Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 30. desember 2010 #1 Skrevet 30. desember 2010 Ser igjen og igjen at mange smårollingsmødre helst ikke vil gi snop og sjokolade til 1-2 åringene sine, og da heller gir kjeks og rosiner. Gjerne da litt grove kjeks (men fortsatt søte). Dette er IKKE en spesielt god erstatning. Da er det faktisk like så greit å gi en liten sjokoladebit av en ren sjokolade som smelter fort i munnen og så er borte fra tennene, og man vet innholdet i. Rosiner skal man ikke gi mer enn bitte litt av til barn under 3 år. Dette pga muggsopp som i større doser kan være skadelig. Barn under 3 år skal ha maks 1 liten eske med rosiner på en hel uke. Dere kan lese om dette her: http://matportalen.no/artikler/2007/11/kostholdsraad_om_rosiner_til_smaa_barn Grunnen til at det kan være lurt å være varsom med kjeks er at det setter seg veldig i tennene og blir liggende å tære på emaljen lenge etter at barnet er ferdig med å spise selve kjeksen. Mange gir kjeks litt mellom måltider for å roe barnet/dempe sulten litt, men da kan det være lurt å heller gi noe annet som løser seg lettere opp i munnen. Dette innlgget er ikke ment som noen pekefinger altså, men har sett dette så ofte, og så nå igjen på en annen tråd om flere som ikke hadde hørt om dette med rosiner før, så innlegget er til ren og skjær opplysning :-) Jeg visste ikke/tenkte ikke over dette selv da min eldste var liten, og ble veldig glad for at min HS fortalte meg dette.
81-Mamma<3<3 Skrevet 30. desember 2010 #2 Skrevet 30. desember 2010 oj.... Så bra du sier fra!!! Her brukes nemlig rosiner til det meste... de er jo så enkle å ha med i veska, lomma, bilen, vogna.... Får passe på å bare bruke de i virkelig nød fra nå da...
Gjest Kira er rød på nesen ♥ Skrevet 30. desember 2010 #3 Skrevet 30. desember 2010 Takk for god info Alva! Jeg er en av dem som aldri har hørt noe mtp på rosiner, og må innrømme at den vesla har fått litt av det i julen. Selvsagt ikke store mengder, men et par i ny og ne. Utrolig hvor mye man ikke vet når man er førstegangs gitt;)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 30. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 30. desember 2010 Ja, ikke sant? :-) Jeg er mamma for fjerde gang nå og lærer fortsatt nye ting, med førstemann var det masser jeg ikke hadde peiling på. Tror aldri man blir utlært når det gjelder barn, og så endrer de jo gjerne litt på anbefalinger underveis også. Vi gir vår på 16 mnd både kjeks og rosiner altså, men vi er bare litt obs på mengden, hyppigheten og når hun får dette. Kjeks f.eks får hun bare i besøk ol, og da er det jo til et kaffemåltid der tennene uansett blir utsatt for karis/syre. Rosiner kan hun godt få daglig i en perioder, men da er det snakk om 6-7 stykker i en youghurt. Det er ikke meningen at man skal bli hysterisk eller engstelig for å gi barna sine ting, bare greit å bli opplyst og så tenke over hvor mye og ofte man gir ting :-)
Gjest Kira er rød på nesen ♥ Skrevet 30. desember 2010 #5 Skrevet 30. desember 2010 Helt enig med deg når det kommer til at man bør tenke over ting, uten å bli hysterisk eller engstelig. Ser at noen av mine venninner har satt "regler" for hva sine barn kan spise, og noe av det skjønner jeg rett og slett ikke. Den ene har blant annet sagt at sønnen hennes ikke skal få smake kumelk før han er 3-4 år, bare for å være på den sikre siden. Selv om det ikke er noe allergi i den familien. Men å snu bilsetet forovervendt fra han var ca 15 mnd, det er ikke noe problem. Så godt vi er forskjellige alle sammen;) Tror det gjelder å bruke sunn fornuft i alle sammenhenger, og når man får ny informasjon (som jeg fikk i dag!) så får man ta med denne i betraktningen.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine♥ Skrevet 31. desember 2010 #6 Skrevet 31. desember 2010 Ja, dette m rosiner fortalte faktisk helsesøster meg på en kontroll for litt siden, men tror det er mange som ikke vet det, for ser ofte småbarn som mumser rosiner både titt og ofte..
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 10. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 10. januar 2011 Gir denne en liten dytt jeg :-)
Squirrel79 Skrevet 10. januar 2011 #8 Skrevet 10. januar 2011 Ja, har også fått med meg dette med rosiner. Max 50gram i uka er det jeg har hørt på barn under 3 år. En sånn normal liten eske med rosiner er 42 gram så det gir en pekepinn. Løsningen her er å gi mini de bittesmå eskene som har ca 10 gram i seg. Disse får han 1-2 ganger i uka, og er storfornøyd! Blir en form for lørdagsgodt for han. Men den aller beste godisen han får (i følge han selv tror jeg, hehe) er fluor etter han har pusset tennene på kvelden. Han er 23 måneder nå. Det med kjeks er uansett greit å begrense. De skal ikke ha store mengder med hvetemel, og jeg ser at mini blir fort treg i magen om han har fått for mye kjeks. Vi har også gitt litt grissini innimellom, og det er populært. Heldigvis er han kjempeglad i brød, så er like fornøyd om han får en halv brødskive på tur enn om han får en kjeks. Krever litt planlegging, men det er verdt det
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 18. januar 2011 #9 Skrevet 18. januar 2011 Gav vår 15 mnd gamle jente rosiner for første gang i dag og hun spiste en hel del. Så nå er jeg glad jeg kom over dette innlegget. Ikke mere rosiner på en stund!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2011 #10 Skrevet 21. januar 2011 Kira: Jeg skjønner godt at du stusser over reglene til venninnene dine. Hvis barn og voksne ikke får i seg kumelk over lengre perioder så blir man laktose-intorerant. Så jeg vil jo da tenke at du ikke vinner særlig med å vente til ungen er 3-4 år....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå