Gå til innhold

amming og penicilin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på legevakta i går og fikk Apocilin for halsbetnnelse- helt i ørska glemte jeg såklart å si at jeg ammer.. Men gutten min er 13 mnd og jeg ammer bare morgen og kveld. Tar tablettene 1 moregn (etter amming), 1 midt på dagen og 2 kveld (etter amming). Noen som har tatt disse som ammer? Det står at det er lite sannsynlig at det har noen påvirking på barn som ammes, men en skal rådføre med lege...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke ringe legevakta og spørre for sikkerhets skyld?

Jeg tror egentlig ikke det er noe problem å ta penicilin og amme.

Men jenta mi reagerte på det. Når jeg hadde gått på penicilin i et par dager hovnet plutselig hele ansiktet hennes opp (hun var ca 8 md da). Det var helt jævlig! Vi kjente henne ikke igjen! Vi dro på legevakta, men de gjorde ingen ting. Legene var litt uenige i om jeg skulle fortsette å amme eller ikke. De anbefalte flaske for sikkerhetsskyld. (Men jeg hadde fått penicilinen uten at de var sikker på om det var bakterier eller virus, så jeg sluttet på penicilinkuren, og ble frisk likevel).

Uansett så er det sannsynlig at jenta mi reagerte fordi hun ikke tåler penicilin! Hun skal utredes når hun blir litt eldre. Så jeg tror ikke det er noe problem for andre. Man får jo f.eks penicilin når man er gravid. Men jeg ville ringt å hørt for sikkerhetsskyld.

Kan uansett være lurt å amme før du tar penicilinen ja:) Penicilin virker raskt og går raskt ut av kroppen igjen. Den dagen jenta mi hovnet opp i ansiktet ammet jeg etter å ha tatt tabl, så da hadde jeg nok mye av stoffet i kroppen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...