Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #1 Skrevet 29. desember 2010 Fikk gavekort til jul av mannen som ikke hadde peiling på hva han skulle gi, det ble på ganske mange tusen i en butikk jeg OVERHODET ikke finner noe i, syns også det blir feil å bruke mange tusen på noe jeg egentlig ikke vil ha. Mener at det står i kjøpsloven at man har 10 dagers angrefrist- Uannsett? Altså at man kan heve kjøpet innen 10dager.. Står på internettsiden at de følger kjøpsloven, men de i butikken hadde ikke peiling- og nektet å gi meg pengene tilbake..Er dette lov? Det sto en liten lapp om dette ved siden av disken, og det var den de fulgte liksom..
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #2 Skrevet 29. desember 2010 Kjøp på internett har man 14 dagers angretett. I butikk gjelder ikke samme regel og man kan ikke kreve pengene tilbake
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #4 Skrevet 29. desember 2010 Det er ingenting som heter angrefris ved kjøp. Dette er noe butikkene selv har skapt som ekstraservice. Har du kjøpt noe så kan du iKKE forlange og få pengene tilbake med mindre det er snakk om reklamasjon. Det er det samme som med bytting av julegaver. Du kan ikke forlange og få pengene tilbake, men de fleste butikker bytter gaven i noe annet eller gir deg en tilgodelapp.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #5 Skrevet 29. desember 2010 Angrerettloven gjelder kun for; * Salg utenfor fast utsalgssted, som f.eks. dørsalg, messesalg, gatesalg, homeparties og på arbeidsplassen - og når kjøpesummen er over 300 kroner. * Fjernsalg (kjøp via internett, telefon, postordre eller TV-shop). Her gjelder loven uansett kjøpesum. * Enkeltbestillinger av varer i klubbmedlemskap (for eksempel bokklubb). * Eksempler på tjenester som faller innenfor loven, dersom de er kjøp ved fjernsalg eller utenfor fast utsalgssted: - Levering av strøm - Skole- og undervisningstjenester - Levering av fjernsynssignaler NB! Angrerettloven gjelder også ved kjøp ved fjernsalg av finansielle tjenester.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #6 Skrevet 29. desember 2010 Angrefristloven gjelder ikke ved kjøp i butikk, kun "ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted", dvs bokklubber, internett, telefonsalg, stand på messer osv osv, så butikken har lov å nekte og gi deg pengene for gavekortet utbetalt. Da ville jo hele poenget med gavekort vært borte, det er jo nettopp for å slippe og bytte ting butikkene selger det. Du får enten vente å se om de kan få inn noe du vil ha i butikken senere, eller så får du høre med venner og bekjente om de vil kjøpe gavekortet av deg. Til neste år får mannen være litt mer oppfinnsom og kjøpe en ting til deg eller så får han kjøpe et gavekort på et senter så han vet at du kan finne deg noe.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #7 Skrevet 29. desember 2010 Bare for å være sikker på at det synker inn svarer jeg også, du har ikke angrefrist på noe som helst kjøpt i butikk. Noen butikker (de aller fleste faktisk) opererer med 7 eller 10 dagers "åpent kjøp" som er ekstraservice, dvs at du innen fristen som står på kvitteringen kan levere varen tilbake og få pengene igjen mot kvittering. Dette gjelder BARE i butikker som har denne servicen og da skal det stå på kvitteringen (avtalt deponering). Du har ikke krav på sånn service i en butikk som ikke har tilbudt deg det på forhånd. Dette gjelder bare varer som er kjøpt, ikke gavekort. Et gavekort er gyldig ganske lenge, så du kan jo gå tilbake å se om du finner noe når neste sesongs varer har kommet i butikk.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #8 Skrevet 29. desember 2010 Hmm, dette var jo litt drit da.. Trodde angrerettloven gikk ut på at du kan bytta hva du vil innen 14 dager,men da gjelder vel ikke det når gavekortet er kjøpt i butikken, jeg tilbød meg å kjøpe noe til den summen og heller bytte det inn i penger hvis det hadde gjort det enklere, men nei.. De reklamerer på nettsidene at de følger alle lovene og reglene. Hadde med kvittering og gavekort, men de hadde aldri hørt om angrerettsloven...Syns det blir så teit å bruke så mye penger på piss... Har sendt mail til dem ihvertfall. Kan jo være heldig*håper* HI
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #9 Skrevet 29. desember 2010 Hvilken butikk var dette da? Og hva tenkte mannen din med?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #10 Skrevet 29. desember 2010 Vil ikke si hvilken butikk det var før jeg får svar fra hovedkontoret.. Vet ikke hva han tenkte med, sånn går det når en handler lille julaften:) Han gjør det nok ikke til neste år.. Syns bare det er så surt
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #11 Skrevet 29. desember 2010 Men kan du si om det var klesbutikk, interørbutikk eller noe helt annet? *nysgjerring*
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #12 Skrevet 29. desember 2010 Jeg jobber selv i butikk og blir helt matt av forbruker som kommer og klasker i bordet med forbrukerloven som de tror de kan! Tenk hvor MYE penger butikken hadde tapt om de skulle gi folk tilbake penger for julegaver de ikke vil ha eller at gaven er kjøpt i feil butikk. I dette tillfellet er det ikke butikken som yter dårlig service, men mannen din som ikke bruker hodet sitt. Og det er heller ikke noe rart at de i butikken aldri hadde hørt om den love som gir deg rett og få pengene tilbake for et gavekort du ikke vil ha, for den loven fins nemmlig ikke...
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #13 Skrevet 29. desember 2010 Du har som de andre over her skriver: ingen rett til å få pengene tilbake. Det har du heller ikke om du bruker gavekortet og kommer tilbake med kvittering og varen og vil angre kjøpet...da har du kun rett på tilgodelapp. Dette er helt vanlig praksis og de butikkene som har bedre tilbud enn dette yter bare en ekstra service for kundene, men det er ikke noe du har krav på. Du virker rett og slett veldig kravstor og verdsetter presangen fra mannen din særdeles lite. At du ikke finner noe du liker i en hel butikk, hverken til deg selv eller andre synes jeg er veldig rart når mannen din tenkte du ville like det. Et gavekort pleier ofte gjelde i 6-12 mnd og det vil komme mye nye varer i løpet av den tiden.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #14 Skrevet 29. desember 2010 Enig med 22:07. Det er jo ikke butikken sin feil at du ikke finner noe du vil ha.. Tenk hvor mye penger de hadde tapt om de skulle gi alle som var misfornøyde med julegavene sine pengene tilbake. Jeg jobbet selv i en spesiall butikk for noen år siden og det er helt utrolig hvilke rettigheter folk tror de har. Bare fordet at Elkjøp reklamerer med 30 dagers angrefrist BETYR ikke det at den gjelder i alle butikker.. Folk kom bla og ville bytte kaffemaskiner de hadde brukt i 6 mnd..Og de trodde faktisk at "loven" gav dem rett til det. Det er ikke få trusler jeg fikk.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #15 Skrevet 29. desember 2010 Neste gang så får du be mannen din pakke inn tusenlappene og legge de under treet! Og med et rødt sjokoladehjerte til og et lite julekort der det står at han elsker deg og at du fortjener å gå og kjøpe deg noe fint (fikk ikke gave av mannen i år, vi hadde avtalt det da utgiftene heller går til oppussing og ting vi trenger, men det er jo lov å drømme)
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #16 Skrevet 29. desember 2010 Her er det jo ikke snakk om at du har fått dårlig service hi. Butikken følger jo bare sine regler. Du virker og være veldig kravstor. Hvor mye penger tror du at butikkene hadde tjent om alle som var misfornøyde med gavene sine bare kunne få pengene sine tilbake?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #17 Skrevet 29. desember 2010 Det kan godt hende jeg er kravstor, men mente helt bestemt at jeg burde få pengene igjen når jeg ikke vil buke tusenvis i deres butikk(ala nille/ europris) det er ikke alle som liker sånne ting.. Mannen min mente jo ikke noe vondt med det, han er bare somlete og valgte letteste løsningen.. Men bruker ikke opp julegaven min på å finne ting til andre bare for å bruke det! Det jeg mente med dårlig service er når 2 ekspeditører står å kikker på deg og ikke vet hvilke lover å regler som gjelder, og ikke er villige til å ringe / finne noen som vet! Har i hvertfall fått mange svar og vet litt bedre hvor jeg står når jeg får svar fra hovedkontoret:) Så får jeg tenke ut hvor mange kanner spylervæsker man får får 4000kr..
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #18 Skrevet 29. desember 2010 HAHAHAHAHA så du mener at det er butikken sitt ansvar for at mannen din ikke bruker hodet sitt eller at du ikke vil bruke penger i deres butikk??? Det er jo ikke butikken sitt problem da, men ditt;) Så du mener da helt BESTEMT at butikken skal TAPE 4000 kr, pga av at du mener det??? Skal love deg at alle butikker hadde tapt tragisk mye penger om alle bare hadde kunnet forlangt og få pengene igjen bare fordet at de syns at de burde.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #19 Skrevet 29. desember 2010 4000 i gavekort på Europris??? Du kommer ikke til å mangle spylevæske igjen i resten av ditt liv. Du kommer heller ikke til å mangle grillkull i grillsesongen, og hermetikken der, bla maiskolber lar seg fint grille. Det var alt jeg kom på, du får slite det med helsa og be om cash neste gang!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #20 Skrevet 29. desember 2010 Slike butikker har lyspærer, batteri, papir, leker til barna, varer til bilen, verktøy, osv. Du kan bruke pengene til noe fornuftig til hus og hjem istedenfor til deg selv... Slutt å klag på butikken og ikke vær så prippen! Mannen din har gitt deg en presang, vær takknemlig!
Lilleleen Skrevet 29. desember 2010 #21 Skrevet 29. desember 2010 Herregud for noen svar du får. Greit å være uenig, men det er ikke rart at dette forumet har ett dårlig rykte. Skjønte jeg deg rett, så var det måten du ble behandlet på av de ansatte som gjorde at du følte det som dårlig service, ikke butikken eller loven i seg selv? Mange som jobber på feil steder, og det er ikke noe koselig å møte dem. Men får håpe du finner en løsning på hvordan du skal bruke gaven, hvis du ikke har hellet med deg da, og får pengene igjen ) Ett tips er, tenk kreativt og positivt. Kanskje du kan bytte det i ett nytt gavekort og gi det tilbake til mannen din neste jul ;o)
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #22 Skrevet 29. desember 2010 Det stemmer nok at du hverken har krav på å bytte noe som er kjøpt i butikk med mindre det er en feil på varen. De fleste butikker gir tilgodelapp ved framvisning av kvittering, og en del (særlig kjedene) gir automatisk deponering. Dette er noe butikkene gjør som en ekstra service og ikke noe du som kunde har krav på på noen som helst måte. Selv ber jeg alltid om å få deponere om jeg ikke er 100% sikker på at jeg vil beholde varen. Om du avtaler det på forhånd, har du nemlig krav på pengene tilbake. Men at gavekort ikke kan byttes i penger er vel kjent for de aller fleste. Men når det er sagt, skjønner jeg godt at det er kjipt for deg og sitte med penger som er bundet til en butikk. Du kan jo bruke gavekortet på gavekjøp gjennom året, og få tilgodelapp på restbeløpet, og når julen nærmer seg neste år kan du kjøpe julegaver, evt dele opp beløpet og kjøpe nye gavekort for det? Ingenting er så ille at det ikke er godt for noe
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2010 #23 Skrevet 30. desember 2010 Du kommer nok til å måtte sitte med dette gavekortet HI. Evt. så kan du jo prøve å selge det, eller stille deg på butikken å høre om noen kunder der er villige til å la deg dra gavekortet mot at du får pengene av dem. Er det Europris så kan det gå fort det. De selger jo utemøbler og diverse, hvertfall om sommeren, men de har sikkert noe annet dyrt nok som folk handler om vinteren også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå