Gå til innhold

paracet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det farlig å ta paracet nå som man er gravid?

Jeg har halsbetennelse og går på pencilin som ikke har virket så må senere ned til legen og få ny type....

Uff, er så vondt, klarer nesten ikke prate, drikke,svelge og jeg er dønn lei det.

Igår kveld tok jeg 2 stk slik at storebror kunne nyte nyttårsfeiringen sammen med en noe oppegående mor.... men er det farlig for frøet? Kommer over i uke 8 idag :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lest at det ikke er så bra med paracet, men tror det er snakk om å ta døgndosen over flere dager...

Med min gutt så hadde jeg influensa, og endel feber, og da tok jeg paracet over tid. Ser ut som at det har gått fint med han! dette var i 2006 og da var patacet lov. Pluss at jeg fikk beskjed om at feber var verre enn smertestillende... ikke enkelt med disse graviditetene bestandig :/

God bedring!!

Skrevet

Paracet kan du ta, men ikke ibux,

Står på helsedirektoratet sin hjemmeside.

Skrevet

ny forskning sier at paracet kan føre til misdannelser ho guttebabyer, men som d er sagt over her; d gjelder nok mye, over lengere tid... tror du fint kan ta en med god samvittighet, for d kan nok være værre med feber og infeksjoner i kroppen;)

Skrevet

Har hatt influensa i en uke nå. De tre første dagene da jeg hadde høy feber lot jeg være å ta paracet, var jo litt redd for om det kunne gjøre mer skade. Ringte derfor et apotek og snakket med farmasøyt som beroliget meg med at jeg kunne ta paracet, men holde meg innenfor døgndosen (står på pakken) og at en tok dette i en kort periode.

En blir jo litt redd for at sånne ting kan skade, men det er viktig å spørre noen som kan dette, slik at en blir tryggere i avgjørelsene sine :)

Skrevet

Det finnes nyere forskning som kan vise til at paracetbruk kan føre til fertilitetsproblemer hos guttefostere. Jeg har brukt det i tidligere svangerskap, men kommer til å prøve å unngå det i dette.

Skrevet

Jeg anbefaler deg å sjekke opp andre steder enn her inne på rene medisinske spørsmål Sørlandsmamma. Det er plenty av nettsider som gir deg svar på sånne spørsmål, mens her inne risikerer man å få helt gale svar.

Og nei, det er ikke farlig å bruke paracet i svangerskapet, men det skal helst ikke brukes over lengre perioder. Fra Helsedirektoratet:

[11.11.2010 ] Paracetmol har i mange år vært anbefalt som smertestillende for gravide kvinner. En dansk undersøkelse kan tyde på at langvarig paracetamolbruk i svangerskapet kan føre til en litt økt risiko for at testiklene ikke kommer på plass i pungen ved fødselen.

Legemiddelverket mener at gravide kvinner fortsatt kan bruke paracetamol, men at bruken bør være så kortvarig som mulig.

http://www.helsedirektoratet.no/gravid/bruk_av_paracetamol_i_svangerskapet_774204

Skrevet

Jeg bare sier igjen. Selv om paracetamol har vært en av de få medisinene som har vært regnet som trygge i svangerskapet så er det nyere forskning som er publisert som foreslår at det ikke er så trygt som først antatt. Så du burde kanskje ikke gå ut å si at man kan få gale svar her inne, hvis du selv ikke sitter inne med all informasjon?

Forskningsrapporten er forøvrig publisert in Journal of Human reproduction og ble utgitt i slutten av 2010.

Skrevet

Var ei jordmor som svarte her inne en gang at sjansen for at en gutt fikk fertilitetsproblemer var normalt på 0.2% og at sjansen for at gutten fikk fertilitetsproblemer hvis mora tok paracet økte med 10%, men allikevel så blir det bare 0.22%, så det er så liten økning at de ikke regner det som segnificant! :)

Hold deg til døgndosen så går det bra, og hold deg unna ibux! :)

Skrevet

Dette er ikke MIN informasjon, dette er Helsedirektoratet sin informasjon. Syns du det er feil å anta at informasjonen til Helsedirektoratet er riktig?

Hvis du leste innlegget mitt så viser også Helsedirektoratet til denne danske undersøkelsen, som sier at "LANGVARIG bruk av paracetamol i svangerskapet kan føre til en LITT økt risiko for at testiklene ikke kommer på plass i pungen ved fødselen. Legemiddelverket mener at gravide kvinner fortsatt kan bruke paracetamol, men at bruken bør være så kortvarig som mulig".

Hvis du mener det er noe feil ved dette så får du si fra til Helsedirektoratet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...