førstegang...1 Skrevet 1. januar 2011 #1 Skrevet 1. januar 2011 Hva kan jeg gjøre. Jenta vår klarer aldri og sovne i senga. Vi må bære på henne og hun hyler og griner alltid en god stund før hun sovner. Hvorfor og hva kan vi gjøre? Legger vi henne i senga ender det med armer og ben i full frart og fult hylekor. Hun er snart 5 måneder. Skal vi la henne ligge i senga så hun lærer seg å sove der, eller er det for tidlig og la henne ligge og grine så innmari. Setter STOR pris på svar
Willy Wonka Skrevet 1. januar 2011 #2 Skrevet 1. januar 2011 jeg synes hun er for liten. Hun trenger kos og nærhet. NÅr hun er stor nok til å bli liggende, så gå hvertfall ikke fra henne. Vær i rommet, vis henne at du er der. Stryk henne på magen etc. Verste jeg hører når små barn, eller barn generelt, må ligge alene å gråte seg i søvn.
laroos Skrevet 1. januar 2011 #3 Skrevet 1. januar 2011 Hun bør jo lære seg å sovne selv, og de blir lett overtrøtte når man bærer rundt på dem, og de likevel hyler og griner. Hvis hun trenger nærhet, foreslår jeg at dere løfter henne opp når hun hyler/griner, og så legger henne ned igjen med en gang hun slutter. Til slutt vil hun jo sovne - og har samtidig fått nærhet og trøst på veien, pluss at hun sovner trygt i senga si slik at hvis hun våkner til etter en halvtime som de gjerne gjør, så er hun fortsatt der hun sovnet og sjansen er større for at hun bare slokner igjen. Vi gjorde det slik med førstemann etter mye styr og ståk... det gikk veldig bra, selv om man blir litt sliten i armene av å løfte opp ganske mange ganger før han sovnet... men man blir jo sliten i armene av å gå rundt og bære også. Nå med andremann er legging enklere - sikkert fordi vi er mer avslappet.
laroos Skrevet 1. januar 2011 #4 Skrevet 1. januar 2011 Mener å huske at denne løfte opp når de gråter og legge ned når de slutter, er en sovemetode - men ikke sikker på hvor jeg leste om det.
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 1. januar 2011 #5 Skrevet 1. januar 2011 Jeg hadde latt henne ligge og gått inn med sutten (hvis hun tar den) med jevne mellomrom.. hvis hun ikke tar sutt,gå inn å ro henne ned med jevne mellomrom. Mener at kos og nærhet får de hele dagen, og når de skal sove trenger de å SOVE , ikke kos eller nærhet. Det er viktig at disse smårollingene lærer seg å sovne SELV. Skal man venne dem til å bli bysset i søvn gjør man seg selv en bjørnetjeneste. Mener JEG. Hadde bare tatt henne opp dersom hun hyler, ikke gråter/sutrer/klager.. da hadde jeg tatt henne opp til hun roer seg, og lagt henne ned igjen. Gutten vår var veldig lik på din i begynnelsen, det tok vel 3-4 dager før han fant ut at det er helt greit å sovne selv og at det var trygt å ligge i senga si. Nå ligger han bare å snakker med litt med seg selv før han sovner. Hender noen ganger at han får litt sånn raptus igjen med grining før sengetid, som oftest et resultat av at han er overtrøtt. Da lar vi han ligge og går inn med sutten med jevne mellomrom til han sovner. Tar som regel aldri mer enn 15 min. PS dersom jenta di har vondt en plass,, blir det jo en helt annen sak..
Rose69 Skrevet 1. januar 2011 #6 Skrevet 1. januar 2011 Vår på snart 6 mnd gråter også alltid før han sovner, enten det er i vogga på kvelden eller i vogna på dagen. Han har alltid sovnet ved puppen før...(bjørnetjeneste deluxe!) Nå skal vi legge han i eget rom (fortsatt samme vogge,vi bytter til seng litt senere) og nå er det ingen kjære mor lenger. Gråtemetoden blir nok slitsom i førsten, men det går seg nok til.Det gjorde det med førstemann.Det er bare litt pes i førsten. Jeg skriver også under tipsene til de over; vis at du er der - evt. ta opp når de gråter.Det er tryggheten som er viktigst for de små.Men de små er så forskjellige, så her må man bare føle seg fram. Det skal ikke være lett! Lykke til!
whitestripes Skrevet 1. januar 2011 #7 Skrevet 1. januar 2011 Hei! Jeg vil gjerne fortelle deg hvordan vi gjør det. Vår baby er 4 mnd. Må understrekes at vi nettopp har begynt med dette, men det er veldig lovende. Vi legger gutten på magen i senga si og puffer han i rumpa og oppover ryggen (kalles buffing) med jevne og kjappe bevegelser. Når han gråter og protesterer mye, gjøres det fortere. Roer ned på takten når han roer seg. Akurat rett før han sovner skal man synge en godnatt sang/si et godnatt-vers og så forlate rommet. Vi holder på helt til han sover. Dette tok max 10 minutter første gang, noen ganger bare 2 minutter. Meninga er at det skal gå fortere og fortere å sovne, og til slutt skal barnet sovne av seg selv. Hvis man er redd for at barnet skal ligge på magen, er det bare å snu barnet etter en stund. Han våkner som regel etter en time, og da gjenntar vi det samme. Seinere på natta får han pupp i vår seng, og da er det lett å bære han over i sin egen seng etterpå. Ønsker deg uansett lykke til med babyens soving!
*jente2010&jente2013* Skrevet 1. januar 2011 #8 Skrevet 1. januar 2011 Hei Vi har slitt litt me det samme, eller det vil si vår jente slet me å sovne av seg selv både på dag og kveld. Hun måtte ha oss i nærheten, å gjerne få fikle me hendene våre. Vi prøvde å legge henne i sengen sin, men hun bare hyyyyylte. Vi tok for oss dagen først, jobbet med å få henne til å sovne av seg selv uten oss i nærheten, hun fikk kosekluten sin istede for hendene våre å fikle med. Hun sover på stua, så jeg trekker meg bare litt unna slik at hun ikke ser meg Dette funket fint, gikk bort til henne når hun ble urolig å sa at "mamma er her", "nå må du sove" o.l. For å få henne til å ligge i sengen kjøpte vi nå til jul en uro for å ha over sengen, men dyr, lys og musikk. Har lagt henne litt i sengen på dagtid mens jeg har lagt sammen klær o.l bare for at hun skal få kjenne litt på at det er greit å ligge i sengen. Nå i kveld startet vi me rutiner, da jeg la henne ned sang jeg 3 natta sanger for henne, satte på uroen og satt der sammen med henne til hun sovnet (tok 15 min) Det kom nesten ikke en lyd fra henne, det er første gang. Som sagt så startet vi med dette nå i kveld, så skal ikke si at det funker. Men kansje hadde det vært greit me en uro over senga? Det er forskjellige meninger rundt dette oxo, men vi valgte å prøve denne løsningen Det er et fint hjelpemiddel for å finne roen, å hvis det hjelper barnet i å sovne så ser jeg ikke nå problemer med det (",) Masse lykke til Er selv spent på hvordan det går med leggingen framover, da vi som sagt startet med dette nylig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå