Gå til innhold

Jeg blir gal snart!! :/ Trass!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff. Jeg er psykisk sliten. 2åringen vår trasser så fælt for tida, at det nesten ikke er til å leve med :( Jeg kjenner jeg nesten klikker snart! Er redd jeg kan gjøre noe dumt. Har lyst å kjefte høyt, skrike til han, og holde han hardt. Er trist for at jeg får disse tankene, for jeg vil jo bare være snill mot han. Han har raseianfall flere ganger om dagen. Alt vi skal gjøre er et mareritt. Av-påkledning, mat, tannpuss, dupp på dagtid, legging på kveld, bleieskift, bading. Ja, nær sagt alt. Hver dag er en sann utfordring. I tillegg har jeg en baby på 8 uker, og en mann med store ryggproblemer og smerter.

Jeg kjenner jeg kan gå på en smell snart. Føler meg så svak som ikke takler dette bra nok. Kjenner jeg gleder meg til barnehage på mandag. Er trist at vi ikke klarer kose oss med fridager, får svart samvittighet av at jeg alltid ser frem til mandager :/ Er vi flere som føler det sånn?:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært der, men det er viktig å tenke at dette er ikke resten av ditt liv. Gled deg over øyeblikkene også. De vokser så fort.

Mine tips:

- Rutiner,rutiner,rutiner.

- Fortell 2-åringen på forhånd hva som skal skje.

F.eks: Nå skal vi snart pusse tennene.

- Ikke gi trass for mye oppmerksomhet. Ros heller når han oppfører seg fint.

- Når gutten din ikke vil kle seg så sett deg rolig ned. Vær helt stille, og hvisk til han; Nå venter jeg til du er klar.

Så sitter du der og venter til han sier ok. De første gangene ventet jeg 20min. Men så så han hva som skjedde. Han fikk aldri viljen sin - og heller ikke noe oppmerksomhet. Når gutten min nå ikke vil pusse tenne setter jeg meg på gulvet og sier; Da venter mamma til du er klar. Nå venter jeg max. 4sek.

Ikke bruk så mye energi på å kjefte og mase. Sett deg ned med en kopp te og la guttungen ha et raserianfall alene. Her gidder jeg rett og slett ikke bruke så mye tid på det. Bare beregn god til når dere har en avtale:)

Skrevet

Takk for tips, skal prøve ut noen av de. Har ei bok der det står tips til å takle trass, prøvd å bruke noen av de også. Bl.a være konsekvent, gi få valgmuligheter+++ Men ikke alt som fungerer.

Er nøye på rutiner, men så klart, sklir kanskje ut i ferier, helger osv.

Huff ja, er jo bare en periode. Er vel bare at jeg takler det litt dårlig pga nattevåking med babyen i tillegg. Kjenner jeg har kort lunte etter lite søvn, og blir gående med litt irritasjon hele dagen.

Skrevet

Nei, du er IKKE alene! Jeg har ei jente som blir 3år i april, og i høst har vi vært mye syke..så mange rutiner som har sklidd litt ut! Når jeg nå har prøvd å stramme inn igjen, bare trasser hun!

Men noe som alltid har fungert hos oss er, at jeg sier: "neste gang mamma sier det, så skal vi pusse tenna", og "nå er det neste gang", også lar jeg ho avslutte det hun holder på med, og hun motsetter seg ikke dette! Engang glemte vi dette på kvelden, for vi kom sent hjem, og hun burde i seng med engang, og da hørte jeg fra rommet: "neste gang mamma, neste gang.."

Jeg og dattera mi gleder oss til mandagen, begge to! Hun har spurt i mange dager om hun skal i barnehagen, så jeg tenker ikke at det er så negativt å glede seg til mandagen! Det er jo det hun er vant til!

Lykke til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...