Gå til innhold

Trygt å reise til syden i uke 31?

Anbefalte innlegg

Hei. Har vert litt usikker ang reising, men vi ønsker en sydentur før nr 2 kommer. Har bestilt reise fra 24/4 til 9/5, og har termin 30. juni. Da blir hjemreisen når jeg er 33 uker. Det skal vel være trygt å reise disse ukene? Eller at ungen mindre sannsynlig kommer så lenge før? Er litt redd kaos og stress ved flyplasser osv skal utløse noe, for er jo ikke bare bare og reise med en 2 åring, men satser på det går fint. Andre som har reist etter uke 30 eller skal reise? Er litt redd ettersom sist vi reiste (var 4 uker på vei bare) så fikk jeg brun utflod og litt blod som varte i 3 uker. Dette begynte når vi hadde flydd og komt til hotellet. Redd flygingen osv skal gjøre noe. Flyturen tar 4,5 timer, så må vel bevege meg en del på flyet?

Fortsetter under...

For å si det slik, så fødte ei venninne i uke 32 helt uten forvarsel, i tillegg styrtfødsel.

Så om du velger å reise eller ikke, må bli opp til deg selv. Det er nok jævlig kjipt å få fødsel under reisen, og det er jo ikke alle plasser hvor det er like trygt å føde på sykehusene.

Jeg tror heller ikke du har lov til å reise med fly når du er såpass langt på vei, og om flyturen tar 4,5time. Da har du iallefall FLAKS med flyselskapet.

Og det sier kanskje sitt? At det ikke er det beste?

Lykke til, og god tur om du drar uansett :-)

Takk for svar. Ja jeg vet det er mulig å plutselig føde uten forvarsel osv:) Jo jeg har lov å fly ifølge alle flyselskapene jeg har sjekket, ink thomas cook som vi skal fly med. Kanskje jeg skal dobbelsjekke det med flytiden. For KAN jo være maks tiden er 4 timer. Har avbestillings beskyttelse heldigvis:)

Jeg signerer November-spire, det kan hende du får en kjempefin tur, men om du skulle gå i fødsel, oppleve lite liv eller liknende så tror jeg du raskt vil lengte hjem til Norge. Om man blir lagt inn på sykehus i utlandet har man en mye hyppigere MRSA forekomst også.

Det skal være helt trygt å reise med fly i uke 31, om man er frisk og rask, ukomplisert graviditet og får rørt seg litt på flyturen.

Du er langt innenfor grensen til alle flyselskap i norge.

Jeg vet ikke hvor i "syden" du skal, men om det er Spania så er det et meget godt og trygt helsevesen der. På turiststeder snakker også de fleste engelsk, og på sykehusene snakker alle legene engelsk.

Tror det er vel så skadelig å være overnervøs for at noe skummelt kan inntreffe.

Skal selv fly i uke 31, til Berlin, og gruer meg kun til mine kronisk tette bihuler som gjør landing vondt. Tar en tur til akupunktør før turen, og bruker heller energien på å glede meg til å komme meg litt bort :)

Og dét synes jeg du også burde gjøre, og dra med god samvittighet og NYYYYT ferien!!

Her er en bra link om graviditet og flyturer og alt man trenger å vite :) GOD TUR!

http://www.lommelegen.no/322877/flyreise-og-graviditet

Jeg hadde ikke gjort det!

Men det er det flere grunner til:

* jeg har født mine 2 første før termin, kun 14 dager før, men i tillegg har jeg vært innlagt noen dager i forkant pga stigene crp.

* kroppen min blir full av vann, det er direkte ubehagelig og jeg får vondt alle veier

* bekkenløsning (som jeg sikkert også får denne gangen), kombinert med flytur *skrekk og gru*

Men dette er sånn min kropp er under graviditet. Det trenger jo ikke gjelde deg;)

Annonse

Blåvinge: Tusen takk for godt svar. Blir nok til at vi reiser uansett. Jeg pleier ikke å være overhysterisk ved slike ting, men er nokså redd fødselen skal starte der nede, men samtidig så tviler jeg jo på det. Vi skal til Kypros. Var innom sykehuset i Egypt da vi var der helt i beg av graviditeten pga blødningen, og har inntrykk av at sykehusene som tilhører reiseforsikringen skal være veldig gode uansett hvor du er, så det er litt betryggende. Samtidig så skal min mor, og søsken osv også være med, så jeg håper dte blir lite stress og bæring av minstejenta og slik:)

Ser veldig frem til å få en tur før sommeren ettersom det ikke er mulig med det første rett etter, selvom vi var i varmere strøk både i mai og oktober:)

Fløy til Madrid i uke 31 sist svangerskap, hjem 3 uker etter. Helt ukomplisert, husk legeattest. Mitt problem var vel mer varmen, men det var i begynnelsen av august og da er Spania og ikke minst Madrid varmt og godt. Drikk mye, pass på hva du spiser og ikke minst kos deg masse.

Jeg har ei jente på 2 fra før, og svangerskapet med henen var problemfritt, så håper dette blir det også:)

Da vi var i Egypt når jeg nettopp hadde fått positiv test, så paste jeg godt på hva jeg spiste, ingen salat osv og ble aldri dårlig:) Kypros er jo et renere land så regner med alt går fint der og:) Takk for gode råd:)

Her kan du lese litt;

http://www.lommelegen.no/322877/flyreise-og-graviditet

Nå er det forandringer i hvor lenge gravide får fly, men du får endel gode råd om forhåndsregler som du bør ta før du reiser.

Vi skal reise nå i slutten av januar, og i den forbindelse tok jeg kontakt med reiseselskapet ang. flytid, fikk følgende svar:

Gravide opp til og inkl. 32 uker er OK.

33-36 uke må gravide ha legeerklæring med beskrivelse at det er forsvarlig å reise. Flytiden skal ikke være på mer enn 4 timer.

Etter 37 uke er det ikke tillatt.

Jeg er uke 28/29 når vi reiser, og vi skal fly nesten 6timer, men man må bare ta noen forhåndsregler, være ute i god tid for å unngå stress, ta med/på støttestrømper, være litt i beveglse, sørge for tilgang til nok drikke!

og sist men ikke minst ikke tenke på alt som KAN skje og gå galt ;) så får dere sikkert en fin fin tur.. jeg grue-gleder meg litt, men formen er bra og jeg er ellers frisk, så det skal bli godt med sol og varme ;)

Ang. oppholdet så har jeg med våtservietter, antibac, unngår all kontakt med dyr, spiser ikke kjøtt annet enn i pasta eller pizza og unngår isbiter.. ikke noe problem for dette er forhåndsregler vi alltid tar.. da pleier turene å være veldig vellykket ;)

Lykke til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...