Gå til innhold

Dere som har flere barn, hvilke mnd. synes dere det va<r best å få barn i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor?

Jeg har bare ett barn, og han ble født i mai. Jeg hadde hørt at det skulle være så bra å få barn i mai, for da kunne man ta babyen med seg ut på lange turer fra første stund, og det var så enkelt å amme ute. Sånn ble det ikke for meg. Med en gutt med KISS og masse ammeproblemer, var jeg nærmest lenket til huset de første to mnd. Prøvde jeg å ta han med ut, lå han som oftest og hylte så det ljomet i gatene. Noen ganger, spesielt helt i begynnelsen, kunne vi imidlertid få han til å sove litt i vognen. Det var jo bra. I perioden juli-sept./okt var jeg imidlertid mye ute på tur. Etterhvert ble han så stor at det ble nødvendig å være mer inne. Han kjedet seg hvis han måtte være mye i vognen, han trengte å trene inne på golvet, og matrutiner tok endel tid. Samtidig ble det mer og mer regn og snø ute. Sånn sett passet gutten sin utvikling godt med årstiden.

En annen fordel med å få barn i mai er at man ikke har en skjør, nyfødt baby samtidig som det er 10-15 minusgrader. Da har man ihvertfall ikke mulighet til å roe den lille i vogn på tur.

Hvilke erfaringer har dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk min første tidlig i november, og min andre tidlig i juli..

Syntes helt klart det var best med nr 1..

Han var da såpass liten at han fint sovna inne på de kaldeste dagene, og var såpass stor at han tålte varmen på sommern bedre..

Så skulle jeg hatt en til, så ville jeg prøvd på oktober igjen (hadde termin i oktober)..

Skrevet

Jeg har en som er født i mai, en i okt og en i desember. Helt klart mai som har vært den beste Mnd å få barn. Nettopp pga at man slipper å tenke på det med kulden, og ikke minst hvor lettvindt å bare legge baby i vogn uten å ta på så mye. Da tenker jeg også at baby har litt mer å gå på i forhold til kulden. Og ikke minst kjenner jeg etter at jeg fikk 3 mann nå i okt og det har vært så kaldt så lenge at jeg nesten har blitt deprimert av å være inne. Har følt meg skikkelig innestengt. Og i tillegg er det jo så mørkt ute.

Når det er sagt så er det ikke alle som kan planlegge når man skal ha barn. Men ville også tatt hensyn i dag til at man ikke har krav på bhg plass om man har barn født etter 1. Okt. Er ikke alle som har mulighet til å gå hjemme 1 år ekstra. Skulle jeg fått flere barn ville jeg nok gått for mai- juni igjen:)

Skrevet

Nå har ikke jeg flere barn, men datteren min er født i begynnelsen av februar og det synes jeg er glimrende. Som deg hadde jeg ammeproblemer og ble lenket hjemme med flasker, pumpe og brystbetennelser så noe trilletur var uaktuelt uansett årstid. Derfor var det ok å få henne i februar. Hun sov mye de første mnd slik at jeg kunne komme meg etter fødselen. Når jeg endelig la vekk pumpen og begynte med mme på heltid hadde nesten 2 mnd passert og været var trillevær. I tillegg er hun nå nesten 11mnd og er ikke så nøye på duppene osv slik at hun tåler fint litt ekstra julebesøk uten at hun er utslitt. I tillegg så hadde både hun og vi andre stor glede på julaften da snuppa kunne pakket opp pakkene selv og hun hadde glede av innholdet.

Jeg synes februar er helt glimrende mnd for å få barn i.

Skrevet

Men dere som får barn i januar-mars f. Eks. Hvordan gjør man det med bhg plass? Sjeldent å få plass midt i året og derfor må man legge i beregning at man muligens må gå hjemme ett halvt år til. Jeg hadde ikke hatt muligheten til det akkurat nå, men jeg skal aldri jobbe mer enn 80% igjen og det er jeg glad for:) nyte hvert sekund jeg har til rådighet med barna mine og ikke la de ha for lange dager i bhg!! Det er viktig:)

Skrevet

Spørsmålet gjelder egentlig alle, ikke bare de med flere barn. Hvilke mnd. fikk dere barn i, og hva synes dere var bra og ikke fullt så bra med det? Ville dere valgt den mnd. hvis dere kunne velge neste gang? Jeg er fullt klar over at langt i fra alle kan velge slikt, selv ventet jeg 12 mnd. på å bli gravid.

Skrevet

Førstemann i mai og andremann i oktober. Mai helt klart å foretrekke ut fra erfaringene så langt! Sprengkulde har vært frustrerende nå siden fødselen, har vært ganske isolert innendørs bortsett fra noe henting og bringing i bhg med bil. Har dessuten vært syke alle sammen to ganger - men det kan selvsagt skje når som helst på året, da.

Sommeren var varm med eldstemann, han brukte nesten ikke klær og da høsten kom var han snart gammel nok til å sitte mer i vogna og se seg om og det ble enklere å holde kontroll på om han var for varm, kald etc. Ikke til å legge skjul på at det var trasig med snø og kulde, men på ett eller annet tidspunkt i løpet av babytiden vil det jo inntreffe uansett!

Fikk trillet langt og mye med førstemann mens han var knøttliten, og tenkte det skulle bli sånn med nr to også, men den gang ei... jeg lengter etter våren!!

Skrevet

Godt spørsmål. Står uten bhg.plass nå, så jeg skal være dagmamma.

Skrevet

Jeg fikk i siste halvdel av mai og det var greit nok, men skulle jeg gjerne ville jeg nok valgt begynnelsen av april. Da har man blitt ferdig med barseltiden før sommeren og kan nyte sommeren litt ute. De første ukene var jeg en del syk, så fikk ikke noe sommer (nå var det jo elendig vær, men likevel..). Vi prøvde jo å få litt før på året, men det er ikke så lett å få det til å klaffe på første forsøk ;-)

Skrevet

Jeg har 3 barn. 1.mann er født i mai, og de to andre er født i september. Mai var helt klart den beste mnd å ha nyfødt - pga temperaturen..... Barnet er likom litt mer "rustet" for vinteren når den er litt eldre syns jeg!!

Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

Har bare et barn, men svarer likevel.

Jeg fikk barn midt i juni. Alle syns jeg var så heldige og de syns det var så flott å få barn sånn tidlig på sommeren. Ok, da er jeg sikkert heldig, tenkte jeg! Denne ungen var planlagt og jeg ble gravid på første forsøk. Jeg ønsket en juni unge, for da kunne jeg fullføre mitt 2. år som lærer før jeg gikk ut i permisjon.

Det var deilig å gå gravid sånn før varmen kom for fullt og det var flott å slippe svære, tykke ytterjakker når magen var på sitt største. Det var flott å slippe å tenke på bekledning når ungen var født. Han kunne bruke tynne bomullsklær og alt jeg trengte å gjøre var å beskytte han fra sol og trekk.

Men..

Renselsen varte i 7 uker, altså i hele sommer. Jeg var kjempesliten og orket nesten ikke å gå ut av døra. Ute skinte solen, men på sofaen inne lå jeg.. :-) Hehe.. Mannen min var veldig frustrert for vi var veldig usosiale i sommer! Men etter 10 uker (sluttev av August) kviknet jeg til og gikk turer hver dag frem til midten av oktober. Jeg har vært mye inne i november og desember og nå savner jeg å gå ut.

Jeg mener at det beste bør være å få barn i februar. Da er det vinter og man kan være inne med god samvittighet. Og når man kvikner til etter fødselen, barselukene, når melkemengde har stabilisert seg og man har fått taket på ammingen, så er våren her og da er det bare til å legge ut på trilleturer igjen!

Jeg kan ikke forvente å være like heldig som forrige gang, men er jeg det så kommer neste unge februar 2013! ;-)

Skrevet

Jeg er faktisk mer "redd" for sommerheten enn vinterkulda når det gjelder de nyfødte, og jeg tenker da spesielt på den ekstreme varmen som har vært i enkelte perioder av sommern de siste par åra. Vet med meg selv at jeg hadde stresset en del med å få i baby nok væske, passe på overopphetning osv osv, i tillegg til at varme og nattesøvn ikke alltid er så god kombinasjon. I tillegg er det jo gjerne en del styr de første par månedene, med ammetrøbbel, lite søvn og kanskje dårlig form etter fødsel, og da hadde jeg nok taklet dårlig å måtte sitte inne i stua mens det var sol og fint vær ute.

Min første jente kom i oktober, og det syntes jeg var såpass bra at jeg ønsket et høstbarn til når vi begynte planleggingen av nr 2. Hun kom i september, og for meg er det absolutt helt perfekt - da har man hele høsten på å kose seg inne med baby, bli bedre kjent og komme inn i rutinene, og man kan sove og slappe av inne på dagtid uten dårlig samvittighet for å "komme seg ut"- i tillegg til at baby vil være såpass stor når sommern kommer at den vil få mer glede av den, ved å kunne krabbe rundt ute i gresset, plaske i vannet osv.

Akkurat denne høsten har jo vært usedvanlig kald (det er jo vanligvis plussgrader og regn/sludd i november, ikke minus 20 og snø hehe), og da kan man fint komme seg ut på trilleturer også, før den verste kulda vanligvis setter inn etter nyttår. Uansett er jeg ikke så bekymret for kulda, så lenge det er varmere enn 10 minus har de små babyene det helt trygt og godt nede i de tykke vinterposene sine- og det er da bare deilig å trille tur ute i klart og kaldt vintervær, det synes nå ihvertfall jeg!

Dette med at det er så slitsomt med påkledning av høst/vinterbabyene skjønner jeg ikke helt- det blir jo vinter her i Norge hvert år, og barnet må jo kles på uansett om det er nyfødt eller 1 år eller 2 år- og spør du meg, så er det laaangt enklere å kle på en nyfødt baby masse klær enn en lite samarbeidsvillig og sprelsk 9-mndling, for ikke å snakke om en trassete, "stiv pinne" hylende 2-åring hehe.

Men det er jo absolutt et poeng dette med bhg-plass; for å være sikret plass fra august må jo barnet være født senest 31.aug., og sånn sett stiller høstbarna bakerst i køen. Dette har imidlertid ikke vært noe problem for oss, da vi uansett ikke ønsker å sende barna i barnehage allerede ved 1 års alder- jeg har økonomisk mulighet og lyst til å være et år ekstra hjemme med dem begge, sånn at de starter i bhg når de er 2 år istedet, en perfekt alder for bhg-start i mine øyne=)

Dagens avhandling fra meg hehe, det blir nok uansett bra samme hvilken mnd det blir- alt har sine fordeler og ulemper, men dette var ihvertfall mine tanker om temaet=)

Skrevet

jeg fikk en i juni og ei i januar...syns juni var perfekt, kom meg ut på trilletur med en gang, trengte ikke tenke på klær osv...han likte veldig godt vogna, så var ikke noe problem å ha han i den mens jeg f.eks satt i parken=)

i januar var mildt sagt et he"#¤%!!jeg liker ikke vinteren, får alltid vinterdepresjoner, så i tillegg til et tøft svangerskap, så satt jeg innelåst i et par mnd etterpå!kom meg ikke ut med vogn, for ingen fortau var brøytet, var så mye snø at det rakk over biltak på di veste plassene(såklart der oppe med meg)det var også sykt kaldt, så kunne ikke gå ut uansett. var kun inne hele tiden, og ble bare mer og mer deprimert!og siden vesla ikke fikk ligget i vogn før hun var ca 3mnd,(brukte kun bæresjal fra hun var født,di få gangene me kunne gå ut) så har hun hatet vogn fra første stund, og gjør det enda.

noe som også er "gale" men denne mnd, er at ingen i familien vil komme i bursdagsselskap pga føret(di bor ca 2timer vekke)

han som er født i juni har alltid hatt store bursdagsselskap ute i hagen, så har vært helt perfekt=)

så når jeg skal ha flere barn engang, så skal jeg iallefall PRØVE ¨å få det til slik at babyen blir født om sommeren!

Skrevet

fikk i juni. Detvar utrolig praktisk å kunne ha på lite klær,bare trille ut. Det var også delilig med lyse netter og kvelder, ettersom det gjerne blir mat og bleieskift hele døgnet. Men sommeren forsvant veldig fort! Hvis jeg kunne velge neste mnd vil jeg gjerne ha et vårbarn, f eks mellom mars og mai

Skrevet

Vårbarnet kunne bruke bagdelen på vogna mye lengere enn høstbarnet!

Høstbarnet måtte jo dele plassen med klær, tepper og vinterposer så da ble det sportsdel etter kort tid. Mens vårbarnet kunne kose seg uten vinterpose og masse klær!

Og jeg syns jo vognbagen på vogna er så søt :)

Skrevet

Har fått 3 barn i april. Veldig deilig å gå gravid om vinteren. Synes det er fint at de er litt store til skolestart. Har vært litt redd for krybbedød i den værste varmen, jeg da. Blir jo så varmt på soverommet. Det er en ulempe.

Hadde jeg kunne valgt, ville jeg hatt barn i januar/februar. Da går det jo mot lysere tider og barnet er litt større når varmen setter inn.

Men det er jo det med barnehagestart. Sånn sett bør en få barn i august eller november, ut ifra om en velger 10 eller 12 mnd permisjon. Så ikke lett dette. Da blir jo barnet ikke så stort når han/hun begynner på skolen. Og så blir de jo små når kulda setter inn.

Er vist fordeler og ulemper med alt.

Skrevet

Jeg kommer til å prøve på februar-barn neste gang. Fikk desember-baby denne gangen, og det var fryktelig kaldt en laang periode der i tillegg til at jeg var svært dårlig etter fødselen.. Synes også det er godt å la kroppen "komme seg" litt før sommeren. Mine kg rant ikke akkurat bare av meg.... Februar 2013 ser jeg for meg det kommer en liten :-)

Skrevet

Jeg har et barn født i slutten av mars, og jeg synes det er helt perfekt! Etter tre uker begynte det sosiale livet, og hadde hele våren og sommeren foran meg til trilleturer osv. Jeg synes også det er en fordel å være fylt 6 år til skolestart, og det klarte vi med god margin :-)

Jeg synes mars er en helt perfekt måned å få barn i.

Skrevet

Fikk datteren min i starten av oktober, og har blandede følelser om det! Innen jeg følte meg sikker nok på kledningen til å begynne å gå turer kom sprengkulda, og det har vært for kaldt til å være ute! Takk og lov for ferien vi hadde nå, to uker i gran canaria og det var fantastisk, har jeg baby om vinteren en annen gang også er virkelig en slik tur et must, man er ikke bundet til huset på samme måte da :)

Ellers, jeg forestiller meg at vår er en fin tid, for innen vinteren kommer er de så store at de trenger stimulans i form av leking, og det er jo litt lettere inne. I tillegg er de mer robuste og tåler kulden bedre

Når det er sagt kommer jeg ikke til å prøve å time dette, den dagen vi bestemmer oss for en ny dropper vi pilla, uansett om det er januar eller juli så får naturen gå sin gang

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...