg andre har. Jeg trenger tips jeg også! :-) Men noe info. finnes her: http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/ Grøttester: http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article518315.ece Artikkel om jerninnholdet i grøten: http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/helse/trim/article416758.ece
vbu Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 3. januar 2011 Takk for lenker, har lest alle de fra før og irritert meg over at de økologiske grøtene ikke har jern. Skulle gjerna ha gitt de heller en ikke økologiske. Må vel bytte over til Nestle til slutt når det nærmer seg 6 måneders. Eller være veldig forsiktig med masse jernrike matvarer. Hirse har mye jern har jeg lest. En annen ting jeg er i tvil med hvordan man skal variere mellom grøt og grønnsakspureer og annen mat.Virker som mange gir bare grøt hver kveld men når gir man annen mat da?
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 3. januar 2011 #4 Skrevet 3. januar 2011 Jeg tror noen begynner med små smaksprøver til de ulike måltidene og øker porsjonene gradvis med alderen. Selv innfører vi et og et måltid omgang og jeg syns det virker lettest. Men vi ga tilfeldige smaksprøver fra 4,5 - 5,5 mnd. En dag fikk han smake most gulrot, så et par dager pause, så fikk han f.eks smake et par teskjeer grøt, så et par dager pause osv. Dette var vel mest for å se hvordan han og magen hans reagerte. Jeg ville fullamme så lenge som mulig og jeg ville vente med fast føde, da jeg var redd han ville miste intr. for puppen. Jeg ønsker nemlig å amme han til han er 12 mnd, så får vi se hva han vil etterhvert... Vi begynte med formiddagsgrøt da han var 5,5 mnd, ettermiddagsgrøt da han var 6 mnd og middag når han var 6,5 mnd (halv porsjon). Så nå står frokosten for tur når han blir 7 mnd, men han ammer så fra om morgenen, så da venter jeg så lenge som mulig med det.
vbu Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 3. januar 2011 Jeg har holdt på med smaksprøver (ca 1-2 teskjeer) med et dagers mellomrom nå i 2-3 uker. Har nå i de siste dagene begynt med grøt på kvelden og begynt å øke litt gradvis (øker ca 1 teskje om gangen). Føler som det er litt feil å ha to måltider så tidlig så vurderer å variere mellom grøt og pureer men føler ikke vi rekker å prøve så mange ting før 6 måneders alderen hvis vi fortsetter med bare en gang om dagen og en ting av gangen. Det sies at de er mye mer åpne til nye smaker før de blir 6 måneders.
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 4. januar 2011 #6 Skrevet 4. januar 2011 Ja, jeg lese en artikkel om det, men jeg husker ikke hvor. Der sto det mellom 4-8 mnd. Et annet sted leste jeg 4-10mnd, tror det var i Foreldre og Barn. Selv valgte jeg å ikke bry meg noe særlig om dette, da jeg mener at det beste er at foreldrene er gode forbilder. Jeg ga ikke sønnen vår så mye rart før han ble 6 mnd, men jeg kommer heller til å tilby et sunt og variert kosthold når han vokser opp. Også er jeg egentlig en ammeentusiast da, så jeg ville ikke ødelegge amminga! :-) Jeg jobber som lærer på en u-skole og jeg ser det er en tydelig sammenheng mellom hva elevene har til lunsj og hvordan foreldrene er. Jeg kan se hvem som har en kokk til far og hvem det er som får grandiosa til middag hver dag... Da snakker jeg ikke om utseende, men hvor ivrige de er i lunsjen, hvor variert de spiser osv. Så derfor tenker jeg at det er ikke noe vits å stesse! Du har mange år framover! :-) Vær et godt forbilde fra dag 1, altså ikke vent til de blir tenåringer.. Men du kan f.eks. bestemme deg for å gi et par teskjeer hver dag til et fast tidspunkt? Så varierer du? Jeg glemte å si at før vi begynte med middag, så ga vi grønnsakspurre i stedet for formiddagsgrøten noen dager, for å se hvordan han reagerte på det. Selv kommer vi til å gi variert mat til formiddag når han begynner med frokost. Så får han heller grøten fast om morgenen og kvelden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå