Gå til innhold

Er det noen her som har hatt atypisk lungebetennelse under graviditeten?

Anbefalte innlegg

Kanskje et skudd i mørket, men det er jo lov å høre...

Legen min mente jeg kanskje har dette. Langvarig tørrhoste, astmatisk, hodepine, svingende feber etc. Han tok en prøve i nesen for å sjekke, men sa at det var mulig den ikke ga utslag hvis den ble tatt for sent i sykdomsforløpet.

Uansett, han nevnte at de medisinene som finnes for dette ikke er anbefalt for gravide. Var det noen som fikk medisin allikevel?

På den ene siden vil jeg droppe medisin, men synes allikevel det er slitsomt å ha det sånn over tid. Hoster mye, ofte så jeg brekker meg. Og jeg kan jo ikke ta Cosylan for hosten heller!

Fortsetter under...

Hei!

Storebror i huset hadde atypisk lungebetennelse på slutten av svangerskapet med lillebror. Jeg ble også sjuk og hosta masse døgnet rundt. Legen sa at hvis jeg ikke hadde vært gravid så hadde jeg blitt sendt til videre kontroll med mistanke om lungebetennelse hos meg også. De er nok tilbakholdne med både lungerøntgen og medisiner :(

Ironisk nok ga hostinga seg etter etter 2-3 uker da jeg fikk Bricanyl mot premature rier...bricanyl er jo først og fremst brukt mot astma. Var da ca 6 uker til termin og gutten kom kun 2 dager før tida.

Ellers gjelder vel generelle råd om hvile og masse drikke. Jeg brukte litt slimløsende hostesaft for å ikke ha så mye slim som irriterte

God bedring!

Jeg vet ikke hva jeg hadde, men var ihvertfall syk på samme måte som du beskriver. Hostet til jeg brakk meg, og fikk nesten ikke pustet inn mellom hver gang jeg hostet ut, feber som kom og gikk og var generelt syk..

Var drøye 3 uker til termin og jeg ble sykere og sykere. Til slutt fikk jeg nesten ikke puste, ble kjørt til legevakten og lagt rett inn. Legen var sikker på lungebetennelse så jeg ble satt på intravenøs antibiotika med en gang. Så begynte de sjekke, var såpass nærme termin at de mente det var helt ufarlig med rønken av lungene så det ble tatt. Det viste ikke lungebetennelse, men en kraftig bakteriell infeksjon i bronkier/luftveier var det ikke tvil om at det var.

Andre kvelden på sykehuset hostet jeg så vannet gikk, og vips ble det hastesnitt. Litt slitsomt, men mye av hosten forsvant faktisk da ungen var ute og presset opp mot lungene ble mindre. Antibiotikaen tok vel resten og jeg frisknet til.

Som sagt fikk jeg ikke noen klar diagnose, jeg ble lagt inn med lungebetennelse, men røndkenbildet viste ikke det. Så hva legene da ble enige om å kalle "sykdommen" vet jeg ikke ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...