Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 31. desember 2010 #1 Skrevet 31. desember 2010 Bekkenet mitt har slått seg helt vrangt. Jeg klarer ikke noe. Kommer meg nesten ikke på do engang Når jeg var på samtale om keisersnitt på Ahus så sa legen at hvis jeg blir verre så må jeg få legen til å skrive ut paralgin forte men inntil videre kunne jeg ta to paracet, tre ganger om dagen. Men nå hjelper det ikke i det hele tatt. Jeg har så sinnsykt vondt at jeg satt bare å grein i stad. Pines bare vi kjører bil. Så vi dro innom legevakta. Måtte sende inn mannen for å høre om de har tid osv men neida, det var ikke vits i at jeg kom inn engang for paralgin forte skulle jeg IKKE få. Det var jo livsfarlig. Hu dama bak disken gadd ikke å høre med legen eller ringe til ahus f eks. Mannen fikk bare en "god bedring". Blir så frustrert. Nå sitter jeg her og gruer meg til jeg må på do for da må jeg reise meg opp. Skulle nesten ha dratt nedover til Ahus men får ikke gjort det nå. Og dra nedover senere og så må helt inn til Oslo for å hente tabletter er ikke så veldig aktuelt siden det er nyttårsaften......Håpløst
Gjest Skrevet 31. desember 2010 #2 Skrevet 31. desember 2010 Dette er jo helt latterlig..huff får så vondt av deg. Jeg har selv bekkenløsning og sliter med å gå, og stå for lenge (stå i det hele tatt). snu meg i senga kan jeg glemme så søvnen er fucked up.. Legen min spurte om jeg ville ha paralgin, men jeg sa nei. Fikk vallergan for søvnen da...men...det er ikke lett. Bekkenløsning er et h&%$##!! Ønsker deg masse lykke til, og har medfølelse for ALLE med bekkenløsning altså!!
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 31. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 31. desember 2010 Takk, tror jeg trenger det. Hjelper visst ikke å si at jeg skal ha ks for bekkenløsningen heller. Paralgin forte kunne gjøre sånn at babyen får hjerneskade osv sa hu dama. Skjønner ikke det jeg da men siden det er akkurat to uker til ks og jeg tar ikke så sterke smertestillende med mindre jeg må.
Gjest Skrevet 31. desember 2010 #4 Skrevet 31. desember 2010 merkelig dame altså, legen min sa det ikke var noe mer "skadelig" enn vanlig paracet...hmm..
:o) :o) :o) Skrevet 31. desember 2010 #5 Skrevet 31. desember 2010 Uff da... Stakkars-stakkars deg Mrs Bad!!! Har selv bekkenløsning, men på ingen måte de plagene du sliter med. Får skikkelig vondt av deg. Hvis legen har sagt at du skal få Paralgin Forte tidligere, synes jeg det er rart hvis de plutselig sier det er farlig. Finnes det en annen legevakt du kan ringe til, som kanskje er litt mer imøtekommende? Håper det ordner seg for deg!!!
HappyCilla Skrevet 31. desember 2010 #6 Skrevet 31. desember 2010 En venninne av moren min måtte legges inn på sykehus pga særdeles ille bekkenløsning. Dette var tidlig på 80-tallet og jeg vet ikke hvordan rutinene er nå til dags, men er det virkelig ingenting sykehuset kan gjøre for å hjelpe deg før ks? Feks legge deg inn noen dager for at du skal få skikkelig søvn og hente deg litt inn etc. Hvis du skal ha det så ille frem til ks,i hva slags form vil du være den dagen?
tannimor Skrevet 31. desember 2010 #7 Skrevet 31. desember 2010 Paralgin forte er ikke noe mer farlig enn vanlig paracet, i små doser over kortere tid. Jeg fikk pinex major av sykehuset under forrige svangerskap. Regner med at Legevakten ikke vil ta ansvaret for å skrive ut medisiner siden du er gravid. ( siden de ikke kjenner din sykehistorie) Anbefaler deg å ringe til føden der du skal føde å legge frem problemet for dem, ofte kan de hjelpe mye mer enn legevakten! Selv har jeg god effekt av varme teppe eller solarium når det er som værst, da varmer hofter og bekken seg litt opp og det er enklere å bevege seg! Håper at det ordner seg for deg
Gjest Mentha♥ er fødeklar!♥ Skrevet 31. desember 2010 #8 Skrevet 31. desember 2010 Uff stakkars deg! Hva slags mennesker er det som jobber på legevakter egentlig? Skulle jo tro de var der for de som faktisk trenger hjelp... Kan du ikke ringe til legen du var til samtale til på sykehuset? Eller i det minste til avdelingen? De burde jo ha historien din inne og kanskje noe de kan hjelpe deg med eller sende en resept til apoteket? Skjønner det er kjipt å skulle kjøre inn til Oslo på nyttårsaften, men det høres ut som om det kan være nødvendig. Kanskje det holder å sende mannen? Føler veldig med deg!
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 31. desember 2010 Forfatter #9 Skrevet 31. desember 2010 De har tydeligvis ikke peiling på legevakten så Er bare så vidt jeg fikk ks så tror ikke sykehuset vil gjøre noe for å hjelpe meg. Måtte krangle meg til det. Jeg får prøve å ringe føden i morgen eller dra innom legevakta igjen og KREVE å få tabletter. Har gått fra å være frustrert til forbanna nå så. Mannen jobber så får ikke dratt til verken Ahus eller apotek i kveld Var ikke sånn nyttårsaften skulle bli men får prøve å kose meg med god mat og jenta mi.
Gjest Mentha♥ er fødeklar!♥ Skrevet 31. desember 2010 #10 Skrevet 31. desember 2010 Uff, blir oppgitt på dine vegne jeg også! Håper du får en litt koselig kveld likevel sammen med lillejenta, så får du dra til legevakten i morgen og gi dem en ørefull. Det går ikke an å oppføre seg sånn! Skulle tro de var her for å hjelpe, men det virker ikke alltid sånn dessverre :/ Sender deg masse varme tanker og en god klem
AO3 Skrevet 31. desember 2010 #11 Skrevet 31. desember 2010 Jeg er enig i at du heller bør ta kontakt med fødeavdelingen, og si rett ut til dem at legevakta nekter å hjelpe deg. På ett vis skjønner jeg at legevakta ikke vil gi ut paralgin forte til deg, siden de ikke kjenner til deg i det hele tatt, din sykehistorie + du er gravid, men det er likevel frustrerende! Forhåpentligvis har legen du snakket med på sykehuset journalført at du kan ta paralgin forte, da burde det gå greit? Hvis ikke kan du ringe tilbake til legevakta, da har det vært vaktskifte, det er mulig du vil få annet svar av en annen person...
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 31. desember 2010 Forfatter #12 Skrevet 31. desember 2010 Et eller anna skal jeg iallfall ordne for går ikke an å gå sånn som det her. Jaja, takk for all sympati i allfall. Hjelper på at folk forstår Godt nyttår til alle sammen!
mamsi123 Skrevet 31. desember 2010 #13 Skrevet 31. desember 2010 Heia, man skal altså IKKE ta solarium eller bruke selvbruningskrem når man er gravid, kan være skadelig for barnet, så obs obs. Ellers kan du lese om paralgin i alle former under, kopiert ut fra felleskatalogen: STIKKPILLER: Paralgin forte: Hver stikkpille inneh.: Kodeinfosfatsesquihydrat 30 mg, paracetamol 400 mg. T TABLETTER: Paralgin forte: Hver tablett inneh.: Kodeinfosfatsesquihydrat 30 mg, paracetamol 400 mg. Fargestoff: Canthaxantin (E 161g). Med delestrek. T STIKKPILLER: Paralgin major: Hver stikkpille inneh.: Kodeinfosfatsesquihydrat 60 mg, paracetamol 800 mg. T STIKKPILLER: Paralgin minor: Hver stikkpille inneh.: Kodeinfosfatsesquihydrat 15 mg, paracetamol 200 mg. Indikasjoner: Moderate til sterke smerter. Dosering: Doseringsintervall: 4-6 timer. Voksne: 1 tablett eller 1 stikkpille Paralgin forte om gangen, ev. 2 tabletter eller 1 stikkpille Paralgin major ved sterke akutte smerter. Barn: Ved sterke akutte smerter: 15-25 kg (3-7 år): ½ tablett eller 1 stikkpille Paralgin minor inntil 3-4 ganger daglig. 25-40 kg (7-12 år): ½-1 tablett eller 1 stikkpille Paralgin minor- 1 stikkpille Paralgin forte inntil 3-4 ganger daglig. >40 kg (>12 år): 1 tablett eller 1 stikkpille Paralgin forte inntil 4 ganger daglig. Kontraindikasjoner: Overfølsomhet for innholdsstoffene. Akutt hepatitt. Δ Forsiktighetsregler: Kan gi døsighet, og betjening av maskiner, motorkjøretøyer o.l. bør unngås. Ved redusert tilgang på karbohydrat og høyverdig protein er sikkerhetsmarginen for toksiske leverreaksjoner mindre enn ved normal ernæringstilstand. Vedvarende bruk av maks. doser, spesielt hos pasienter med svekket ernæringstilstand pga. alkoholmisbruk, anoreksi eller feilernæring, medfører økt risiko for leverpåvirkning. Risiko for nyreskader ved langvarig bruk er ikke utelukket. Forsiktighet bør utvises ved lever- og nyresvikt. Tilvenningsrisiko. Hos ca. 1% av den kaukasiske befolkningen kan det, pga. høy aktivitet av enzymet CYP 2D6, dannes større mengder aktive metabolitter, inkl. morfin, selv ved normale doser. Disse personene vil være mer utsatt for morfinoverdose med symptomer som døsighet, kvalme, små pupiller og respirasjonsdepresjon. Det er rapportert ett tilfelle av morfinforgiftning ved normale kodeindoser. Risikoen er økt ved samtidig nedsatt nyrefunksjon. Ved langtidsbruk (>3 måneder) av analgetika, med inntak annenhver dag eller oftere, kan hodepine utvikles eller forverres. Hodepine utløst av overforbruk av analgetika bør ikke behandles med doseøkning. I slike tilfeller bør analgetika seponeres i samråd med lege. Interaksjoner: Vedvarende høy dosering av paracetamol kan gi økt effekt av perorale antikoagulantia. Ved intermitterende behandling eller daglige doser inntil 1,5-2 g er denne effekten uten praktisk betydning. Paralgin forte potenserer effekten av alkohol og andre stoffer med sentraldepressiv effekt. SSRIer, antipsykotika av typen fentiaziner og bupropion, hemmer CYP 2D6, og kan derfor føre til redusert smertestillende effekt av kodein. Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Data fra gravide kvinner som har brukt preparatet indikerer ikke skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Ved langvarig behandling av moren ved graviditet er det sett neonatal abstinens. Det er sett neonatal respirasjonsdepresjon ved bruk av kodein ved fødsler. Overgang i morsmelk: Paracetamol går i liten grad over i morsmelk. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket ved terapeutiske doser. Fra kodein dannes aktive metabolitter, som bl.a. morfin, med store individuelle forskjeller. Kodein og dets aktive metabolitter går over i morsmelk. Normalt er det lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket ved terapeutiske doser. Det er rapportert om ett tilfelle av dødelig morfinforgiftning hos et spedbarn som ble eksponert for morfin via morsmelk. Moren hadde i dette tilfellet ultrahurtig metabolisme og inntok normale doser av kodein. Kodein bør derfor bare brukes ved amming dersom fordelen oppveier en mulig risiko. Langvarig bruk bør unngås. Lavest mulig dose bør brukes, og barnet må observeres nøye for mulige symptomer på morfinoverdose (som døsighet, små pupiller, problemer med amming, respirasjonsforstyrrelser og slapphet). Ved mistanke om morfinoverdose må lege kontaktes. Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Kvalme, forstoppelse. Øvrige: Tretthet. Mindre hyppige: Lever: Galleveisdyskinesi hos spesielt disponerte. Sjeldne (<1/1000): Blod: Trombocytopeni, leukopeni, hemolytisk anemi. Hud: Eksantem. Lever: Leverpåvirkning. Øvrige: Allergisk reaksjon. Overdosering/Forgiftning: Se Giftinformasjonens anbefalinger for kodein R05D A04 og paracetamol N02B E01. Egenskaper: Klassifisering: Kodein: Opioidanalgetikum. Paracetamol: Analgetikum og antipyretikum. Virkningsmekanisme: Kodein: Sentral analgetisk effekt. Paracetamol: Sentral og perifer analgetisk effekt, antipyretisk effekt over varmereguleringssenteret i hypothalamus. Påvirker ikke hemostasen og irriterer ikke gastrointestinalslimhinnen. Paracetamol forbruker glutation som beskytter mot skadelig effekt av paracetamols reaktive metabolitt. Lavt glutationinnhold i utsatte vev disponerer for organskade. Absorpsjon: Raskt og nær fullstendig etter oralt inntak. Maks. plasmakonsentrasjon etter ½-1 time (tabletter) og 1½ time (stikkpiller). Proteinbinding: Kodein: Ca. 30%. Paracetamol: Ved terapeutisk nivå 0-25%. Fordeling: Paracetamol: Jevn. Distribusjonsvolum ca. 1 liter/kg. Halveringstid: Kodein: Ca. 3½ time. Paracetamol: 2-3 timer. Terapeutisk serumkonsentrasjon: Paracetamol: 0,033-0,133 mmol/liter (5-20 μg/ml). Metabolisme: Kodein: Kodein metaboliseres vesentlig via N- og O-metylering til bl.a. morfin. Normalt omdannes 5-15% av kodeindosen til morfin. Omkring 7% av den kaukasiske befolkningen har ikke evnen til å metabolisere kodein til morfin, og vil få en redusert analgetisk effekt. Omkring 1% av den kaukasiske befolkningen har ultrahurtig metabolisme, da de har en eller flere dupliseringer av sine CYP 2D6-kodede gener og merkbart forhøyet CYP 2D6-aktivitet. Disse individene får forhøyede plasmakonsentrasjoner av morfin og økt risiko for morfinrelaterte bivirkninger. For pasienter med samtidig nedsatt nyrefunksjon, kan også nivået av metabolitten morfin-6-glukuronid øke. Den genetiske profilen for CYP 2D6 kan bestemmes ved genotyping. Paracetamol: Over 80% konjugeres til glukuronat og sulfat. Små mengder deacetyleres eller hydroksyleres med cytokrom P-450. Ca. 3% forblir uomdannet. Utskillelse: Kodein: Vesentlig renalt som inaktive metabolitter. ⅔ av disse utskilles i løpet av 6 timer. Paracetamol og metabolitter: Renalt. Pakninger og priser: Paralgin forte: Stikkpiller: 10 stk. kr 66,20. 50 stk. kr 171,20. Tabletter: 10 stk. (blister) kr 63,10. 20 stk. (blister) kr 86,20. 50 stk. (boks) kr 112,90. 50 stk. (endose) kr 112,90. 10 × 50 stk. (endose) kr 755,70. 100 stk. (blister) kr 185,70. 100 stk. (boks) kr 185,70. 10 × 100 stk. (blister) kr 1463,90. 10 × 100 stk. (boks) kr 1463,90. Paralgin major: 10 stk. kr 69,90. 10 × 10 stk. kr 337,60. Paralgin minor: 10 stk. kr 66,20. Refusjon: Se Refusjonslisten, N02A A59. Sist endret: 05.11.2010 (priser oppdateres hver 14. dag, ev. refusjon hver måned)
Herkules Skrevet 1. januar 2011 #14 Skrevet 1. januar 2011 Legevskten var også min værste fiende nå jeg ringte med blødninger i svangerskapet. Har siden valgt å kontakte føden direkte meg meget god behandlling Ellers må jeg bare si at du kan ta solarium selv om du er gravid, spesielt om det er medisinske grunner og ikke bare kosmetiske grunner,,. iKKE la deg skremme av overhysteriske gravide Følg bare selv med på over oppheting God bedring!
Guttemamma75 Skrevet 1. januar 2011 #15 Skrevet 1. januar 2011 Ettersom paralgin forte er et B preparat med potensiale for misbruk, og legevakta ikke kjenner din sykehistorie skjønner jeg veldig godt at de ikke vil gi deg paralgin forte.. Begrunnelsen de ga var rimelig tynn, men husk at man jevnlig får besøk av pasienter på legevakten som prøver å få tak i preparater som paralgin forte, sobril, valium etc.. De har brukt opp det de har fått hos legen for raskt, eller legen nekter å gi dem det pga misbruk.. Tro meg, jeg har hørt mange "interressante" forklaringer for hvorfor folk MÅ få paralgin forte. Der jeg jobbet ga vi ALDRI ut paralgin forte ved slike henvendelser, det er fastlegens jobb.... Ta kontakt med føden heller..
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 1. januar 2011 Forfatter #16 Skrevet 1. januar 2011 Det er jo derfor jeg sier at de kunne tatt ÉN telefon ned til Ahus så hadde det ordnet seg. Dessuten hadde jeg med helseskjemaet hvor alt står. Fosteret hadde ikke tatt skade av at de hadde gitt meg et par paralgin som jeg kunne ha fordelt utover helga så jeg hadde kunnet gå iallfall. Legevakta skal hjelpe men det gjør de ikke. Hu gadd jo ikke engang å spørre legen der inne. Hadde de latt meg komme inn hadde de sett at jeg ikke klarer å røre på meg. Neida, måtte bruke dagen på å grine i stedet. Klarte iallfall å komme meg på do når jeg måtte med hjelp.
prinsessell Skrevet 1. januar 2011 #17 Skrevet 1. januar 2011 Jammen kjære dere, LEGEVAKT er for AKUTTE tilfeller! aldri hørt om akutt bekkenløsning iallefall!! da får man heller reise dit man skal føde å få hjelp der!! tross alt de som har mest peiling på hva man kan få å ikke!!
HappyCilla Skrevet 1. januar 2011 #18 Skrevet 1. januar 2011 Håper det ordner seg for deg Mrs Bad og at du får god hjelp og smertelindring de siste par ukene frem til KS. Jeg er også plaget med BL og har virkelig fått føle på kroppen hvordan det må føles å bli gammel og ha vondt i hele kroppen.Likevel er jeg ikke i nærheten av deg når det gjelder grad av handikapp så jeg føler virkelig med deg!!!! Masse lykke til!
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 1. januar 2011 Forfatter #19 Skrevet 1. januar 2011 Det svaret der overser jeg bare for det var litt for useriøst. Dårlig dag eller?? Les innlegget før du svarer så kanskje du skjønner litt mer.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 1. januar 2011 Forfatter #20 Skrevet 1. januar 2011 Takk. Må få ordnet noe senere for jeg er like ille i dag Og siden jeg har store magesmerter også så ringer jeg nok Ahus.
Gjest Mentha♥ er fødeklar!♥ Skrevet 1. januar 2011 #21 Skrevet 1. januar 2011 Ring til sykehuset du, det tror jeg er lurt! Du kan ikke gå rundt og ha det så vondt Håper du får ordnet opp og får deg noen ordentlige smertestillende! De gir jo sterke smertestillende etter KS, vet ikke om det er noe de kan gi på forhånd også?
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 1. januar 2011 Forfatter #22 Skrevet 1. januar 2011 Ble visst ikke noe i dag. Ikke alltid like enkelt når man har en unge fra før man ikke akkurat bare kan dra fra heller. Men skal prøve å få kontaktet de i morra og høre hva de kan gjøre. Og så få barnevakt på jenta vår evnt. Blir litt nervøs av å måtte dra nedover også. For finner de ut at babyen skal ut fortere pga smertene eller magesmertene så blir jeg stressa. hehe Jaja, gleder meg til den dagen da jeg er helt frisk igjen i bekkenet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå