mamma til lillingen Skrevet 2. januar 2011 #1 Skrevet 2. januar 2011 Jeg hadde bestemt meg for å ta permisjon i 5-6 mnd, for jeg ville amme så lenge. Nå har tuppa blitt flaskebarn siden jeg ikke har melk, så da må jeg revurdere litt. Jobber nesten heltid, men har ikke fast 100% stilling, så det ville lønt seg for oss at jeg gikk tilbake til jobb mens pappaen som har fast 100% tok resten av permisjonen. Hva ville du gjort? Vi hadde fått inn sikkert 10.000,- mer pr mnd om jeg hadde begynt å jobbe igjen.
Tulipan2010 Skrevet 2. januar 2011 #2 Skrevet 2. januar 2011 Mener du at du egentlig skulle være hjemme 5-6 mnd, men vurderer nå å være hjemme kortere? Forstår at dette for mange handler om økonomi, men personlig syntes jeg denne tiden er verdt mer enn penger. Såfremt man selvsagt klarer seg økonomisk. Vi trenger heldigvis ikke bekymre oss over penger og jeg skal derfor ha 1 års permisjon før pappa'n tar sine 10 uker. Mindre enn 5 mnd permisjon høres jo fryktelig kort ut og jeg ville ikke gjort det. Men det er jo et personlig valg... Og hvis du takler det, vil jo barnet sikkert ha det bra hjemme med pappa'n.
mamma til lillingen Skrevet 2. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 2. januar 2011 Foreløbig er det jeg som "får best til" med jenta, pappaen sier han sliter litt med å få til diverse. Har fått høre fra jobb at de håper jeg kommer tilbake før sommeren, for da er det skikkelig mye å gjøre. Vi klarer oss økonomisk, men hadde vært greit å fått inn litt ekstra for å spare opp til feks ferie. Har ikke helt sett "gledene" ved å ha permisjon enda, det har jo gått i ett siden fødselen. Men satser på at det roer seg snart, og når jenta blir litt større er det jo flere ting vi kan finne på. Feks bare det å dra til byen alene med henne har jeg ikke prøvd enda! Sitter jo mye hjemme, av og til savner jeg jobben, der treffer jeg masse folk, og skravler med kollegene.
2010 Mammaen Skrevet 2. januar 2011 #4 Skrevet 2. januar 2011 Ja, hvorfor ikke? Hvis du har lyst å jobbe er det like greit for babyen å være med pappaen :-) Ellers kan dere jo eventuelt vurdere å ha gradert permisjon hvis dere får det til. At du er hjemme en dag i uken f.eks? Da blir det ikke så vanskelig økonomisk, samtidig som du får tid sammen med henne når hun blir litt større?
bitthen Skrevet 2. januar 2011 #5 Skrevet 2. januar 2011 Nei, faktisk anbefales det så sant det er mulig at baby er med hovedsaklig mor til ca 6 mnd alder så sant det er mulig. Husker ikke helt hvor jeg leste det, men tror det var Gro Nylander eller noe. Hadde med tilknytning å gjøre. Jeg hadde aldri gitt fra meg denne permisjonstiden frivillig, ikke med mindre jeg var helt nødt Mannen min har tom. skiftet jobb fra å jobbe offshore til jobb på land for å få mer tid med babyen. Vi har gått ned 200.000 i lønn, men penger er ikke alt da
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 2. januar 2011 #6 Skrevet 2. januar 2011 Jeg hadde ikke gjort det... Du sier at du ikke har sett gleden av å gå hjemme ennå, men jeg kan si at her syns jeg alt ble bedre nå rett før jul. Det tok meg 4 mnd å vende meg til å være hjemme, for jeg har også en jobb som jeg elsker! Jeg savner kollegaene og elevene mine (er lærer), men etterhvert som jeg begynte å få respons fra sønnen min og vi begynte å forstå hverandre så er jeg evig takknemlig for at Norge faktisk betaler meg for å være hjemme med han!! Guttungen ble 6 mnd før jul og jeg syns hverdagen er en helt annen nå. De første 6mnd var slitsomme, da det var ammestyr og slitsomt å bli mamma for første gang. Nå derimot syns jeg det har blitt rutiner på ting etter at han har begynt med litt fast føde. Han har blitt mer et barn liksom, ikke bare en liten baby som vi ikke skjønner hva vil! Jeg skal gå hjemme til han er 14 mnd, før pappa`n tar sine 10 uker fordelt over høsten (gradert uttak). Dette er iallefall min erfaring! :-)
Gjest Skrevet 2. januar 2011 #7 Skrevet 2. januar 2011 Om du savner å jobbe så kan du og far ta ut gradert permisjon slik at dere begge kan jobbe noen dager i uka mens den andre er hjemme med babyen. Da får dere både i pose og sekk;) Men det er ingenting i veien for at far er hjemme mens du jobber. Mange studenter gjør det slik, bla. ei i familien. Hun gikk tilbake til studier da baby var 5 måneder, for å gjøre ferdig sin doktorgrad, mens far var hjemme. Det fungerte veldig bra for dem og det vil sikkert fungere veldig bra for dere også.
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 2. januar 2011 #8 Skrevet 2. januar 2011 signerer tulipan2010 her ja.... jeg hadde ALDRI klart å jobbe igjen etter så kort tid...altså må man så må man men kan jeg velge så får penger være penger for denne tiden er dyrebar...og den går så alt for fort selv når man er hjemme!det skjer så mye det første året:) men håper du finner en løsning som fungerer for nettopp dere:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå