Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jenter!:)

Når man har hatt svangerskapsforgiftning ved første graviditet, økes da risikoen for å få forgiftning ved senere svangerskap også?

Jeg er i uke 23+6 nå, og merker både bena og hendene blir mer og mer hovne for hver uke som går, spesielt på morgen og kveldstid. I tillegg er jeg blitt veldig mye trøttere, og ved den siste kontrollen var BT 137/85. Er dette tidlige tegn på svangerskapsforgiftning, eller må man ha proteiner i urinen i tillegg?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142727465-svangerskapsforgiftning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min jordmor sa til meg at hvis man skal ha barn med samme mann som med førstemann, er sjansen for å få svangerskapsforgiftning på nytt veldig liten. Men dersom det var ny barnefar, var sjansen for å få diagnosen like stor som med førstemann. Såvidt jeg vet, må proteiner i urinen, ødemer og forhøyet blodtrykk være tilstede før man snakker om preeklampsi.

søstra mi har hatt det to ganger, og da var det sagt at har du hatt det er sjansene store for at det skjer igjen... men ikke bekymre deg du er vel under nær oppfølging siden det har skjedd? om ikke ville jeg forlanget det..!! kan gå skikkelig ille med mor og barn:( svangerskaps forgiftning er vel tegnet høyt skyhøyt BT.... å man må ha proteiner og i urinen..

Du er nok feil informert Zoulfire. Svangerskapsforgiftning er veldig vanlig blandt dem som allerede har hatt det i tidligere svangerskap. Det samme gjelder søsken/mor som har hatt sv. forgiftning.

Uten proteiner i urinen er det heller ikke snakk om svangerskapsforgiftning,

selv om man både har hevelser og høyt blodtrykk. Men med høyt blodtrykk bør man få ekstra timer for å sjekke både blodtrykk og proteiner slik at man kan følge med.

Det er vanlig å få hevelser på kroppen som gravid, uten at det betyr noe. Samme med hodepine, og blodtrykket går somregel litt opp mens man går gravid. Om man skulle få alle symptomene, men uten proteiner i urinen er det heller ikke sv. forgiftning.

Siden du skriver du har hevelser på morgenen og kvelden kan du prøve å regulere matinntaket litt, som å f. eks ligge unna salt, det funket veldig bra på meg selv om jeg fortsatt var klumpfot den siste tiden :-p

Blodtrykket ditt er forresten ikke så høyt at man bør få ekstra kontroller for å følge med det. Men passerer du 90 kan du begynne å kreve det. For da skal det bli gjort.

hadde det med første mann jeg, men ikke med nr to, kunne visst være sånn,jeg har flere veninner som har hatt det likens, så du trenger ikke uroe deg unødig, bare vær obs hvis du får ødemer som ikke går ned og andre symptomer samtidig:))

Annonse

Ja det hørtes kjent ut, vari så fiiin form og skulle flytte da jm kom med nyheten:( så jeg låg på sofaen og komanderte karene som ordnet flyttingen for meg<3 De var fantastiske! Men det er 13 år siden, er veldig spent på hvordan det blir denne gang...håper jeg slipper nå også;)

Ja, jeg også mener å ha hørt at man kan lettere få det èn gang til, hvis man har hatt det ved første svangerskap.

Men da må jeg bare følge godt med, og huske å ta morgenurin med på kontrollene. Har forsåvidt også streptokokker i urinen, men dette har sikkert ingenting med slike symptomer å gjøre?

Får nøye oppfølging, så føler meg trygg på at hvis det skjer igjen,

har jeg godt med hjelp rundt meg :)

Takk for fine svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...