Gå til innhold

Dårlig "melklyst" hos gutt 6 mnd.. hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at han holder på å få tenner, og har hørt at det er vanlig med dårligere matlyst. Problemet er at han spiser både grøt og middag, men melk vil han ikke ha. Verken pupp eller flaske. Jeg begynner å bli litt bekymra, og lurer på hvor mye mme de MÅ ha i døgnet? Vil jo ikke få en dehydrert liten skatt!

Håper på svar!

S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt å høre at det er flere!!! Min på 7 mnd vil nesten ikke ha melk. Har holdt på sånn i et par mnd nesten...bare dytter vekk flaska. Jeg må gi melk før måltidet, ikke etter, da er det garantert at han ikke vil ha. Jeg gir en flaske på morran før grøten. Da kan han drikke 150 ml, men litt opp og ned, så gir jeg grøt. Tilbyr også før brødskive til lunsj, men vil sjelden ha. Så får han rett før natta, en time etter grøten, drikker da kanskje 100 ml. Så han får ca 250 ml i løpet av en dag. Har funnet ut at å tilby enda oftere, gjør vondt verre... Han er ikke veldig flink til å drikke vann, men det har bedret seg. Han har bra med tissebleier, så da har jeg ikke vært bekymret for dehydrering, men lurer også på om dette er nok melk.......

Skrevet

Jenta mi nekta å ta flaske på dagtid fra hun var 5-6 mnd..

Tar ei flaske seint på kvelden og ei tidlig om morran.

200-230 ml hver gang..

Hun drikker ikke mye på dagtid, så jeg prøver å gi henne hjemmelaget saft uten sukker innimellom for å få i henne litt væske..

Snakket med helsesøster, og det er helt greit at hun ikke tar mer melk, for det er væske i grøten og frukten også..

Men det kan være lurt å følge med på at ungen tisser en del i løpet av dagen, da ser du fort om han er dehydrert.

Nå har hun begynt å få litt "drikki" fra nestle, og da kan hun drikke 100-150 ml med det i løpet av dagen. (noe midt i mellom smoothie og velling tror jeg) Den er fra 8 mnd, men vi begynte med den fra 8 mnd.

Tror det er ganske vanlig at barna ønsker mindre og mindre melk på dagtid.

Skrevet

Og de fleste grøttyper innholder melk, så de får det de trenger av næringstoffene der..

Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

Guttungen (6,5mnd) ammet greit når vi begynte med formiddagsgrøt, men når vi begynte med ettermiddagsgrøt for litt under 2 uker siden så nektet han plutselig puppen om ettermiddagen og kvelden i nesten 5 dager. Han har nattavvendt seg selv, så da ammet han kun om morgenen og formiddagen. Men etter en uke så tok han villig puppen igjen, så de siste dagene har han ammet bra, men jeg kan kun amme han på et rom alene, noe annet funker bare ikke! Det svinger altså veldig!

Så lenge han har våte bleier så ville jeg ikke bekymret meg, men du må jo følge med. Hvis du syns bleiene er veldig tørre så forsøk å gi han litt melk på sprøyte eller gi litt juice. Kanskje det fungerer å la han drikke fra glasset ditt? Det er mange måter å lure inn litt veske i ungen! :-)

Guttungen her fikk sin første tann da han var 5,5 mnd og han var vanskelig å amme før dette, så det kan være en teori det også selvfølgelig.

Ellers må jeg si at guttungen her fikk skikkelig hard mage når han ikke ammet så bra, så det er viktig å få i dem veske for å forhindre dette også, for det var ikke moro! :-( Hvis du ammer så husk å pumpe deg de dagene han ammer dårlig. Jeg fikk en bra lager i fryseren som jeg bruker i grøten hans nå.

Skrevet

Du kan gi h*n vann og smoothie inntil videre. Er sikkert bare en periode :) Også juice selvsagt. Enten de baby juicene til Nestle eller juice blandet ut halvt om halvt med vann.

Skrevet

Min gutt på 5.5 mnd er heller ikke så interresert i puppen om dagen..

Heldigvis drikker han godt om morgenen før han står opp (6 og 8/9)

De dagene han har drukket veldig lite, hender det at han krever en del på natten, ellers sover han natten gjennom.

Han syns som noen her foreslo at det er gøy med det jeg drikker! Så greier alltid å lure i ham noen slurker med vann om han får fra glasset eller vannflaska mi! Glass griser ikke så mye som en skulle tro heller, jeg bruker å ha ca en munnfull for ham i glasset om gangen, så slurper han det i seg!

Skrevet

Takk for alle tips og innspill! skal prøve meg på litt forskjellig av dette! Satser på at noe funker, og at det bare er for en stund! :)

S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...