Tre er topp:) Skrevet 2. januar 2011 #1 Skrevet 2. januar 2011 Vi har en gutt som er litt over 2 år. Han har ikke fått verken godteri eller saft/brus av oss enda. Nå i julen må alle kommentere dette i selskap vi er i. Han drikker vann eller melk til maten og får dessert som alle andre. Men nå snacksen han kommet på bordet løper han rundt og leker. Han viser ingen interesse for han vet jo ikke hva dette er. Tanter mener jeg burde rope på han og gi han litt sjokolade,men jeg ser ikke poenget. Vi spiser ikke mye godteri hjemme, og drikker ikke saft. Jeg er ikke motstander av godteri og gutten vår skal få godteri som alle andre barn, men når skal man begynne med dette? Burde jeg innføre en liten sjokolade på lørdager så han lærer seg å kose seg med litt godteri? Alle sier han kommer til å bli helt gal når han først får godteri.
lille sprelle Skrevet 2. januar 2011 #2 Skrevet 2. januar 2011 Det der gjør du akkurat som du vil med! De lærer fort nok hva godteri er, så det er ikke noe vits i å lære dem det... At han ikke har smakt, betyr at han ikke har vært i sin første barnebursdag enda.... Jeg anbefaler å begrense så lenge du kan, men ikke være hysterisk på det. Får han sjokolade eller annet godteri, så er ingen skade skjedd.
Hvalrosskreppa Skrevet 3. januar 2011 #3 Skrevet 3. januar 2011 Jeg skjønner så utrolig godt hvor frustrerende det er å få høre så mye av andre. Det dere gjør med ungen deres må være deres greie, ikke noen andres. Vi fikk alltid høre det rett før vi ble foreldre at man ble allemannseie når man fikk barn, og det er jammen meg det sant. Ikke at jeg syns det er ok, for det er det ikke. Jeg liker ikke at andre legger seg oppi hvordan vi gjør det, men jeg tror det aldri kommer til å ende. Vi er og var akkurat som dere, bortsett fra at pjokken ikke engang fikk noe dessert. Han måtte klare seg fint med bare middagen frem til han var litt over 2 år, nå er han 2 år og 8 mnd. "Skal ikke han få smaaaake?" var standardspørsmålet. Nei, hvorfor skal han dytte i seg noe han til vanlig ikke er vandt med å få? VI har begynt å slippe litt mer opp nå, det er det kanskje flere grunner til. En av grunnen er at vi ser at vi godt kunne latt han få smake på alt, om så bare bittesmå biter av ting. Vi har en liten en som ikke er noe spesielt glad i mat og det hadde kanskje hjulpet om han hadde fått smake. Men det får vi aldri vite. Og du kan ta det helt med ro: Ikke alle unger som "blir nektet" snacks/godteri/sukker hiver seg over det og blir gale når de først får. Gutten her har funnet sin favoritt i sjokolaaaade i julen. Og så er han fryktelig glad i kjeks. Men det blir veldig begrensede mengder. Etterhvert som han har skjønt at han får bare den ene sjokoladebiten eller den ene kjeksen, så har han lært å kose seg med det også Så det at dere har klart å holde tilbake såpass lenge syns jeg er stort av dere, tross kommentarer utenfra. Det de små ikke vet har de ikke vondt av:)
Underveis --> Skrevet 4. januar 2011 #4 Skrevet 4. januar 2011 Nå hører ikke jeg her inne før i mars, men jeg er nå litt interessert i dette temaet alikevel. Vi spiser heller ikke mye godt og søtt her i huset, og om vi gjør det komme det frem etter at poden har lagt seg. Derimot har vi bekjente som ikke har det slik og i julen la jeg merke til hvor lite behov vårt barn har ifht andre som har fått mye søtt fra de omtrent kunne spise. Mens ett barn omtrent støvsugde skåler, poser og skuffer etter godsaker, så løp vårt barn rundt og lekte. Han vet knapt hva sjokolade er, og når han får noe godt, så bruker han eviglang tid på å spise det. Nytt og spennende tar visst tid (og da blir det et vanvittig gris, så da lar vi helst være :-P). Jeg irriterte meg litt over at barna stadig fikk småting å spise på mellom måltidene også. Jeg liker faste måltider, og at det spises godt da. Får de sukker innimellom så mister de helt klart noe av matlysten, og spiser dermed mindre skikkelig mat. Nå kommenterte jeg ikke dette i julen, for jeg så jo at poden ikke var så interessert, og jeg tror det har noe med at vi ikke har skapt behovet for søtsaker. Han får frukt, og det beste han vet er druer. Hvorfor må han da få sjokolade? Det blir nok av godteri oppgjennom årene, og uten større søsken som spiser lørdagsgodt og slikt, så ser jeg ingen grunn til at vi skal innføre dette før han begynner å mase om det. Det skal sies at ingen i vår familie stusser på dette og vi slipper å ta kampen, heldigvis!
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #5 Skrevet 4. januar 2011 Vi prøve også å holde igjen på godteriet, en grunn er tennene hans, det er er ikke så lett å få pusset de skikkelig godt. Men så får han f.eks. adventskalender med sjokolade av svigermor, kjente jeg ble litt irritert men han fikk nå ta en sjokolade hver dag da (vi kunne selvfølgelig spist kalenderen selv). Han lærte etterhvert at det var kun en sjokolade pr. dag og etter advent har det ikke vært noe mas.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #6 Skrevet 4. januar 2011 Man blir jo like avhengig av sukker som heroin f. eks. Det er jo gift for kroppen rett og slett! Selv har jeg ei tulle på litt over 2 år, som så altfor godt vet hva sjokolade er og som får mye sjokolade av sin farmor. Jeg selv er også helt hekta på sjokolade og det er ikke til å unngå at hun får med seg at det er godis i hus fordi jeg bl.a har dårlig selvdisiplin, så jeg syns nå at alle dere som har klart å holde dette unna barna deres så lenge har vært veldig flinke og at dere faktisk skal være litt stolt av det for det er ikke så lett i våre dager der det flyter over av godis nesten uansett hvor man tar barna med.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #7 Skrevet 5. januar 2011 Åh! Jeg kan ikke helt fatte hvorfor det er så mange som skal blande seg oppi dette. Vi har det helt likt. Svigermor hevet stemmen til meg en gang; de TRENGER faktisk sukker også! De må ha litt av alt! Da var han 1 år. NEI, de TRENGER faktisk ikke sukker (som i godteri) Det er sukker i alle brød, de fleste pålegg osv så det får han i seg, og da TRENGER han ikke sjokolade. Vi var strenge på prim også, og det var hun helt tullerusk på. Orket ikke å innføre søtpålegg når han er så glad i alt annet. Også får vi kjeft da... Fordi vi ikke gir godteri til 1 og 2 åringen... Makan.... Det må jo være det aller beste!! Nå har han på snart 3 smakt alt mulig søtt i jula. For med 6 søskenbarn i aldern 6-13 år sto jo godteskåla fremme hele tiden og jeg kunne ikke si fra da, han kastet seg ikke over, men spiste mye ja... Og lite mat...... og han har bestandig vært glad i mat og spist mye... Så det er jo bare en uting... Drøy det så langt det går sier bare jeg!!
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 6. januar 2011 #8 Skrevet 6. januar 2011 Dette bestemmer du selv. Vi holdt også igjen mye til gutten vår helt til han nærma seg to år. Da begynte "maset" og han ble tilbudt når vi var bort i besøk. Resultatet ble at han nesten overspiste..Så vi endra taktikk, nå er det lørdagsgodis (og en og annen gang ellers hvis det er bursdager eller lignende), og vi merker at det er mindre mas..
mammatetogansketette:)) Skrevet 6. januar 2011 #9 Skrevet 6. januar 2011 Så godt å se at vi er flere:)) Vi har skjeldent snop /brus i huset, så har aldri tenkt på å kjøpe det sånn at poden skal få smake det.. Han har fått dessert, ja. Men i moderate mengder- og så har vi meeget skjeldent dessert da, blir helst kun til spesielle anledninger og når vi er på besøk til mormor og morfar:) Snop: får litt sjokolade innimellom, men er da snakk om veeldig lite- kanskje en kvart eller halv rute i kokeskokoladen for å si det slik. Og så hender det han får Gomp (myke drops, bare 5-6 stykker) Brus: smakte han for andre gang i sitt liv like før jul, i barnebursdag. Han bare nippet til det, syntes det var godt men sterkt:) Så han bad om vann da han ble tørst! Har smakt det etpar ganger nå i julen også. Saft: får han kanskje en gang i uka til middagen. Er også tilhenger av faste måltider og minst mulig småspising mellom måltidene. Tror også det er greit at de får SMAKE på forskjellig tidlig, men akkurat ulike typer godterier ser jeg ikke hensikten med å gi han.. potetgull har han smakt en gang, da spiste han to skiver. Og saltstenger fikk han av bestemor i julen. Det var nam nam det:) Tror IKKE de blir helt gale om de ikke får særlig med godterier de første årene nei:D
Abrigial Skrevet 3. februar 2011 #10 Skrevet 3. februar 2011 Barn trenger ikke snop! Alle som påstår at et barn må ha snop, sier det mest som en unnskyldning for at de skal kunne ha snop på bordet når barnet er tilstede...tror jeg. Min jente er nå to år. Hun får ikke snop. Men hun får av og til kake og is. Hun elsker frukt. På juletrefesten nå i januar fikk alle barna snope poser. Jenta vår spiste noen drops, fordi kusinen hennes gjorde det. Men da jenta vår oppdaget druer på bordet, så var det KUN det hun ville ha. Hun liker enkelt og greit frukt bedre enn søte ting.
Lillegulls mamma Skrevet 8. februar 2011 #11 Skrevet 8. februar 2011 Bare tull dette med at de blir helt gale når de "endelig " får gotteri. Det er det dummeste jeg hører. Vår snart 4 åring fikk ikke søtt frem til han var 2 år. Fra da fikk han litt lørdagsgottri. Han gleder seg alltid veldig til dette skal skje, men han blir fort mett og gir det gjerne videre til meg eller pappa`n. Han maser sjeldent etter snop og er ikke glad i brus. Han er glad i det han er vandt til å spise og drikke... Slik er det også med ungene til mange av venninne mine som har vært strenge på gotteri. Lite mas og ingen stor begeistring for gottri-sukker. Blås i hva tanter og andre mener om gottrispisinga til sønnen din, vær stolt av at dere lærer han sunne vaner
MissChriss85 Skrevet 24. februar 2011 #12 Skrevet 24. februar 2011 Vi her det likst som deg! Eldste jenta vår på 2,5 år har fortstatt den dag i dag verken smakt på brus, godis eller potetgull. Hun får kake om vi er i bursdagsselskap, men i rimelige mengder. Hun får heller ikke prim, nugatti, syltetøy o.l på skive. Kun vann og melk å drikke. Dette handler ikke om at vi foreldre er hysteriske. Det handler om at jenta vår er svært glad i andre ting. Hun er i ekstase om hun får oppskåret frukt i en liten skål, da storkoser hun seg. Hun elsker vann og melk, spør aldri om noe annet. Hun liker ost, leverpostei, skinkeost, skinke, salami osv på skiva, så da ser jeg heller ei ingen grunn til å introdusere søtpålegg. Vi får mange kommentarer på dette, folk mener vi er hysteriske osv, men det driter jeg en lang mars i...
<3 mine søte små<3 Skrevet 24. februar 2011 #13 Skrevet 24. februar 2011 kjenner til et barn, der foreldrene ikke gav han så mye snop når han var liten, men en gang i blandt ( selskaper o.l) ble det satt en skål med snop.. han hang over skålen å proppen it seg:) kansje prøve litt til lørdags godt^^ trenger ikke å være mye^^
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå