Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg prøvd jerntabletter legen har skrevet ut og hemofer. Men får så vondt i magen av begge deler. Tok tidligere flytende jern og hadde ingen problemer da.. Hva er forskjellen egentlig? Fungerer flytende jern like bra som tabletter? Blodprosenten min er på 10,3, veit ikke om det er så lavt men burde vel ta jern når legen sier det så.

Skrevet

10,3 er da ikke lavt - rart legen mener du trenger tilskudd..? Jeg tar til vanlig flytende jern (floradix) men har bytte til amino jern når jeg har gått gravid nettop forde jeg blir så dårlig i magen av flytende.

Skrevet

Det er ikke så lavt men de ønsker jo at vi gravide skal ha 11 iallefall i HB. Flytende jern har jeg ikke hørt om annet enn den Floradix som ineholder endel jern men mindre enn tabletter. Du må ALLTID ta jern sammen med c-vitaminer fordi da tas jernet bedre opp i kroppen. Vent noen timer og spis Biolayoggert, da får du ikke løs mage :-)

Skrevet

Det er jo helt motstridende med det jeg har hørt under begge mine graviditeter - nettop at man gjerne ønsker at hb skal synke noe under en graviditet. Syntes den mye er det jo nødvendig med tilskudd selvfølgelig. Jeg har hatt Anemi sålenge jeg kan huske og når hb lå på 9,4 sist var legen svært fornøyd med det.

Skrevet

Normalt er det 13. Etter fødselen blir det litt lavere HB, best at du tar jerntilskudd. Jeg var 9.5, følte meg slapp og orket ingen ting, men nå ligger jeg på 11.6 og tar 2 tabl hver dag. Får treg mage av de, men tar svisker))) det hjelper.

Skrevet

Jeg har blodprosent på 10,2 og har fått beskjed av JM å ikke ta jern da jeg har et stort jernlager. Mener også å ha lest at gravide kan ha blodprosent ned i 10 da det er helt normalt at gravide går ned. Jeg føler ikke noe ubehag pga lav blodprosent men vet ikke om du har det?

Tenker at det ikke skader å ta floradix formula men ville hørt med JM om dette.

Skrevet

Tok legen blodprøve eller bare stikk i fingeren? For resultatet kan være forskjellig.

Jeg hadde ikke tatt jern når det er så "høyt".

Skrevet

Når sjekker legen dette? Er det noe man må be om? Har aldri fått vite jernnivået mitt :S De tar blodpröver etc men jeg hörer ingenting.. hmmm... er dette noe jeg bör be de sjekke opp?

Skrevet

Vanligvis tar de et stikk i fingeren på hver sv.skapskontroll. Hvis du ikke har gjort dette bør du få gjort det iallfall.

Hvis de har gjort det og du ikke har hørt noe så er nok alt bra. Står forøvrig på helseskjemaet ditt under hb eller noe.

Skrevet

aldri tatt ett stikk i fingeren på kontroll, her tapper de meg kun for litervis med blod :P *föles sånn!

Men skal sjekke skjemaet mitt nå :) lykke til med 16 dager igjen! spennende!!!!!!

Skrevet

Selvom blodprosenten kanskje ikke er så lav, så er det veldig forskjellig fra kvinne til kvinne visstnok, og har mer å si hvor stort jernlager osv en har... Skal VISSTNOK ikke se altfor mye på tallene, da noen trenger mer jern enn andre.

Jeg hadde 12,4 ellernoe, og fikk beskjed om å ta jern. Hvorfor vet jeg egentlig ikke, siden det egentlig ikke er så lavt, men det var fordi jeg var slapp og sliten hele tiden og uansett hvor mye jeg sov så ble jeg aldri uthvilt. Jern hjalp!!! Jordmor bad meg slutte på jern da, hun mente at det er normalt med lite jern i blodet når man er gravid og at man ikke skal ta jerntilskudd med mindre man har under 9,5. Det skjønte jeg ihvertfall ikke, i og med at jeg fikk jern av legen!

I flytende jern er jerninnholdet mye mindre enn i tablettform, hvis du leser på innholdet :) er kanskje 10 mg i 20 ml flytende, mens én jerntablett er på feks 100 mg..

Du kan spise mye brunost og appelsinjuice, er myye jern i brunost og appelsinjuicen hjelper kroppen å ta til seg mest mulig jern :) Og man får som regel ikke vondt i magen!! Med mindre du reagerer på feks appelsinjuice da..

Skrevet

Mitt HB (jernlager) var 13,6 i begynnelsen av mai da jeg testet for første gang hos legen. For et par uker siden tok jeg ny test hos JM med stikk i fing og da var HB 10,2. Det mente min JM er lavt og jeg har fått beskjed om å ta Hemofer så teste HB på nytt ved neste kontroll. Fikk også beskjed om å ikke ta hemofer ifb med melk, ost og lignende.. ang C-vitamier har jeg ikke hørt om :) hehe

Personlig må jeg si at jeg følte meg veeeldig slapp før jeg testet hos JM og husker godt den dagen, var sikkelig ukonsentrert og slapp da jeg satt hos henne. Kjøpte hemofer samme dag og jeg har følt meg mye bedre ganske med en gang. vet ikke om det har sammenheng..

Ble forresten ikke dårlig i magen av jernet som alle frykter, like treg som ellers.. ble hverken bedre eller verre på den fronten :)

Skrevet

Blodprosenten din er helt OK, men den trenger ikke si noe om hvor mye du har i jernlager. Synes legen din skulle fortalt deg det istedet, for da har du noe å forholde deg til. Selv hadde jeg en blodprosent på 14,8 i begynnelsen av svangerskapet (uke 14), men jernet mitt lå på 6, som er veldig lavt. Nå har HB min gått ned til 12-noe (er i uke 29), og jeg vet ikke om jernlageret mitt er så mye høyere, for jeg har vært dårlig til å ta tilskuddene pga mye magetrøbbel. Prøv milde sorter jern, og så kan du også se om det funker å ta det annenhver dag om du får veldig vondt hver dag. Personlig fikk jeg iallefall vondt i magen etter 2-3 dager, og stoppet opp en stund etter det. Mye bedre å ta det annenhver dag da...

Skrevet

Jeg hadde 10,6 ellerno i Hb når de stakk meg første gangen og da sa legen min at det var litt lavt... Fikk beskjed om å ta jern tabletter... jeg tar en om dagen (duroferon ellernoe heter den) og legen min sier HB er mye bedre nå... var på nesten 12 på sist kontroll...

jeg var treg i magen før jeg begynte å ta de tablettene så jeg vet ikke om jeg har blitt noe tregere...

legen min sa at 10,6 ikke var så veldig lavt, men at man trenger litt ekstra under og etter fødsel....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...