Gå til innhold

Kramper i bena! Normalt og hva kommer det av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så mye kramper i bena denne gangen, alltid om natten og morgenkvisten.. Krampene kommer ofte hvis jeg strekker meg i halvsøvne og det er jo veldig ubehaglig å våkne av kramper!

Hva kommer dette av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er ikke helt sikker på hva det kommer av men det er i allefall heeeelt normalt ;)

jeg har MASSE av det.. og mamma hadde også det.. så og si alle andre jeg kjenner har også merket mer av dette i svangerskapene sine..

det har sikkert noe med hormoner og forandringer ellers i kroppen tenker jeg ;)

Skrevet

Veldig normalt, veldig vondt, sjeldent farlig og det finnes heldigvis både forklaring og muligheter for forebygging.

Kramper i beina under graviditet kommer av økt press på beina pga tyngre vekt, dårligere blodsirkulasjon og ofte også pga vann i kroppen. Det kan også forårsakes av magnesium- og/eller jernmangel.

Som for alt annet blir man anbefalt å drikke rikelig med vann. Det kan hjelpe på blodsirkulasjonen og redusere vann i kroppen. Bruk støttestrømper fra du står opp og til du skal legge deg. Hvil med beina høyt så ofte du kan. Unngå å stå eller sitte for lenge om gangen. Unngå salt så mye du kan.

Hvis du ikke allerede tar tilskudd av jern og magnesium, kan det være en ide å prøve det. Tar du det allerede kan du undersøke om det er mulig å øke dosen.

Det kan også hjelpe å strekke ut, som etter en treningsøkt (bare roligere), noen ganger hver dag. Rolige gåturer for å øke sirkulasjonen i beina kan også hjelpe. Unngå å legge beina i kryss. Få gjerne noen rundt deg til å massere beina dine, spesielt om kvelden.

Lykke til =)

Skrevet

Jeg hadde masse kramper i mitt første svangerskap og har hatt det denne gangen også. Helt normalt, i følge legen min. Jeg fikk bukt med problemet da jeg begynte å sove med ullsokker om natten. Prøv dette du også - det hjelper :)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...