oslo82 Skrevet 31. desember 2010 #1 Skrevet 31. desember 2010 Har de siste to ukene vært skikkelig plaget med tørr hud, den er knusktørr. Men jeg har aldri vært plaget med dette tidligere, så lurer på om dette er vanlig i forbindelse med graviditet. Jeg er i uke 34 og har ikke fått noen strekkmerker, men lurer på om de nå kan komme? I forbindelse med den tørre huden. Noen erfaring?
Trollmor til 2 Skrevet 31. desember 2010 #2 Skrevet 31. desember 2010 Det kan helt sikkert ha en sammenheng med graviditeten at du har fått tørrere hud. Hormonene går så utrolig mye rart med kroppen! Det at du har fått så tørr hud kan sikkert øke sjansen for at du får strekkmerker, sånn fordi en tørr hud er mindre elastisk enn vanlig. Men strekkmerker er hormonbetinget, så det er ikke sikkert at det vil ha noen betydning. Tips til å behandle tørr hud er å droppe vanlig såpe i dusjen/badet og bruke dusjolje. Og smør deg grundig med babyolje på fuktig hud og la det virke litt før du tørker av overskuddsoljen med et håndkle. Ellers kan jeg anbefale Aderma Exomega-produktene. De er laget for veldig tørr hud og er såkalt "hyperallergenic" - betyr at de er laget for meget sensitiv og allergisk hud. Jeg bruker bare det! Smør deg ofte, gjerne tre til fire ganger om dagen. Og hold deg unna salt, drikk masse vann, ta gjerne Omega3 hvis du ikke allerede gjør det. Sørg for ekstra smøring på strekkmerke-utsatte steder, som mage, rompe, lår, korsrygg og pupper =)
KmammaK Skrevet 31. desember 2010 #3 Skrevet 31. desember 2010 Som det nevnes, ta omega3:) men annen ting er også nattlysolje kapsler, kjenner mange med psoreassis (eller hvordan det nå staves) som bruker det. Vi har også en hund med en del hudproblemer, her sa også veterinæren at det viktigste var innenfra. Han får fiskeolje på maten, sikkert noe av samme greia som omega3 kapsel prinsippet, men ikke helt samme lukten;p Så fint med alt du smører utenpå, men det er innvendig du kan forebygge:) det er jo det alle sier om strekkmerker også, at det er hudens innerste lag som sprekker, dit kommer ikke utvendige kremer/oljer. Så spør etter nattlysolje på apotek eller helsekost:)
Gjest Mentha♥ er fødeklar!♥ Skrevet 31. desember 2010 #4 Skrevet 31. desember 2010 Ser du allerede har fått alle tipsene jeg ville komme med, så da signerer jeg bare de Oljer og fett er det som trengs for at huden skal komme seg "ovenpå" igjen, så smør, smør, smør, og spis, spis, spis
oslo82 Skrevet 31. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 31. desember 2010 takk for svar skal prøve tipsene deres.. Men lurer på om det er mulig å forebygge strekkmerker ved å trene styrke? Da strammer man jo opp innenfra?
tina 79:) Skrevet 31. desember 2010 #6 Skrevet 31. desember 2010 Det med styrketrening vet jeg ikke, fordi som det står ovenfor her, strekkmerker kommer av hormonforandringer, og ligger ikke i overhuden, men i de dypere hudlagene. Ellers skriver jeg under på alle rådene ovenfor her. Jeg bare tenkte på en ting: Hvis du fyrer mye med ved blir luften inne veldig tørr, og dette tørker ut huden. Anbefaler å sette en ildfast form med vann på peisen. Denne sender ut vanndamp når du fyrer. Huden blir skrekkelig tørr om vinteren pga fyring, så en luftfukter er også en god investering på generellt grunnlag. Men for meg har vann på peisen vært en god løsning. Er fortsatt tørr, men ikke så knusktørr lengre!
23.01.11 Skrevet 31. desember 2010 #7 Skrevet 31. desember 2010 Sånn har jeg det og. Knusk tørr. Har aldri smurt meg før i hele mitt liv for huden min har aldri vært tørr noensinne, men nå må jeg smøre meg daglig. Det rare er at den tørre huden er ikke på magen, bare lår/legger/armer/ansiktet, der huden ikke er strukket. Tenkt selv at jeg dusjer litt lengre nå (alt går langsomt + deilig med varmen). Dette kan tørre ut litt ekstra. Men 99 % må være graviditeten. Håper at huden blir vanlig igjen når graviditeten er ferdig. Har tatt gravidvitaminer + omega 3 hele svangerskapet (noe jeg aldri gjorde før), så jeg har mye mer av det nå enn til vanlig,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå