Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke så mye om dette og har ikke prøvd å bli gravid så lenge at jeg kan kalle meg sliter. Men jeg er ganske sikker på at hormonbalansen i kroppen min ikke er helt som den skal. Har masse kviser på ryggen og endel i ansiktet, har også fått mer uønsket hårvekst etter jeg sluttet på pillen. Mest på leggene, armene og ansiktet.

Jeg er 28 år, har gått på ppiller i 12 år og sluttet i april 2010, ble gravid i juni og hadde SA i juli. Etter det har jeg hatt sykluser på 42, 65, 35 og 37 dager. Er usikker på om jeg har hatt EL hver gang. Kanskje jeg bare er hysterisk og utålmodig, men kjenner meg igjen i mange av symptomene.

Hva må man gjøre for å sjekke om man har PCOS og hva må til for å få legen til å sjekke det ut? Jeg fikk innvendig UL da jeg oppdaget SA, på sykehuset fant de ingenting der inne utenom noe de trodde var en liten cyste.

Setter stor pris på om noen vil svare...

Videoannonse
Annonse
Gjest ♥venter på storken♥
Skrevet

Hei. Mensen hos meg uteble helt etter p-pille slutt. Derfor ble jeg utredet. Og pga blodprøver som målte hormonene mine, samt innvendig ul så viste det seg at jeg har PCOS. Jeg har lite symptomer ellers. Normalvektig, lite kviser, lite uønsket hårvekst. Så er heldig slik sett.

Bestill deg en legetime og få sjekket det :)

Skrevet

Det kan høres ut som at du beskriver pcos-symptomer, men trenger jo forhåpentligvis ikke å være det:) Men i mitt tilfellet hadde jeg og min kjære provd så lenge at jeg til slutt dro til fastlegen min, hvor jeg ble videresendt til gynekolog. Der tok de ultralyd av underlivet og fant flere cyster, og tok noen blodprøver for å se om jeg hadde hormonubalanse, noe jeg hadde.. Dermed pcos.. Men hadde jeg vært deg, så hadde jeg bestilt en legetime eller gynekologtime, og spørre dem.. Så får vi bare krysse fingrene for at du er heldig og ikke har det:)

Skrevet

Takk for svar begge to :) Jeg skal til legen om en måned, så da skal jeg be om å få tatt blodprøver for å sjekke hormonbalansen. Tenker at det må være noe galt med hormonbalansen siden jeg har fått så mye kviser og hårvekst i det siste. Er det ikke sånn at man kan sjekke om man har hatt EL ved hjelp av blodprøve også? Får høre med legen om jeg kan få sjekket det også. Selv om jeg ikke har prøvd så lenge, tenker jeg at det er greit å være tidlig ute hvis man mistenker at noe kan være galt.

Lykke til dere andre også!

Skrevet

Bare spør legen om alt du kan, og test så fort som mulig.. Jeg og min kjære prøvde i 1 1/2 år før jeg faktisk dro til legen og fikk noen tilbakemelding om hva som faktisk foregikk, så synes det er en veldig god ide at du sjekker det så tidlig som mulig:)

Litt usikker når det gjelder den blodprøva for å påvise at du har hatt EL, men det kan godt hende at de har noe sånt:)

Men hvis det skulle vise seg at du faktisk har pcos, så er ikke alt håp ute alikevel.. Det var nemlig det jeg tenkte når jeg fikk det påvist, men etter en lap fikk jeg min første positive EL-test her om dagen, så nå bare krysser vi fingrene her hjemme om at vi har klart å lage en liten spire i magen min:)

Lykke til, og si gjerne ifra om hvordan det går:)

Skrevet

Bare spør legen om alt du kan, og test så fort som mulig.. Jeg og min kjære prøvde i 1 1/2 år før jeg faktisk dro til legen og fikk noen tilbakemelding om hva som faktisk foregikk, så synes det er en veldig god ide at du sjekker det så tidlig som mulig:)

Litt usikker når det gjelder den blodprøva for å påvise at du har hatt EL, men det kan godt hende at de har noe sånt:)

Men hvis det skulle vise seg at du faktisk har pcos, så er ikke alt håp ute alikevel.. Det var nemlig det jeg tenkte når jeg fikk det påvist, men etter en lap fikk jeg min første positive EL-test her om dagen, så nå bare krysser vi fingrene her hjemme om at vi har klart å lage en liten spire i magen min:)

Lykke til, og si gjerne ifra om hvordan det går:)

Skrevet

Takk for råd. Synes det er vanskelig å få gjort ting hos fastlegen, der må jeg vel vente et år før de begynner å ta prøver. Men jeg går til en privat lege også, og han pleier å være veldig hjelpsom og åpen for forslag.

Ser jo at det er forskjellige grader av pcos og virker som om mange blir gravide til slutt likevel. Håper det klaffet for dere nå. Lykke til videre!

Skrevet

Bare hyggelig det:)

Ja, jeg var jo hos min fastlege første gangen, og det er veldig viktg atman forlanger litt fra dem.. Jeg forlangte at de skulle henvise meg til gyn, for jeg kunne merke at noe ikke stemte, og da fikk jeg henvisning..

Ja, jeg har lest mange solskinnshistorier her inne, så håper og trur at det vil klaffe for oss alle:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...