mariabee Skrevet 31. desember 2010 #1 Skrevet 31. desember 2010 Hadde en tøff fødsel og det ble en rift av grad 3 på meg. Nå er det snart fem uker siden fødselen, og føler ting gror riktig. Likevel har jeg nå blitt usikker og tanken på sex og nærhet nedentil skremmer meg. At det vil gjøre vondt, være trangt osv.. Lurer litt på hvordan andre med slike fødsels"skader" har det?
Mamsebamsen Skrevet 1. januar 2011 #2 Skrevet 1. januar 2011 Alle kvinner har hver sin historie, så det er ikke sikkert din vil ligne på min:-) Men etter å ha fått rift grad 3B i første fødsel, ventet jeg over 3 mnd før vi hadde sex igjen. Ikke fordi jeg HADDE vondt, men fordi jeg var livredd for at det SKULLE GJØRE vondt. Jeg tror det hadde gått helt fint å begynne tidligere. Det kan være lurt å snakke om forventningene til hverandre før man har sex igjen. Hvis du er engstelig, er det greit at mannen vet at de første gangene ikke blir lidenskapelig og heftig, men derimot veldig forsiktig og gjennomtenkt. Jeg husker at vi snakket teknisk og fornuftig gjennom hele første gangen og de første gangene. Ikke noen uventede bevegelser der, nei, da hadde jeg hylt og løpt! ;-) Hehe! Jeg har en fantastisk mann som hadde stor forståelse for følelsene mine, så alt var greit for han. Mye glidemiddel er selvfølgelig et must. For min egen del kjentes det kanskje litt trangt det første minuttet av samleiet i omtrent et år etter fødselen. Ikke direkte vondt, men sårt og ømt. Etter det første minuttet vil jeg si at det var bedre enn før fødselen, kanskje fordi man blir mer følsom? Etterhvert forsvant tranghetsfølelsen, og etter omtrent et år var det som før. Tilslutt vil jeg også skrive at ved neste fødsel 2 år senere, valgte jeg å føde vaginalt. Jeg gikk til vektestimering, og fødselen ble satt i gang en uke før termin, slik at barnet ikke skulle bli større enn førstemann. Denne fødselen gikk fort og greit, og endte med tre pyntesting. Ikke antydning til rift bakover! Kanskje greit å høre den delen av historien også, sånn i tilfelle dere vurderer å få flere barn etterhvert;-)
mariabee Skrevet 1. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 1. januar 2011 ja godt å høre om din andremann;) for akkurat nå er ikke det i mine tanker å ønske flere barn. Når jeg hadde ti cm åpning stoppet alle riene mine. Hjerterytmen til jenta mi sank veldig og de skrudde derfor av all bedøvelse og satte meg på enda mer drypp. Da hadde jeg vært på fødestua i over 15timer og med oppkast i fem av de, var jeg totalt utslitt. De fant frem tang og dro dro og dro.. Men kom ingen vei, så da var det klipp klipp og katastrofealarmen gikk. Flere kom å dro mens andre holdt meg fast. Det revnet veldig nedentil og jenta satt fast med skuldrene, navlestrengen var surret rundt halsen og hun kom bare ikke ut. Hun kom til slutt med rå makt.. Så for min del, var ikke dette en go opplevelse i det hele tatt. Det kjentes vel ut som om hele herligheten nedentil ble ommøblert og vel så det.. Men ja, snakker heldigvis veldig åpent med mannen min om dette. Om han forstår alt nå, er usikkert men han maser iallefall ikke enda
Mamma's Magic Skrevet 1. januar 2011 #4 Skrevet 1. januar 2011 Gud, stakkars deg, for en fryktelig opplevelse! Det må ha vært helt hinsides, ikke rart du er skeptisk til både sex og flere barn!! Jeg er i en helt annen liga, fikk "bare" en rift grad 2, men synes det var ille nok. Fødselen min gikk helt av seg selv, ingen tenger og sånt, men en ganske lang utdrivningsfase på 50 minutter, gjorde sitt til at jeg har bestemt meg for å aldri føde igjen. Jenta mi er 5 måneder nå, og selv om jeg overhodet ikke er klar for det nå, har jeg lyst til å gi henne søsken. I så fall må det bli planlagt keisersnitt på meg. Når det gjelder sex, gjør det ganske vondt i begynnelsen, men med glidemiddel og ved å ta det med ro, gir smerten seg etterhvert. Greit å høre hun over her som sier at dette blir bedre med tiden:)
Mamma's Magic Skrevet 1. januar 2011 #5 Skrevet 1. januar 2011 En annen ting, har dere sjekka babyen hos kiropraktor? Høres ut som om den lille tassen har fått en røff start på tilværelsen, hvis han eller hun skriker mye er det sikkert pga strekk e.l. i rygg eller nakke.
mariabee Skrevet 2. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 2. januar 2011 jenta vår skriker minimalt, kun når hun skal gjøre voldsomme greier i bleien eller maten ikke kommer fort nok! Neste fødsel kan det være jeg ber om keisersnitt, det får jeg se an. Håper jeg får innvilget det om jeg ikke er klar til vaginal fødsel. Underlivet føles som sagt totalt ommøblert og jeg føler meg veldig usikker og gruer meg til sex rett å slett. Men har en veldig flott ektemann og vi begynner med nærheten og tar d i små steg når den tid kommer. Fikk iallefall beskjed om å vente med sex til det har gått 8 uker og 6ukers kontrollen hos legen er OK. Har lyst å begynne å trene så smått igjen, men aner ikke hvordan jeg skal gå frem. Elsket å sykle før, men klarer ikke helt se for meg den idretten nå når det er sånn press nedentil. Skal ikke være enkelt! Godt å høre at d ikke er bare jeg som sitter med slike følelser:)
cadence Skrevet 4. januar 2011 #7 Skrevet 4. januar 2011 Hadde også rift grad 3b (pga tangforløsning), og det er nå 10 1/2 uke siden. Har ikke hatt sex eller samleie eller whatever siden jeg var 3 mnd gravid (da pga ubehagelige kynnere). Jeg føler meg overhodet ikke klar for å gjenoppta "sengegymnastikken" Gubben har forståelse for det, heldigvis. Ikke har jeg energien til det, og ikke føler jeg at kroppen er klar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå