*under-vidunder* Skrevet 30. desember 2010 #1 Skrevet 30. desember 2010 ..såfall mottas mattips med takk.. er vanligvis sunn i matveien, men orker jo ikke tanken på noe annet nå... ...og RIBBE!!!!!!! Moahhh..godt det er 1 år til neste gang
**lucy** Skrevet 30. desember 2010 #2 Skrevet 30. desember 2010 Skjønner deg så godt! Jeg har bare lyst på slik saltmat som vi gravide helst skal holde oss unna. Mør og spekekjøtt.. Mmmm! Nå går d mest i skive med gradost og agurk. Men æsj altså, det smaker ikke godt! FIkk i meg en gulerot i stad. Det gikk ikke så verst. Har ikke spydd ennå.. Forrige svangerskap levde jeg på munkholm (det måtte være av typen Asia), ostesmørbrød og sjokolademelk (!). Hadde liksom ikke lyst på noe annet.. Følte at munkholm hjalp mot kvalmen. Innbiller meg at det er pga b-vitaminene, som kan ha en kvalmedempende effekt. Ellers skal eple kunne være kvalmedempende, og det er jo sundt.. Jeg brukte også reisesykebånd som stimulerer et visst punkt på håndleddet. Ingefær hjelper noen.. Dersom det blir like ille dette svangerskapet, så tenker jeg å prøve akupunktur. Ingenting skal være uprøvd, for denne kvalmen setter meg helt ut!
2 gutter og 1 jente Skrevet 30. desember 2010 #3 Skrevet 30. desember 2010 har levd på tomatsuppe, betasuppe og hjemmelaget blomkålsuppe i en måned nå...det er litt "mildere" når det kommer opp igjen. god bedring!
*under-vidunder* Skrevet 30. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 30. desember 2010 jaaaaaaaaaaaa....akunpunktur må prøves... og nå kjente jeg at jeg fikk lyst på både eple og munkholm.. Jippi - tar mot tipsene med stor takk skål for et super variert kosthold... hehe... øhhhh ;/
InLove♥ Skrevet 30. desember 2010 #5 Skrevet 30. desember 2010 Sist svangerskap levde jeg på youghurt- melonsmak vel å merke... mariekjeks, og ris. I ny og ned fikk jeg ned ett knekkebrød med salami på. Ja, salami!! Men legen sa det var heeelt greit, så lenge det ikke hadde ligget lenge åpent. Kvalmen kom i går og jeg er spent på hva jeg får ned denne gangen. Lyster veldig på supper, og kan se for meg at det er greiere når det kommer i retur ja:P Taco funket ikke!!!! Ellers trør jeg i meg riskaker i ny og ned.
Mammamor =) Skrevet 30. desember 2010 #6 Skrevet 30. desember 2010 Risgryte! Vårruller... og fruktsalat! :-)
Mamma til 2 prinsesser:-) Skrevet 30. desember 2010 #8 Skrevet 30. desember 2010 Salte drops, salt potetgull, gulrot, ris med soyasaus, selleristang og pizza grandiosa. vi gravide ikke skal ha mye av. Salt, salt, salt - som en annen her sa, altAlt jeg får ned - er super kvalm, ikke kastet opp enda. I forrige svangerskap var jeg veldig kvalm fra 6. uke til og me uke 13, håper det gir seg tidligere denne gangen. Istad kjøpte jeg en stor bunke rett i koppen supper, tenkte kanskje det også går ned.
Nordlenning22 Skrevet 30. desember 2010 #9 Skrevet 30. desember 2010 Jeg sliter ikke med kvalme, men med dårlig matlyst. Æsj, er liksom ingenting som frister lengre, og det som er spiselig for meg er ikke akkurat det sunneste. Er skikkelig redd for å gå ned kilo da jeg i utgangspunktet ikke har alt for mange kilo å ta av:/
Mamma til 2 prinsesser:-) Skrevet 30. desember 2010 #10 Skrevet 30. desember 2010 Kan vel opplyse om med en gang at rett i koppen med kylling, nudel og karrismak er ikke å anbefale til alle dere andre kvalme...
**lucy** Skrevet 30. desember 2010 #11 Skrevet 30. desember 2010 ååååå blir skikkelig kvalm ved tanken på vårruller! Men potetgull derimot...
SuperMoM <3 Skrevet 30. desember 2010 #12 Skrevet 30. desember 2010 Kan bare kutte ut loff og spise egg ved siden av i stedet for loff? Og så bytte ut cola med en smoothie som inneholder epler og farris for eksempel? Eple og farris skal hjelpe på kvalme Det er et sunnere alternativ,men det viktigste er jo uansett at du klarer å holde på maten og ikke drive å kaste opp Var mye kvalm selv,men heldigvis over den nå da. Jeg synes det er utrolig godt med tomatsuppe og egg Får vel gå å lage meg en smoothie nå Frista sånn
sommerbebi Skrevet 30. desember 2010 #13 Skrevet 30. desember 2010 Jeg har fått en blanding av å være konstant kvalm og konstant sulten.. Frokosten består av Salinas (salte kjeks) og eplejus (må være iskald, helst med isbiter). Jeg prøver også ut på ettermiddagen å spise grovbrød med enkelt pålegg, som f.eks leverpostei eller gulost.. spiser sakte, og tar pauser hvis jeg kjenner magen strever.. Dette har funket for meg, selv om (som noen andre også påpekte) man i grunnen ikke burde få i seg SÅ mye salt.. Nypresset appelsinjus (med isbiter) og saftis er også blitt veldig populært:) På kvelden er som regel kvalmen minimal, så nå sitter jeg faktisk her og spiser dadler:)
NostraStoria Skrevet 30. desember 2010 #14 Skrevet 30. desember 2010 Lever på pastaretter til middag og brødskive med hvitost til frokost/lunsj. Helt sykt kjedelig mat, men greier nesten ikke synet og hvertfall ikke lukten av masse mat - særlig når det gjelder svinekjøtt! Fysj! Ribbe greide jeg ikke å få ned i det hele tatt, og i dag fant jeg ut at karbonadedeig går heller ikke. Ikke liker jeg julekaker eller chips heller så blir lite av det usunne for tiden, kanskje like så greit? Gleder meg til å spise salami, spekeskinke og brie igjen!
mamma til twins Skrevet 30. desember 2010 #15 Skrevet 30. desember 2010 Ikke tenk på kostholdet, når man har det sånn som du har det nå så er det umulig å fokusere på akkurat det. Det handler jo om å få si seg noe som helst og ikke minst nok væske. Det er ille når det står på, men etter noen uker så går det jo som regel over. Jeg har hatt det for jævlig, men da jeg kom i 12. uke nå på tirsdag så har jeg merket stor bedring. Ikke godt nok til at jeg kan fokusere på kosthold, men godt nok til at jeg ikke kaster opp av alt lenger. Er man kvalm så mister man jo lysten på det man spiser etterhvert, så jeg blir fortsatt kvalm av det meste som jeg finner i kjøleskapet. Men dette går over om et par uker, dette vet jeg av erfaring. Men syrlige ting har fungert ganske greit for meg.. Appelsiner, clementinger, solo.... Om syrlige drops fortsatt eksisterer så tror jeg det kan vært godt å sutte på. Ritz-kjeks har jeg også småspist en del av. Akkurat nå passer jeg på å spise en god morgen yoghurt rett før jeg legger meg og med en gang jeg står opp. Jeg har blitt sjukere av å ikke ha noe i magen. Prøv deg frem, tenk på hva du kan tenke deg og gjør et forsøk... God bedring! Husk at det blir bedre!
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 30. desember 2010 #16 Skrevet 30. desember 2010 "godt" å høre at vi er flere i samme båt! Jeg er igrunn ganske kvalm selv, spesielt når magen ikke har noe særlig å jobbe med! Men det er svært lite som frister, dessuten syns jeg at jeg blir kvalm av nesten alt jeg spiser uansett Det værste hittil er kjøtt! I alle former! Både lukta og smaken gjør at jeg brekker meg Men har heldigvis klart å unngå å kaste opp Frukt og vann er det som funker best for meg.. Spiste nettopp en halv melon, og det var nydelig!!! Fikk et tips av ei vennine om å prøve å suge på en sukkerbit for å bli kvitt kvalmen... Usikker på om det hjelper, men kanskje verdt et forsøk? Jeg har stor tro på akupunktur, og hatt god erfarig med det tidligere, så på nyåret skal jeg igang med det igjen God bedring alle sammen!
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 30. desember 2010 #17 Skrevet 30. desember 2010 "godt" å høre at vi er flere i samme båt! Jeg er igrunn ganske kvalm selv, spesielt når magen ikke har noe særlig å jobbe med! Men det er svært lite som frister, dessuten syns jeg at jeg blir kvalm av nesten alt jeg spiser uansett Det værste hittil er kjøtt! I alle former! Både lukta og smaken gjør at jeg brekker meg Men har heldigvis klart å unngå å kaste opp Frukt og vann er det som funker best for meg.. Spiste nettopp en halv melon, og det var nydelig!!! Fikk et tips av ei vennine om å prøve å suge på en sukkerbit for å bli kvitt kvalmen... Usikker på om det hjelper, men kanskje verdt et forsøk? Jeg har stor tro på akupunktur, og hatt god erfarig med det tidligere, så på nyåret skal jeg igang med det igjen God bedring alle sammen!
*Anna75* >Frida&Alfred<3 Skrevet 30. desember 2010 #18 Skrevet 30. desember 2010 Oj, oj, jeg blir snart gal av alle mat-ikke-mat-kvalm-spise-mat-oppkast-tankene som surrer rundt i hodet kontinuerligt. Er akkurat ferdig med en bit Napoleonkake av alle ting. Skulle akkurat til å legge inn noen kyllinggrillspyd i ovnen da jeg oppdaget kaken og fikk selvfølgelig lyst på det istedet. Ellers har jeg levt på loff med ost eller leverpostei. Appelsiner!! Hamburger. Kefir. Eple. Og joda, jeg spiste masse ribbe på jul (sto tom på svigermors kjøkken og spiste ribberester en time etter middagen:) Jeg som ikke liker ribbe så veldig en gang!!) Drikke: Alt med citronsmak. Vann, vann, vann (med sitron selvfølgelig) Nå har jeg lyst på cola, men det har vi ikke hjemme.. o nudler(!) Noen som prøvd? Ellers har jeg fryktelig lyst på potetgull hver eneste kveld, men når jeg orker ta meg til butikken så klarer jeg ikke tanken på det.. klarer ikke å be samboer om å kjøpe det en gang - vill ikke ha det - men så angrer jeg meg hver kveld.. dette er tragisk. Håper på et lykkelig slutt.
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 30. desember 2010 #19 Skrevet 30. desember 2010 Hoho, anna75, nå måtte jeg le!!! Høres veldig ut som mitt første svangerskap!! Det er igrunn til å bli gal av Nå "koser" jeg meg med en skål kokt makaroni! Håper det går bra
1+1=2 :) Skrevet 30. desember 2010 #20 Skrevet 30. desember 2010 Det er absolutt ingen ting som frister for meg, litt slitsomt å måtte trykke i meg noe som jeg ikke har lyst på i det hele tatt, men sånn var det i hele forige svangerskap og, kanskje en liten fordel med at vekten ikke går så mye opp, men ellers ikke så kjekt=(
*Anna75* >Frida&Alfred<3 Skrevet 30. desember 2010 #21 Skrevet 30. desember 2010 Karine: Ja, ikke sant - tror jeg er gal allerede når jeg leser innlegget på nytt, he, he. Skal forresten prøve makaroner - hørtes egentlig veeeldig godt ut
Angelito Skrevet 31. desember 2010 #22 Skrevet 31. desember 2010 Uff stakkars oss som sliter med kvalme! Helt grusomt, forrige svangerskap spøy jeg dagen lang fra uke 7-14, denne gangen er jeg super kvalm men har ikke begynt å kaste opp enda, venter bare på det. Er i uke 8 nå.. Jeg prøvde alt som er mulig sist men ingenting hjalp, verken matråd, akkupressurbånd eller akupunktur. Spiste mye karbohydrater og frukt sist. Denne gangen funker ris, pasta, egg, tomater, endel frukt, dundersalt, popcorn, potetskruer og saft. Drikker stort sett mye vann men når jeg er kjempe kvalm blir jeg bare værre av vann så drikker sukkerfri saft i stedet,Eplejuce funker også og solo! Viktigst av alt er å få i seg noe næring, det går nok veldig bra! Så får du håpe formen bedres så kan du ta igjen med super sunt kosthold resten av svangerskapet! Agurk med dip funket også godt forresten! Prøv også ingerfær, det er kvalmestillende, kanskje det kan hjelpe deg? Ellers er mye hvile det eneste som lindrer for meg! Så sov når du kan! Lykke til;-)
Barn nr 3 (termin 29 mai) Skrevet 1. januar 2011 #23 Skrevet 1. januar 2011 Forrige svangerskap da levde eg først et par mnd bare på spagetti med smør på, deretter nesten bare karbohydratrik mat og godteri! Har aldri hatt så dårlig samvittighet i hele mitt liv, for tenkte alltid at når eg var gravid da skulle det være lett å leve sunt. Planen var å leve på bare grønnsaker, fisk og andre sunne ting, men eg var så kvalm, og ikke bare i 12 uker, men hele svangerskapet!! Men utrolig nok la eg nesten ikkje på meg, og jenta er no 13 mnd og frisk og sunn som bare det. Ho har enno ikkje vore sjuk!! Var litt artig sist at bare tanken på potet fikk meg til å kaste opp, men når eg kom heim frå sjukehuset og vi laga vår første middag heime, med potet, so var det det beste eg nokon gang hadde fått. Eg tenkte på poteter dagen lang ein periode etterpå og kunne ikkje få nok, snodig he he:) No prøver eg å bli gravid igjen, men kjenner eg gruer meg til kvalmen!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå