Gå til innhold

Hodet har ikke festet seg i uke 39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, flere som opplever at hodet ikke har festet seg i uke 39?

Har 6 dager til termin, og hodet på jenta vår har enda ikke festet seg. Fikk beskjed av jordmor at siden hun ikke hadde festet seg enda, kommer hun ikke til å gjøre det før riene vil komme. Hvis hun i det hele tatt vil feste seg. Hvis ikke. blir det keisersnitt.

Noen som har noen erfaringer på dette området?

Ønsker veldig gjerne å føde, men det er klart må man ta keisersnitt så må man.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også fått beskjed om det. Like langt som deg. Jordmor sa ingenting om KS, for det normale var at hodet festet seg når fødsel var i gang hos 2. gangs. (Vet ikke om du er det)

Men jeg skulle legge meg ned å ringe sykebil hvis jeg mistet vannet iallefall.

Skrevet

Hei!

Jeg har termin i morgen og hodet ligger høyt i bekkenet og er ikke festet.

Jeg har godt med fostervann, så jordmor sier det kan være grunnen til at det ikke har festet seg. Hodet klarer ikke å komme seg ned pga vannet. Det er stor sansynlighet for at det vil feste seg når vannet går da.

Hvis vannet går har jeg fått beskjed om å ta det med ro, ikke gå så mye rundt, men det er ikke nevnt noe om sykebil. Heller ikke keisersnitt. Men det er klart, om hodet aldri kommer godt ned i bekkenet vil en jo heller ikke få nok åpning, og da blir det vel keisersnitt. (Etter timer med drypp og diverse forsøk på vaginal fødsel.. jadda! ;-))

Det blir spennende å se hvordan dette går med oss!

Lykke til! :-D

Skrevet

Hodet til lillegutt festet seg aldri før jeg var godt ut i fødsel. Han hadde ligget i hodeleie en del uker før noe skjedde men aldri festet seg. Jeg hadde termin 17 februar men fødte 3 dager før på selveste valentinsdagen :).

Skrevet

Hodet var ikke festa på siste kontroll før jeg fødte førstemann. Jeg fødte likevel 5 dager før termin.

Var heller ikke festa denne gangen. Fødte 2 dager før termin.

Hos noen fester ikke hodet seg før fødselen starter, så det er ikke noe grunn for keisersnitt. Det har ingenting å si for om du vil føde før eller etter termin heller ;)

Du skal ikke bekymre deg for dette i det hele tatt. Kanskje er det en mikroskopisk sjanse for at babyen vil snu seg i seteleie, men hvis den ligger med hodet nede nå og halveis ned i bekkenet, så går det nok helt fint :)

Lykke til :)

Skrevet

Hodet var ikke festa på siste kontroll før jeg fødte førstemann. Jeg fødte likevel 5 dager før termin.

Var heller ikke festa denne gangen. Fødte 2 dager før termin.

Hos noen fester ikke hodet seg før fødselen starter, så det er ikke noe grunn for keisersnitt. Det har ingenting å si for om du vil føde før eller etter termin heller ;)

Du skal ikke bekymre deg for dette i det hele tatt. Kanskje er det en mikroskopisk sjanse for at babyen vil snu seg i seteleie, men hvis den ligger med hodet nede nå og halveis ned i bekkenet, så går det nok helt fint :)

Lykke til :)

Gjest LilleDina +spire  + 2englebarn
Skrevet

Hos ei venninne av meg festet ikke hodet til ungen seg før vannet gikk, varierer en del tror jeg, som alt annet.

Skrevet

Hos meg som førstegangs festet hodet seg aldri. Vannet gikk i uke 38. Da pleier hodet å feste seg, men det gjorde det heller ikke hos meg... Hodet lå høyt hele veien. Fødselen ble etterhvert igangsatt, og først med drypp festet hodet seg. Det endte i akutt ks til slutt. Det viste seg etter fødselen at bekkenet mitt er for smalt.

Men generelt skal det ikke være noe stort problem at hodet ikke fester seg som førstegangs, tror jeg. Jordmora jeg går til når tar i alle fall dette med stor ro. Hodet har ikke festet seg denne gangen heller (uke 35), det er høyt og veldig bevegelig. Det nok aldri gjøre feste seg denne gangen heller, siden vi nå vet at bekkeninngangen er for smal. MEN det er veldig sjelden at man har et udugelig bekken slik som jeg har. Jeg ville ikke ha bekymret meg så mye for dette hvis jeg var deg - som sagt vil hodet som regel feste seg og komme ordentlig ned i bekkenet når vannet går, eller når riene starter.

Skrevet

Det samme skjedde med søsteren min.

Hodet lå godt oppi bekkenet og festet seg aldri. De prøvde med vagianl fødsel i ett døgn. Hun fikk også drypp, men hodet kom aldri ned og hun fikk derfor aldri mer enn 2 cm åpning. Så da endte det med ks for henne. Røntgen av bekkenet viste i ettertid at det var alt for smalt.

Med barn nr to var det derfor aldri snakk om noe annet enn ks.

Jeg har termin i morgen, og hodet ligger godt opp i bekkenet og er ikke festet. Jeg har fortalt de på føden om historein til søstra mi (vi er veldig like i kroppen), og det de sier er: Nå som vi vet at dette skjedde med søstra di kommer vi nok ikke å prøve alle triksene i boka før vi avgjør at det blir ks.

Men jeg håper jo at det ikke er tilfelle med meg :)

Skal du prøve å føde vaginalt denne gangen?

Skrevet

Nei, absolutt ikke, det ender jo bare i enda et akutt snitt... Det har aldri vært snakk om noe annet enn planlagt ks denne gangen, alle gynekologene (to ulike sykehus) har tatt dette som en selvfølge pga resultatene fra pelvimetrien.

Det er jo veldig sjelden at man ikke kan føde et normalt stort barn som ligger i hodeleie pga for smalt bekken, da. OG dette trenger slett ikke være arvelig - min mormor har sju barn født vaginalt, min mor har tre - sistemann veide 4,5kg, og det var den letteste fødselen av dem alle! Ingen vet hvor dette teite bekkenet mitt kommer fra. ;) Sett utenfra har jeg helt normale hofter. Jeg har to yngre søstre, de er mye smalere bygd enn meg (mer som min mor), men jeg vil tro de får samme beskjed om deg - det er viktig at man sier fra, slik at de som er til stede under fødselen er ekstra obs på muligheten for at bekkenet KAN være smalt, og dermed har lavere terskel for å avbryte og ta ks - men høyst sannsynlig vil det gå helt greit. :)

Skrevet

Jeg fikk full åpning på 3-4 timer med drypp, faktisk, men hodet stoppet opp langt oppe i bekkenet, han kom aldri ned på bekkenbunnen...

Skrevet

Puh, det var da godt å høre :) Måtte bare spøøre forsiktig siden du ikke skrev noe om keisersnitt denne gangen ;)

Og som du sier, det er jo ikke arvelig. Moren min har jo født to ganger, og det er vel mer sansynlig at jeg har arvet hennes bekken enn søstra mi sitt! ;-)

Skrevet

Et akutt snitt er ikke akkurat noe jeg drømmer om å oppleve igjen, nei. ;) Sannsynligheten for at fødselen din skal gå bra er jo veldig stor! Det er bare en fordel for alle parter om jordmor/lege på avdelingen er klar over hva som skjedde med søsteren din, så slipper du å ligge i et helt døgn i fødsel til ingen nytte HVIS du skulle være uheldig, du også. Går nok bra, dette. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...