Gå til innhold

Nå er det slutt på amminga :(

Anbefalte innlegg

Kopierer det jeg har skrevet på den andre tråden her på ammedebatten.

"Prøver alltid å la henne amme før flaska, om det ikke går prøver jeg etter halve flaska, og til slutt etter flaska om hun ikke har sovna. Men hun bare hyler. Hun har tatt puppen 3 ganger over de siste 3 dagene.

Ser ut til at amminga er over for denne gang. Jeg pumper enda litt, men det kommer enda så lite at det er egentlig ikke vits. Men jeg vil prøve å holde på til jeg får nytt munnstykke til pumpa som jeg har bestilt, kanskje det hjelper på.

Etter å ikke ha sovet, spist, nesten ikke vært på do i 4 uker begynner kroppen å si stopp, har vært svimmel i flere dager og hodepine. I dag kom influensaen.

Mitt største ønske har vært å fullamme - eller å amme litt hvertfall, men innser nå at det ikke lar seg gjøre. Skulle bare ønske jeg hadde visst det før, så vi kunne kost oss istedet for å ha hatt en grusom start på en periode som skulle vært koselig."

Nå har jeg ikke amma på to dager, har ikke prøvd å legge henne til brystet engang. Det er skikkelig vanskelig, jeg føler på en måte at jeg ikke gir henne kjærlighet. Prøver å overtale meg selv i mitt stille sinn at det er helt feil å tenke sånn!

Jeg hater jordmødre og helsesøstre og tanter som prøver å presse meg til å amme, og gir meg dårlig samvittighet for at jeg ikke har melk.

Skulle ønske noen hadde sagt til meg da hun ble født, at det er MIN unge, og det er JEG som bestemmer!

Fortsetter under...

Huff da :( Men du har virkelig stått på og ammet i fire uker, det er kjempebra! Nå må du huske at mamming er viktigere enn amming, legg dette bak deg nå og konsentrer deg om å bli frisk og så om å være en superduper mamma :-) (I mellomtida får du bare mamme så godt du kan.)

Om du får flere barn siden så snakk med jordmor om ammeproblemene på forhånd, men ikke gi opp før du har prøvd da heller - det sies at det som regel går bedre neste gang. Mor kan triksene og er mer avslappa, og brystene er også bedre forberedt. I tillegg pleier barsel/hs mase mindre siden du da blir regnet som erfaren flergangsmor som kan tenke selv :-)

Takk for svar, kjenner at jeg trenger litt oppmuntring nå! Etter at jeg slutta å tilby pupp har hun ikke grått "sinna-gråt" i det hele tatt, så vi har det mye bedre begge to. Skulle bare prøve i sted, om hun hadde glemt puppen, da patta hun ca 5-10 min på hver pupp, da ble jeg veldig overraska. Men jeg har begynt å miste melka nå tror jeg, det er bare "vann" som kommer ut når jeg klemmer ut litt. Det kom ikke den feite, hvite melka hvertfall.

"Vannet" er nok formelk, dvs den tynne tørsteslukkende, søte melka som kommer først. Etterpå kommer den fete melka, som likner fløte. Ofte er det mye formelk om det er lenge siden amming. Du kan jo fortsette å amme litt om du vil, det er ikke sikkert melka forsvinner med en gang uansett og da kan hun jo like gjerne få nyte godt av det som er der så lenge hun vil og du ikke synes dte er stress? Blir det stress så kutter du for all del ut! Gi flaske først eller sist, alt etter hva du vil selv, og innstill deg på at det er hovedernæringa, så slipper du kanskje stresse så veldig med det?

Melkeproduksjonen vil stoppe av seg selv, bruk pumpe eller håndmelk av den verste sprengen om det er plagsomt. (Dersom det blir ømt&vondt eller klumpete må du pumpe tomt, det kan være starten på brystbetennelse. Men som regel går det bra.)

Har lagt henne til et par ganger, og hun patter ganske bra - tar faktisk puppen selv, det har hun ikke gjort før. Hadde jeg bare hatt melk, hadde det kanskje gått seg til. Lurer på om det er for sent nå, om jeg pumper som bare juling, å få mer melk? Er jo flere dager siden sist jeg pumpa/amma.

Forstår deg sååå godt..Har det ikke så lett her heller.

Mitt problem er at brystvortene er såre igjen...har pumpet mest nå da alt hun spiser skulle måles...( sovnet ved puppen og var slapp pga gulsott) Eg har ikke nok melk nå og må jobbe iherdig for å ta igjen henne som har fått flaske i to uker; med litt pumpet morsmelk og mest tillegg.

Har vært et smertehelvete, hun vil gjerne ammes,men det har vært så vondt..fikk tette melkeganger og feber og så vanlig influensa på hele familien...

Får liksom bare støtte på å fortsette med flasken...men vil jo gjerne amme jeg, men det er tungt når det skal være så vondt.

Tenker som deg at det ikke er tid til kos, bare styr og stress alt sammen....Hun er 1 mnd nå. Liker å tro at det går bedre...

Høres ut som din tar puppen nå, du må bare fortsette å legge henne til så skal melken komme tilbake har eg hørt..

Mi vil ha kosen hun selv om hun har fått flasken...så om natten er det bare pupp. Hadde bare sårene grodd ;)

Forrige gang hadde eg aldri sår og ammet i 13,5 mnd....vil så gjerne gjøre det samme for dette barnet, men ikke koste hva det koste vil!Har ikke samme tiden med en på nesten 5 år i tillegg.

Varme klemmer til deg og lykke til!

Annonse

Det er ikke for sent, nei. Det kalles relactation på engelsk, her er en artikkel om det: http://www.kellymom.com/bf/supply/relactation.html

I korte trekk må du stimulere melkeproduksjonen og ta ut melk. Pumpe kan brukes, men det mest effektive er å la ungen die, helst hver 2.-3. time. I tillegg er det lurt å bruke puppen som kos i stedet for smokk. Prøv å la henne få pupp når hun vil, og vurder om flaske før eller etter pupp er best? (Det er nok mest effektivt å la henne amme først, men dersom du har lite melk kan det være slitsomt dersom hun blir sint.)

Pass på at sugetaket er riktig - stor munn og mye av areola i munnen. Det er mest effektivt og minsker sannsynligheten for såre brystvorter.

Jeg fullpumpet i 12 uker før ungen min plutselig ville ammes likevel. Jeg fikk ut omtrent nok ved pumping (men det var slitsomt, MÅTTE pumpe hver 3. time), men en baby er som regel MYE mer effektiv. Om du orker kan du pumpe etter amming for å få maksimal stimuli.

Lykke til og fortell hvordan det går med evt amming da :)

Har du fått sjekka at sugetaket hennar er rett? (Hos ammepoliklinikk helst)

Og har du sjekka om ho har noko belegg i munnen som kan vere sopp/trøske? Sopp kan gje veldig såre brystvorter, og du er òg meir utsett for sopp om du først får sår. Dei første vekene etter fødsel er dei "farlegaste". Eg ville kontakta lege og bedt om resept på soppmiddel til henne (trur eg ville gjort dette om ho ikkje hadde klare symptom også) og brukt Canesten på meg sjølv i ei vekes tid.

Kjempebra at du ammer henne ein del da :)

Har du fått sjekka at sugetaket hennar er rett? (Hos ammepoliklinikk helst)

Og har du sjekka om ho har noko belegg i munnen som kan vere sopp/trøske? Sopp kan gje veldig såre brystvorter, og du er òg meir utsett for sopp om du først får sår. Dei første vekene etter fødsel er dei "farlegaste". Eg ville kontakta lege og bedt om resept på soppmiddel til henne (trur eg ville gjort dette om ho ikkje hadde klare symptom også) og brukt Canesten på meg sjølv i ei vekes tid.

Kjempebra at du ammer henne ein del da :)

Nei, jeg ammer ikke. Jeg prøver, og 2 ganger har hun tatt puppen uten så mye hyling. Men stort sett vrir hun seg unna og skriker.

Har veldig lyst til å begynne å prøve igjen, nå som alt har roa seg litt, og julestyret er over. Men lurer på om det er for seint nå, etter 4-5 dager uten noe som helst stimuli på brystene. Det kom ut en skvett når jeg pumpa for 3 timer siden, mye mindre enn tidligere, selv om det heller ikke var noe å skryte av.

Hun er litt hvit i munnen, ja, men ser ikke ut som trøske. Skal til helsesøster i morgen, får sjekke da. Hun suger riktig, når hun først gjør det. Men jeg har veldig små brystknopper, og store bryster, så det er kanskje litt vanskelig, vet ikke.

Huff. føler at jeg roter så mye fram og tilbake nå! Men etter litt iherdig googling fant jeg det jeg lette etter. En ammehjelper skriver i dette innlegget ( http://www.babyverden.no/Sporsmal-Svar/Ammehjelper-Inger-Anita/Melk-og-melkemengde/Lyst-til-a-amme-igjen-eller-ihvertfall-fa-igjen-melka/ ) :

"Det er bare å prøve. Tar han brystet har du et rimelig godt utgangspunkt. Kanskje vi ikke klarer fullamming, men i hvert fall amming.

Hvis barnet suger på brystet, så kan du når som helst få opp produksjonen igjen."

Så nå sitter jeg med pumpa på puppen igjen, sta som jeg er vil jeg ikke gi meg!

Hei igjen,

det er så utrolig trist å ikke få det til, når en har sååå lyst å fullamme! Jeg gikk gjennom en liten sorgprosess når jeg måtte finne frem flaske - var så redd for at gutten skulle "glemme" hvem som var mammaen og at han skulle bli allemannseie bare fordi han fikk flaske som hovedmåltid. Slik ble det jo såklart ikke, men er fortsatt veldig sårbar på når andre enn meg/far tar flasken og prøver å gi han mat (respektløst synes jeg det er uten å spørre først!..,kanskje bare meg menmen.)

Men etter at han nå har væt flaskebarn i 1,5 måned og er god og mett, så er puppen blitt veldig populær. Bedre trøst finnes ikke, og enda han ikke har så godt sugetak og slipper mye, så får han i seg en del - og melkeproduksjonen har økt noe. Pumper fortsatt flittig, men om jeg ikke orker opp en natt eller er på besøk o.l. og ikke får pumpet meg, så stresser jeg ikke med det lenger.

Det jeg pumper ut fryser jeg, slik at gutten kan få MM i grøten som han skal starte med senere. Kanskje jeg også ikke orker mer pumping etterhvert og melka minker, likevel vil han få MM i en lengre perioder ved å tilsette den i maten hans.

Hvis du ønsker fortsette anbefaler jeg å pumpe så mye du orker, og legge til jenta så mye dere orker. Kanskje best når hun er bedagelig mett av flaske, og kan få kose seg på pupp? Jeg pleide å legge oss i sengen og at jeg hadde bar overkropp for at gutten skulle få mest mulig mammahud.. små barnehender som stryker og kjenner på mammaen er så kos..og det er vel det en kaller kengeru-metoden, hud mot hud - som skal stimulere produksjonen..

Ellers vil jeg tipse om at en kan bruke medisiner for å øke produksjonen. Den kvalmestillende medisinen Afipran - som mange bruker under graviditet - har som bivirkning å gi melk. Den funket ikke på meg, men lest om mange som den har funket for. Du kan lese mer om brukererfaringer til den på nybaktmamma.com under forumer amming og flaske..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...