Anonym bruker Skrevet 2. januar 2011 #1 Del Skrevet 2. januar 2011 hei dere, de fleste vil jo tenke at jeg må være gal. jenta mi er 13 uker og er litt puppegal. stort sett går det jo greit med amminga, ho få i hvert fall nok melk i seg. bare at om natten henger jo på puppen hele natten og om dagen virker det som om ho ikke blir så ordentlig mett og dermed ender jeg opp med å amme ho hvert andre time. det er kanskje ikke så verst det hele, MEN for å være helt ærlig, jeg er så lei av amminga. tenker ofte at alt kunne bli så mye bedre hvis ho bare få flaske... spesiell om natten da. har begynnt å gi ho litt flaske formiddag og om kvelden. men ho drikker da ikke mer enn 85ml, og det er jo litt lite. kan det være at ho drikker så lite av flaske fordi ho vet ho få pupp etterpå igjen??? har noen erfaringer med det? eller kan noen hente meg ned på jorda igjen. vet ikke helt hvorfor jeg er så lei av amminga,.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142730447-ho-drikker-for-lite/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 2. januar 2011 #2 Del Skrevet 2. januar 2011 Først av alt, annenhver time er (dessverre ;-)) normalt... og det samme er hver 5. time... Har hun spist annenhver time hele tida eller bare i det siste? Det kan være økedøgn, dvs behov for mer melk. Da vil ungen spise hyppig i noen dager for å øke produksjonen, så vil den moderere seg litt etterpå. Når du ammer, får hun av ett eller begge bryst til hvert måltid? Hvor lenge ammer du (evt på hvert bryst)? Den feite mettende melka kommer til slutt, så dersom hun får fra begge nå så kan du prøve å gi henne bare fra ett til hvert måltid og se om hun "holder" lenger da. Ta en rape- og kosepause når hun signaliserer at hun er "ferdig" og legg henne til på nytt, og se om hun vil die litt til der. Legg henne gjerne til det andre brystet etterpå. Neste måltid starter du med siste bryst. Tommelfingerregelen sier ca 10 minutter pr bryst, men ikke bruk klokke.... det kan godt hende hun klarer suge melk ut i 20 minutter. Om kvelden er det vanlig å spise oftere enn om dagen, både fordi det er mindre melk på kvelden og fordi de skal spise seg opp til natta. Dersom du ikke vil amme så ofte om natta, kan du jo forsøke å legge henne til ofte om kvelden (vekke altså) og prøve å justere litt på døgnet hennes slik at det blir dette hun foretrekker selv også. Ammer du liggende i senga om natta? Det gjorde jeg, og det hendte ofte at vi sovnet begge to, og hun ble liggende til neste måltid. Ha et teppe der så hun ikke fryser og det heller ikke blir for varmt (som det lett kan bli under ei voksendyne). Samsoving er ikke farlig, med mindre du eller sengepartneren drikker mye alkohol eller tar sovemedisin/sløvende medisin før leggetid. Dersom dere røyker, bør hun heller ikke ligge i deres seng til vanlig, men å sovne der etter amming er ikke farlig. Om du gir flaske så gi det etter amming. La henne spise seg mett på bryst, og gi deretter flaske til hun ikke vil ha mer. Selv pleier jeg legge henne til brystet etter flaska også, for riktig å fylle opp til randen. Jeg har sett noen si at dersom ungen (ikke nyfødte, men noen uker og oppover) vil ha under 50 ml flaske etter amming så er den egentlig ikke sulten, da er det bare sugebehov. Suging stimulerer melkeproduksjonen, så om du er redd du har lite melk er det best å la ungen suge så mye som mulig. Uansett, 85ml er ikke veldig lite eller veldig mye. Det kan godt hende hun egentlig er ganske mett. Min unge spiste vel ca 120-150 ml 6 ganger om dagen da hun var 12 uker, hun ble fullflasket da. Fordelen med bryst er at det er klart hele tida. Det er ikke alltid bare kos å lete etter et sted å varme flaske, for ikke å snakke om å få vaska flaskene skikkelig om du er på ferie etc. Og nattamming var veldig praktisk, det er jo slett ingen garanti for at hun vil sove hele natta selv om hun får flaske... (Jeg har prøvd "alle" kombinasjoner av amming, MME, pumping og flaske....) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142730447-ho-drikker-for-lite/#findComment-142730526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå