Gå til innhold

Har jeg fått brystbetennelse?

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe med med noen gode råd. Er sånn i tvil og det samme var legen som jeg var hos i går. Jeg har tidligere ammet 2 barn og har ikke hatt problemer annet enn at det er litt overproduksjon til tider. Har ikke hatt brystbetennelse før. For 2 dager siden hadde jeg nesten 40 i feber i ca. 1 døgn før det roet seg. Hadde vondt i hodet og følte meg generelt helt elendig. Samtidig innbilte(?) jeg meg at jeg hadde en noe mindre kul helt øverst i brystfestet(om jeg kan ordlegge meg sånn for at dere skal skjønne hvor jeg mener). Jeg pumper meg litt før hver amming siden melka bokstavelig talt nærmest drukner lille nurket og han har tømt brystene stort sett hver gang. Jeg har ikke vondt, men er kanskje litt øm. Heldigvis fikk jeg med meg resept på penicillin i tilfelle det skulle blusse opp igjen. Legen sa at dersom jeg fikk feber igjen, skulle jeg bare starte på kuren. Har ikke hatt feber etter dette. Men bør jeg starte kuren allikevel? Hva skjer hvis brystbetennelsen får utvikle seg? Huff, er så usikker. What to do?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142725611-har-jeg-f%C3%A5tt-brystbetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å pumpe brystene skikkelig etter amming også, så de blir helt tømt. Pump til det ikke spruter mer og i 30 sekunder til. Gjør dette et døgn og se om det hjelper på ømheten. Det kan øke produksjonen, men neppe mye og permanent. Jeg ville ikke startet med penicillin før det var "sikrere" brystbetennelse, vent på feber eller influensafølelse. Penicillin virker fort. Men det kan også gjøre deg mer mottakelig for soppinfeksjon, derfor ville jeg vætr helt sikker først. (Ta hele kuren ut selv om du blir raskt bedre, men det vet du vel.)

ammehjelpen.no har artikler om dette, jeg sitter og ammer nå så det ble litt vanskelig å lete dem frem :) Lykke til!

Prøv å pumpe brystene skikkelig etter amming også, så de blir helt tømt. Pump til det ikke spruter mer og i 30 sekunder til. Gjør dette et døgn og se om det hjelper på ømheten. Det kan øke produksjonen, men neppe mye og permanent. Jeg ville ikke startet med penicillin før det var "sikrere" brystbetennelse, vent på feber eller influensafølelse. Penicillin virker fort. Men det kan også gjøre deg mer mottakelig for soppinfeksjon, derfor ville jeg vætr helt sikker først. (Ta hele kuren ut selv om du blir raskt bedre, men det vet du vel.)

ammehjelpen.no har artikler om dette, jeg sitter og ammer nå så det ble litt vanskelig å lete dem frem :) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...