Gjest ^Mimsy^ Skrevet 1. januar 2011 #1 Skrevet 1. januar 2011 Hei! Hva gjør dere med alkohol mellom EL og IKM? Nysgjerrig på hva den gjengse oppfatningen der ute er... Min erfaring etter 1(-2) PP er at det blir mye spørsmål utav det, som ikke er så morro når man prøver og gjerne vil holde det skjult, men praktiserer avhold likevel.. Studier viser jo at alkohol mellom EL og IKM kan gi mindre sjanse for å bli gravid, og man vet jo ikke om det kan ha skadelige effekter på fosteret heller.. men hva gjør dere i praksis? Er forresten ganske ny her, holdt til i IKM uke 1 hittil. Er 27 år og utdanna lege, burde være nøktern mtp sjansene, men er selvsagt overbevist om at spira skal sitte på første forsøk.. Men nå negativ RFSU på 10 DPO - litt skeptisk likevel.... Godt nyttår!
septemberpiken Skrevet 1. januar 2011 #2 Skrevet 1. januar 2011 Jeg lever som vanlig inntil positiv test. Jeg drikker veldig lite uansett, og det er nok spørsmål om nestemann om jeg ikke skulle være avholds ved enhver anledning i tillegg...
Klar for nr 2 Skrevet 1. januar 2011 #3 Skrevet 1. januar 2011 Lever også som vanlig inntil positiv test, men drikker og veldig lite. Tok et glass vin i går, men ville ikke tatt en skikkelig fest! Er så spennende mellom el og ikm.... Blir tullete av å vente!!
*Minnie Mus* Skrevet 1. januar 2011 #5 Skrevet 1. januar 2011 Nei jeg drikker ikke da.. Har ikke noe drikkebehov ellers heller. Drikker kun på fest, dvs ca 4-5 ganger i året:-))
SNURF 5 GUTTER Skrevet 1. januar 2011 #6 Skrevet 1. januar 2011 Jeg lever som vanlig heilt til posetiv test.
Lollo83 <3 Skrevet 1. januar 2011 #7 Skrevet 1. januar 2011 Jeg har droppet alkohol mellom el og ikm (egentlig vært nesten alkoholfri siden jeg sluttet med pillen i august), og har som deg fått mange rare blikk og spørsmål om det er noe jeg vil fortelle og sånt.. Har et par venninner som vet at jeg er klar for baby, men de vet at mannen min har holdt oss litt igjen før, så jeg skylder litt på ham enda.. selv om han faktisk er veldig med på prøving nå Tidligere har jeg vært den som aldri sier nei til fest eller drikking, men jeg har vært MYE syk i høst så har skyldt på det da. Har fortalt at vi prøver til 2 vennepar, og synes det er veldig greit å ha de til å støtte seg når det blir spørsmål om festing og drikking.. I tillegg bor vi langt unna de fleste vennene våre, og det er veeeeldig dyrt med taxi, og få som gidder å kjøre oss midt på natten, så da har jeg bare sagt at vi har slått krone/mynt om hvem som skal kjøre, og at jeg har tapt... Vi er nå i vår 5 pp, så jeg tror nok en del begynner å ane ugler i mosen. Men de får bare lure.. jeg har ingen planer om å fortelle noe før uke 12 uansett! Lykke til med prøving ^Mimsy^ og godt nyttår!
Gjest ^Mimsy^ Skrevet 1. januar 2011 #8 Skrevet 1. januar 2011 Hmm, det var lurt å skylde på mannen! Den skal jeg bruke neste gang Kommer til å holde meg unna alkohol jeg og.. ble 1/4 glass champagne (og alkofritt øl/"drinker") for ikke å vekke oppsikt i går. Mannen og jeg snek oss bort, jeg skuffet champagneglasset mitt over til ham, og hvisket "drikk! drikk!!".. hihi Du er heldig som bor et stykke unna festivitasen! Løser endel problemer vil jeg tro.. Takk, håper vi får full klaff denne runden alle mann! Godt nyttår
CI82 Skrevet 1. januar 2011 #9 Skrevet 1. januar 2011 For min del har det blitt endel alkohol denne måneden pga julebord, jul og nyttår. Jeg synes ikke man skal stresse for mye med å holde seg helt unna alkohol så tidlig, men synes det er opp til hver enkelt. Vet noen hvor skadelig det egentlig er iforhold til mulighetene for å bli gravid? Man vil jo ikke ødelegge sjansene, men jeg synes det er viktig å slappe av og leve mest mulig normalt også. Jeg drikker ikke så mye til vanlig og kommer nok ikke til å drikke mye framover. Men nå i desember har det vært så mye festligheter, så jeg har bare tatt det litt som det kommer. Det er lurt å ha venner eller en mann som kan drikke fra både ditt og sitt eget glass. Da kan du late som om du drikker selv, alltid ha noe i glasset og fylle på når det blir tomt Lykke til!
Gjest ^Mimsy^ Skrevet 1. januar 2011 #10 Skrevet 1. januar 2011 Når du spør, så frykter jeg plutselig at jeg har uttalt meg litt for bastant.. men i alle fall: "Up to Date" er en internasjonalt anerkjent database som oppsummerer tilgjengelig kunnskap på ulike områder innen legevitenskapen. Vi lærer endel om det å holde seg faglig oppdatert på legestudiet, og Up to Date er en av nettsidene som omtales i varmest ordelag... De anbefaler abstinens fra befruktning - og meddeler at de fleste observasjonsstudiene på området viser at moderat alkoholinntak er forbundet med lengre tid till man lykkes med å oppnå graviditet. Og man er visst faktisk, som du etterspør, usikre på om alkohol etter EL minsker sjansene med å lykkes i å få egget implantert. Så jeg uttalte meg litt vel bastant Dette ble kanskje slitsomt akademisk.. i alle fall har de en fin artikkel om generelle forhold omkring helse/hyppighet av sex/røyk/osv og innvirkning på fertilitet: http://u.no.net/1bz Ja, det er jo en periode med mye alkohol i omløp nå.... og mannen drakk av både mitt og sitt glass. Han ble rimelig pussa utover kvelden, hihi!! Lykke til framover
CI82 Skrevet 1. januar 2011 #11 Skrevet 1. januar 2011 Fint med litt faglig stoff. Jeg har ikke peiling selv, vet bare det jeg har lest her inne. Tror man må føle litt på det selv. Uansett er nok en sunn og opplagt kropp det beste både før og etter EL og befruktning. Så det er nok ikke dumt å holde seg unna røyk, alkohol, usunn mat, kaffe osv. Bare viktig å ikke bli helt hysterisk Lykke til!
annengangsmor Skrevet 1. januar 2011 #12 Skrevet 1. januar 2011 Er det fest så er det fest og jeg blir akkuratt like beruset som de andre selv om det i forrige pp var fest to dager før IKM. Jeg lever som normalt til positiv test
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 1. januar 2011 #13 Skrevet 1. januar 2011 Lever som normalt, drikker ikke så mye alkohol allikevel da. Ble ganske moderate mengder på meg igår, men fra positiv test er det alkohol tørke her i gården ihvertfall! Godt nyttår! :-)
mammantiltrulte Skrevet 1. januar 2011 #14 Skrevet 1. januar 2011 lever som normalt frem til positiv test er inne i pp 25. ja har prøvd i over 2 år og vært gjennom en SA. om jeg skulle holdt meg helt unna alkohol mellom hver el og IKM. hadde det blitt veldig slitsom og lite morro med venner . har litt ustabile sykluser så prøver å ikke teste så ofte for ikke å tenke på det hver dag.
Mammapudding Skrevet 1. januar 2011 #15 Skrevet 1. januar 2011 Drikker vanligvis bare hvis jeg er på fest, og det er jeg vel maks 4 ganger i året, så ikke spesielt vanskelig å være avholden i prøveperioden. Hadde jeg likt vin eller øl så hadde jeg nok drukket det som normalt fram til positiv test, men siden jeg ikke liker noen av delene så er det liksom ikke noe problem Svigerfar fyller 50 nå i januar og da skal vi på fest, er jeg ikke gravid nå og har fått mensen før da (ikm 7.- 8.jan) så kommer jeg til å drikke alkohol på festen hans uavhengig av el osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå