Gå til innhold

Baby på 4 mnd som "prater"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Mini "prater" mer og mer nå. Særlig om morgenen og når han ligger på stellebordet. Han sier baba, bæbæ, bapa ol. Ligner jo litt på pappa :). En sjelden gagn kan det høres mæm. Hva sier din baby?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De vil jo gjerne starte med ma-ma-ma og bababa når de babler, fordi det er enkle lyder, med gjentakende like vokalendinger som de liker godt (er jo heller ikke tilfeldig at nesten alle foreldre rundt om i verden heter noe som ligner på mamma/pappa)

Lilleloppa mi begynte å bable noe veldig allerede fra 2 mnds alder, men det er foreløpig mest enkle oouuh og aah- lyder, men det er veldig søtt likevel da:)

Skrevet

Det er så søtt når de babler og smiler og hermer etter deg.

Min lille på 9 uker er ekspert på å smile til meg når jeg forsøker å få han til å sove,mamma er sliten etter iherdige forsøk på å få lille mannen til å sove også bare ligger han der og smiler selv om han er supertrøtt :) og ikke er det langt fra hyling og skriking til et stort smil, smelter helt :D

Her prates det også mest på stellebordet og et av "ordene" han kan si er noe sånt som guai og det høres ut som Kai og da er jo vi bare så imponert siden navnet hans er Kai :D hehe

Skrevet

Min gikk igjennom mange snakke-faser, hvor han oppdaget nye lyder og samtidig glemte de gamle. først trakk han pusten inn mens han sa "aaaaaahhh" og pustet ut med "ooooooooohh", med kjempelys stemme. Og andre "ooo" og "aaa" og hylelyder. Fra to måneder ca. Så begynte han med å si ustemt krkkrkkkkkrrkkk (sånn gurgling uten stemmebånd), fra kanskej tre måneder. Da sa han bare det. Fra fire måneder begynte han med stamt grrrrrrrr (gurgling), og så kom flere og flere lyder. Nå sier han brrrrr (med leppene), grrrrrrr (gurgling), mamamamamama, papapapapapa. bababababa og bama, mapa og sånne kombinasjoner:) Og hylelyder, og ler og en del andre lyder som er vanskelig å forklare:) Hehe, jeg er så stolt da;) Jeg synes det virker som han sier mamma bevisst, men det er vel tidlig når han bare er seks måneder? Så det er sikkert bare jeg som tolker det slik;) Eller går det an?

Skrevet

Det er nok ikke bevisst mamma han sier nei, det er nok litt i tidligste laget.. (tror det tidligste man kan forvente sånt no er ved 8 mnd ca). Men de sier som sagt mamama og bababa osv fordi det er enkle lyder m gjentakende vokalendinger, som man har sett gjennom forskning at babyens hjerne responderer svært positivt på allerede fra starten:)

Skrevet

Hehe, ja, du har sikkert rett! Er jo klar over at mamma og pappa heter nettopp det fordi det er det første de sier:) Men hver gang han sier bare "mama" så passer det så godt. Men er nok bare ønsketenkning fra min side da;) Artig uansett da!

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hehe, det var en bra forklaring på lydene Hanna30! Mini på 4 mnd her er godt i gang...nå er det en del "rene" lyder som aaaaaa og uuuuiiiiiii og eeeeh eeeeeeh, samt masse gurgling hehe...men for noen uker siden var det masse "ord" som gagueh og bidii. Morsomt dette!

Skrevet

Ja, koselig er det jo uansett, ingen tvil om det:) Jeg husker at eldstejenta begynte å bruke mamama-lyden mye da hun var ca 8 mnd gammel og ville ha hjelp til noe, f.eks at jeg skulle hente smokken hennes osv, men hun var faktisk over 1 år gammel før hun sa mamma for første gang klart og tydelig, og da var det liksom ikke noe tvil om at det var bevisst lenger.

Hun sa faktisk "bil" og "nei" før hun lærte seg å si mamma ordentlig hehe, og det er visstnok ikke helt uvanlig :P Nå er hun 2 år gammel og prater som en foss- lange setninger og små historier, og det er bare helt utrolig gøy å kunne føre ordentlige samtaler m barnet sitt, så du har mye å se frem til i tiden som kommer:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...