Gå til innhold

Riksen - erfaringer og forventninger (samme som juliklubben)

Anbefalte innlegg

Dere som skal eller har født på Riksen - hvorfor har dere søkt plass der istedet for feks Ullevål? Er det på medisinsk grunnlag?

Jeg fødte med ks på Ahus sist - en forferdelig opplevelse, med komplikasjoner og allment dårlig oppfølging/behandling/opplevelse (Ikke av alle selvfølgelig, fanns noen engler der også :)). Klarer ikke å føde der igjen og må søke ett annet sted og heller mot Riksen pga komplikasjoner sist.

Fortell gjerne om dine opplevelser og forventninger til det sykehus, den fødeplass du valgt! :)

Fortsetter under...

Hei igjen Anna :)

Jeg har født 1. og 3. på Riksen og er super fornøyd :) Nr 2 fødte jeg på Ahus og har skrekk for å føde der igjen. Hører egentlig til der, men har fått fødeplass på Riksen også nå med 4. :) Jeg opplevde Ahus som ett ok sykehus, men de er underbemannet der og har ikke nok tid til hver enkelt pasient er min mening. Riksen har jeg ingenting å utsette på, de tar seg tid, er profesjonelle og ikke minst mennekelige.

Kunne aldri tenkt meg å føde noe annet sted enn Riksen og er så glad for at jeg har fått plass der igjen :)

Lykke til Anna :)

Hei, jeg har fått fødeplass på Riksen. Jeg er førstegangsfødene og søkte på Riksen på grunnlag av andres opplevelser. Hører egentlig til A-hus, men pga hva jeg har hørt av opplevelser derifra ville jeg ikke dit!

Har vært på UL, fødselssamtale, samt kontroll på Riksen og føler meg veldig trygg der. Hvis du har hatt tidl. ks med kompl. så er vel Riksen stedet å få nr 2 pga kompetansen som er der.

Tusen takk for svar Ays og Camilla! Nå er jeg overbevist om hva jeg skal gjøre på mandag, tvilen er borte, hi, hi.

Da er det bare å håpe at det fortsatt finns plass..

:)

Hei!

Jeg fødte første på Riksen og har fått plass der nå også:-)

Som andre sier her har jeg ingenting å utsette på de. Var super fornøyd ele veien!

Vi har 2 ivf barn, vet ikke om det er derfor vi har fått plass der, bor 2 min fra Ahus, men det er uaktuelt å føde der..

Sist søkte ivf legen for oss i uke 8. Nå sendte jeg bare en mail i uke 5 og lurte på om lege måtte søke for meg. Fikk brev i posten 1 uke senere med tilbud om plass og time til ordinær ul:-)

Vi absolutt anbefale Riksen altså!

Vil bare si at hvis mor ikke er hjertesyk eller har spesielle andre sykdommer så er Ullevål et vel så godt sykehus. Ullevål har nærmere 7000 fødsler i året, mens RH har 1500. Det sier jo litt! De er supre sykehus begge to, jeg ville bare fremheve Ullevål litt;)

Annonse

Dollypopp og LilleMalin, takk for svar.

Tenker jo på Ullevål også, men pga inre blødninger sist og redsel for hvordan det går denne gangen, så tror jeg jeg søker Riksen i første hånd og så får Ullevål bli et godt andrevalg;) Kan jo hende at det er fullt..

Godt nytt år! :)

Jeg har søkt riksen denne gangen, etter å ha hatt en forferdelig fødeopplevelse på ullevål. Jeg har hørt mye bra om riksen og har i tillegg vært med på min søsters fødsel der og vært "vitne" til at det er bra der. Aldri mer ullevål iallefall! Jeg veit ikke om det bare er jeg som har hatt dårlig opplevelse der, men jeg akter ikke å ta sjansen på at det var et engagstilfelle..

Vil skryte uhemmet av Ullevål jeg og!! :) Og det fantastiske hotellet man får være på etterpå! :)

Denne gangen blir det Ahus, har bare hørt positie ting derifra etter den nye føden kom! :)

Det er jo så individuellt hvordan man opplever hvert sykehus, avhenger av hvem man møter, hva som skjer, hvordan man blir bemøtt og behandlet akkurat den gangen man er der.

Det finns helt sikkert masse fine historier fra Ahus også. :) For meg er det mer dårliga minnen etter min opplevelse som gjør att jeg ikke kan velge det stedet igjen.. Men det kommer jo barn til verden der hver eneste dag, så noe bra gjør de sikkert ;)

Lykke til alle, uansett valg!

Hadde en meget dårlig erfaring med gamle AHUS jeg og.... Fikk beskjed der i uke 20 at gutten jeg bar på var for syk til å leve.... Etter å ha satt dopleren på magen så sa hun etter en stund at "her er det noe stein hakke galt, det ser ikke bra ut" og så gikk hun!!! Tok flere minutter før hun kom tilbake med noen andre... Erfaringen var så ille at jeg ikke turte å føde der for 3 år siden...!! Men nå så har de fått nye fine lokaler der, bytta masse personal, fått masse fint utstyr, så nå vil jeg prøve meg der igjen til tross for det vi opplevde.... Og når flere av mine venninner bare har fine ting å si derfra, (har lest fine ting her innefra og), så vil jeg gi de en sjanse :)

Men om du ikke vil ha Ahus så vil jeg snakke varmt om Ullevål ihvertfall :) Skulle gjerne ha tatt de igjen, men er litt mer trøblete ang evnt kø inn dit og nå som vi har en datter i tillegg! :)

Jeg kjenner ikke til riksen, men om du ikke får plass der vil jeg anbefale ullevål på det sterkeste!! Fødte der i vinter og var super fornøyd!!!!!! Barsel er noe dritt da, men det er det vel overalt om man ikke er på hotellet.

Hei *Anna75*

Jeg vet ikke når du har termin, og kanskje kan du se bort fra svaret mitt, men...

Vi hadde søkt om fødeplass på Oslo Universitetssykehus som nå jo består av både Ullevål, Riksen og Aker. Vi satte opp Ullevål også Riksen i denne rekkefølgen for hvor vi ville ha fødeplass. Dette ble sendt 15 des 10 og vi har termin 6 juli.

Vi fikk svarbrev på fredag, og vi fikk avslag på begge stedene med begrunnelse på av det er fullt i perioden.

Så i brevet vi fikk i retur hadde de listet opp andre alternativer for oss, A-hus, Asker og Bærum og Fredrikstad. Kjedelig beskjed og få, men vi skjønner jo at de ikke kan planlegge med for mange inne til samme tid.

Etter denne opplevelsen kommer vi til å anbefale alle v i kjenne til og komme seg til første legebesøk mye tidligere enn uke 10-12 slik det står i endel litteratur, og få søkt om fødeplass.

Lykke til med ditt/deres valg av sykehus og håper det blir til det beste for en fin fødsel!

Annonse

Det er sant det du sier maya. Da jeg var gravid i fjor drøyde jeg også dette med fødeplass til første svangerskapskontroll. Søkte da på A-hus i uke 11 og fikk avslag, var for sent ute. Denne gangen sendte jeg selv en mail til Riksen i uke 5 og da gikk det greit. Kommer jo selvsagt an på hvor man bor i landet, men her på Østlandet er det virkelig rift om plassene har jeg erfart.

Jeg er førstegangsfødende, søkte Riksen og fikk plass uten problemer. (Tror jeg søkte da jeg var i uke 7-8.)

Har ingen erfaring med føden på Riksen, men andre avdelinger der (via nært familiemedlem som var innlagt) og fikk et veldig godt inntrykk den gang, i 2008. Uhyre proffe folk og god oppfølging. Håper derfor det gjelder alle avdelingene der og at jeg blir godt ivaretatt når det blir min tur. Følte i alle fall at de tok godt vare på folk.

Alternativet var Ullevål og de er sikkert dyktige der også, men har hørt at det er mer samlebåndsprinsipp og ikke så god service og oppfølging.

Lykke til med å velge og søke! Og skynd deg! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...