Gå til innhold

Begynne med grøt, baby 4 mnd. Kan noen hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har i to dagen gitt lillegutt på 4 mnd litt grøt. Har brukt 3 ts ca. Men det virker som han liker det veldig godt, og vil ha mer. Men jeg har lest mange plasser at de fleste bare gir smaksprøver i en ukes tid, så de skal venne seg til grøten. Er det en spesiell grunn til det, eller kan jeg bare gi til han blir mett?

Så har jeg lest at mange bruker mm i grøten, bruker dere mm i stede for vann?

Jeg er helt blank her:P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er lurt å gi smaksprøve i ca en uke, før du gir babyen grøt som et måltid.. stortsett går smaksprøvene greit..

de fleste grøtene skal blandes med vann.. er bare noen som skal blandes med mm.. det står jo evt på pakka..

Skrevet

Jeg begynte med å gi grøten veldig utvannet. Nesten som litt suppe. Og så økte jeg på med med mer grøtpulver etter hvert. Gradvis tilvenning i en periode på 2 uker. Jeg gav grøten først om morningen slik at jeg kunne se hvordan det gikk med magen - i tilfelle luft osv.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Fin tråd, tenkte starte en lik faktisk! Öker man bare gradvis etter en uke da, står det på pakken hvor mye de skal ha (hva som utgjör et måltid)? Og hvordan blir det med väskeinntaket, skal de ha vann i tillegg?

Hvilken gröt er fin å starte med? Så en på Mega her som hadde ris og fersken i, men blir ikke det veldig sött? Nesten litt som dessertgröt? (heh...)

Skrevet

jeg begynte med nestle sin grøt.. tror den het naturell ..

Skrevet

Vi har vertfall fått tips fra HS om å begynne med den grøten som heter ris, havre og hvete (tror jeg vertfall at det var)

Skrevet

Er dette med mengde jeg også lurer på: Hva er riktig for et måltid for en på 4,5 mnd som har fått grøt i en 2 ukers tid? Han får ca 3 ss grøtpulver 2 ganger om dagen. Lurer på om det er for mye... Han har måtte få litt flaske, så gir ca 200 ml om dagen med det også.

Skrevet

Min jente er 4 mnd nå,og jeg har begynt å gi henne en teskje med grøt siden hun var 3 mnd. Grøten jeg bruker er økologisk fra Nestle, heter Jordbær Banan Drue, kommer på glass, 190 gram og koster bare 2,90 kr per glass på Kiwi. Kan oppbevares i kjøleskapet i ca 3 døgn når den er åpnet. Nå spiser hun ca en tredjedel av glasset hver dag, og drikker 100 ml sviskesaft hver dag, i tillegg til melk og trandosen sin. Hun er veldig sterk, ruller rundt selv hele tiden når hun ligger på gulvet, og gjør forsøk på å krabbe. Hun har aldri hatt noen mageproblemer, og om avføringen er litt sen så får hun en teskje med maltextrakt i melka si. I alle fall, jeg er meget fornøyd med denne grøten, og hun liker den. OBS! Lurt å gi grøten tidlig på en hverdag , bare i tilfellet ungen skulle få en allergisk reaksjon på noen av fruktene, så dere kan komme dere til legen.

Skrevet

Jeg begynte å gi litt grøt når frøkna var litt over 3 mnd gammel etter råd fra helsesøster. Begynte med Sinlac grøten (har reagert litt når jeg har drukket melk) som er fri for melk og gluten. Likte det kjempegodt! Men den er full av sukker så prøvde meg frem med nestle sine risgrøter og hun får nå ris og banangrøten som hun tåler godt. Ris og hvete grøten ble hun litt hard i magen av. Ga veldig lite de første ukene men nå som jeg ser at magen tåler det godt får hun til hun er mett. Spiser 1/2 porsjon ca tror jeg.

Grøtene til 4 mnd skal vel blandes med vann bare men jeg håndmelket så jeg fikk litt mm opp i grøten de første gangene. I mm er det masse enzymer som spalter grøten og gjør den litt tynnere. Det er også grunnen til at man skal begynne med smaksprøver og gi 1 ny matvare av gangen, fordi helt nye enzymsystemer skal rekke og starte opp i den lille magen før du gir noe nytt. Når du har gitt han 1 ukes tid og du ser at han tåler det godt (og ikke blir hard i magen osv), så øk med 3-4 ts hver dag til du har 1/2 porsjon. Da kan man vel begynne med måltid nr 2? Hit har jeg kommet og er litt i tvil om jeg skal starte med middag på ettermiddag eller grøt på kvelden....?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...