Gå til innhold

Forbanna strekkmerker...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk mitt første strekkmerke i uke 16, og nå i uke 37 ser ikke magen ut. Ser ut som jeg har to store trær på hver side av navlen :-/ Har smurt godt med olje og fettkrem hele veien til ingen nytte.. Det finnes jo masse produkter som lover å hjelpe mot strekkmerker, og jeg vet jo at de gjerne blekner etc med tiden, men er det egentlig noen som har erfart noe som kan bidra til å fjerne/minske dem?

Har også hørt at det er sammenheng mellom mengde strekkmerker og antall rifter, pga det har med hudens elastitet å gjøre. Min hud har alltid vært knusktørr med atopisk eksem og vintereksem, så jeg håper virkelig ikke dette stemmer, for sammenhengen mellom tørr hud og strekkmerker stemmer iallefall foreløpig for meg! Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har myyye strekkmerker etter de to forrige svangerskapene mine..... men her er det ikke sammenheng mellom det og revning. Med nr 1 så revna jeg bare bittelitt, holdt med pyntesting :)

Med nr 2 så revna jeg ikke noe, selv om hun var stjernekikker.

Skrevet

Jeg har ogås mye strekkmerker, etter pubertet og forrige svangerskap. Hittil har jeg ikke fått noen nye streker dette svangerskapet, men det er jo ikke over enda =)

Jeg ble klippet sist, så jeg revnet ikke i det hele tatt.

Jeg har ingen god erfaring med sånne vidundermidler som liksom skal forebygge/forbedre strekkmerker. Det eneste som kan hjelpe er plastisk kirurgi/laserbehandling mot arr. For det er jo arr dette er, disse strekkmerkene. Kremer og sånt er bare vås!

Skrevet

strekk merker er hormonelt og det varierer hvor på kroppen man får de under en graviditet! jeg har ikke fått et eneste ett på magen, men har mange på puppene fra ungedomsårene...

Skrevet

Jeg har strekkmerker etter forrige svangerskap, og skulla da prøve hudsliping ( green peal heter det), men rakk ikke å prøve det før jeg ble gravid igjen! Men skal absolutt prøve det nå etter baby er ute. Har mye mer tro det slik behandling enn laser og kremer! For ved hjelp av Green Peal så slipes huden av og løsner og ny frisk hud kommer! Vondt men tror det skal være verdt ett forsøk;) Er mange som har fått bort arr og slikt med slik behandling! Prøv det:D

Skrevet

Jeg har strekkmerker etter forrige svangerskap, og skulla da prøve hudsliping ( green peal heter det), men rakk ikke å prøve det før jeg ble gravid igjen! Men skal absolutt prøve det nå etter baby er ute. Har mye mer tro det slik behandling enn laser og kremer! For ved hjelp av Green Peal så slipes huden av og løsner og ny frisk hud kommer! Vondt men tror det skal være verdt ett forsøk;) Er mange som har fått bort arr og slikt med slik behandling! Prøv det:D

Skrevet

Hei har MASSE strekk merker fra sist jeg også og enn så lenge ingen nye. I følge gynekologen er det bare slik at noen er mer elastiske enn andre og derfor revner noen lite og andre mye under fødsel uavhengig av strekkmerker. Det viktigste man kan gjøre med hensyn til revning er å slappe av i kjeve og hender slik at man ikke spenner musklene i bekkenbunnen (visst nok, garantert ikke lett når det er på det vondeste) da skal man kunne unngå revning fordi avslappet veve er mer elastisk.

Ang strekkmerker er det en ny type laserbehandling som brukes i andre land usikker på om Norge har tatt den i bruk enda så den på legene på fem en dag i sist uke. Den fjerner både nye og gamle strekkmerker smertefritt på få behandlinger. Personlig er min erfaring at strekkmerkene nesten helt forsvinner etter 3 - 4 år huden fornyes ca hver 7 år så på sikt er det håp for fremtiden.

Skrevet

Strekkmerker er hormonelt betinget.

Har dessverre ingenting med hvorvidt man smører eller ikke.

Jeg har strekkmerker fra puberteten på hoftene, men fikk ingen i første svangerskap. Nå er jeg gravid igjen og venter i spenning på om jeg vil få noen de siste 4 ukene eller ei.

Skrevet

Blir litt feil å si at strekkmerker bare er hormonelt betinget, da de i hovedsak faktisk kommer av at huden blir strekt såpass raskt at den ikke klarer å følge med, og det oppstår en permanent skade i huden.

Selv fikk jeg ingen strekkmerker på magen i første svangerskap, men i dette har jeg en god del. Regner med det er fordi magen er større denne gangen, og at huden ikke er så sterk som den var første gang, etter å allerede vært strekt en gang..

Men at noen også kommer pga hormoner tror jeg på, da jeg faktisk har fått noen på leggen (!!) denne gangen i tillegg... Men i hovedsak kommer de pga overstrekk..

Skrevet

Hei!

Hadde en eksplosiv pubertet, der jeg fikk masse strekkmerker. Aldri vært tykk, men vokste nok litt vel raskt i 13-14 års alderen. Var rart, men maten smakte helt anderledes fra dag til dag, og kunne brekke meg over noe jeg syntes var godt dagen før!

Dette var samtidig som jeg sprakk i huden overalt.

Fikk noen ytterst få i første graviditet, 1 liten på magen.

Derimot revnet jeg godt under fødselen. Hodet var 37cm.

Nå har jeg noen dager igjen til termin og har ikke fått noen nå heller. Kjenner jeg enda har litt skinn å gå på - på hofta. Ligger litt over normalen på målet. Har aldri smurt magen med noe spesiell krem, bare litt fuktighetskrem en sjelden gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...