Aprilbarn mamma Skrevet 2. januar 2011 #1 Skrevet 2. januar 2011 Vi har et lite dilemma. Vi skal gifte oss i utlandet når babyen er ca 1 år gammel. Det blir et lite og uformelt bryllup, men bryllupsmiddagen er bestilt til klokka sju om kvelden. Problemet er om hva vi skal gjøre med jenta vår. Vi har tenkt barnevakt, men tror egentlig det kommer til å fungere dårlig, fordi hun er skeptisk mot fremmede og vært det siden hun var nyfødt, og hvis hun skal ha barnevakt vil det være en person hun nesten ikke har møtt før og vi har ikke mulighet til å la de møtes så ofte før bryllupet heller. (Besteforeldre skal være en del av middagen og kan derfor ikke brukes som barnevakter) Det andre alternativet er at vi tar henne med på restauranten og at hun får være våken til hun stuper og får da prøve enten sove i vogn (selv om hun ikke er veldig glad i vogna si) og som nødløsning i fanget til meg eller pappaen. Jeg tenker så mye på dette og hvordan vi skal løse dette at noen ganger så vurderer jeg å avlyse hele bryllupet og er nervøs på hvordan det kommer til å gå. Det overskygger jo at dette skal bli en av de beste dagene i vårt liv. Har noen tips eller råd for hva vi kan gjøre eller liknende erfaringer? Jeg tenker jo på hva andre tenker om de ser en ettåring på restaurant så sent at vi er dårlig foreldre også. Hvis hun blir med på restauranten og er våken til hun stuper, kommer vi til å ødelegge alle de gode rutinene (hun har foreløpig aldri sovet natten igjennom)?? Og hvis vi legger henne og hun våkner opp og ser en helt fremmed person, om hun da vil bli helt hysterisk redd?
Gjest Skrevet 2. januar 2011 #2 Skrevet 2. januar 2011 Om det er en stund til dere skal gifte dere så har dere god tid til å finne en barnevakt og la jenta blir kjent med barnevakten før bryllupet skal stå. Eller dere kan venne henne til å sove i vogna. Ha henne med på middagen og når hun blir trøtt så legger dere henne i vogna. Hun vil nok sovne når hun er trøtt. Og er det ikke noe som fungerer så burde dere nesten bare utsette til jenta kan ha barnevakt, noen hun kjenner, eller klarer å være våken litt lengre. Å ha med en 1-åring på fest til hun stuper synes jeg er en dårlig idè.
laroos Skrevet 2. januar 2011 #3 Skrevet 2. januar 2011 Jeg ville hatt henne med på middagen - og tatt med i betraktningen at det ikke er sikkert hun sovner så lett, at hun kan begynne å skrike og være urolig etc. Du sier jo at det er et lite og uformelt bryllup, og middag kl sju er ikke så sent. Hvis dere kan trene henne litt i å sovne i vogna på forhånd, så vil det sikkert gå ganske greit. Én dag med brudd i rutinen er neppe ødeleggende, det er hvis det gjentar seg at det blir kluss. Og ettersom bryllupet er i utlandet, så er det neppe så mange som vil reagere på at dere har med dere et lite barn (med mindre det er i nord-europa). Sørover er det helt vanlig å ha ungene med ut sent. Hvis dere belager dere på at dere kanskje ikke kan sitte til bords alle sammen absolutt hele tiden, at en av dere kanskej må trille en tur etc, så ser jeg ingen grunn til at dette er noe å grue seg til eller bli nervøs for lenge på forhånd. Jeg tror det er bedre å ta henne med enn å risikere at hun våkner med en helt ukjent barnevakt. Da er nok sjansen for at dere må løpe fra middagen større - pluss at dere garantert vil være nervøse under middagen for at akkurat det skal skje hvis barnevakten er ukjent...
Aprilbarn mamma Skrevet 2. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 2. januar 2011 Takk for gode innspill. Å skrive "til hun stuper" var dårlig ordvalg av meg,- mente til hun ble trøtt og hvis hun kanskje våkner opp så skal vi ikke få panikk selv om klokka kanskje er ti. Før nyttårsaften tenkte jeg at det var enklest med barnevakt, men når jeg leser tråder der hvor folk har med babyene sine på nyttårsaften og at det går ok, så lenge de kan få mulighet til å sove, så er det kanskje lettere for oss å ta henne med oss. Det er et lite og uformelt bryllup hvor vi kan gå litt fra og til og det er jo bare en dag det gjelder også. Foreløpig så holder jeg en finger på å ha henne i vogna og gå litt fra og til. Bryllupet er ikke i Nord Europa heller. Selv om dette er vårt bryllup så har vi jo tenkt at hun er en del av det hele, og at vi får ta bryllupsnatten senere bare vi to når hun kan ha barnevakt.
2010 Mammaen Skrevet 2. januar 2011 #5 Skrevet 2. januar 2011 Det viktigste er å velge en løsning som dere kan slappe av med. Det er jo deres store dag og dere vil jo ha det best mulig så viktig å ha en løsning dere er komfortabel med :-) Kanskje er det en som kan ta på seg å være litt ekstra oppmerksom under middagen, sånn at hvis det blir nødvendig å stikke av en liten stund for å trille litt så er det noen som gjør det? Jeg gjorde det selv i et bryllup (det var ikke avtalt på forhånd men det bare ble sånn) der jeg ikke kjente brudeparet kjempegodt (bruden var mannens barndomsvennine). Barna ble urolige (og masete) under middagen, så jeg gikk utenfor og lekte med de, så mor og far fikk slappe av og nyte maten og høre på talene. Fungerte utmerket for alle parter. Helt sikkert noen som vil gjøre det for dere på en sånn dag :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå