Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sterk fødselsangst, men jordmor bare overtaler meg...går hjem etter hver samtale med gråten i halsen. Hva skal jeg gjøre?? Jeg klarer ikke føde og vil ikke føde...jeg ante ikke at jeg skulle få en slik sterk fødselsangst, ellers hadde jeg aldri blitt gravid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men på Ullevål har de en GAIA-jordmor som jeg har gått til. Min jordmor henviste meg dit og jeg gikk der for samtale. Det synes jeg var veldig nyttig og da blir også journalen merket slik, noe som medfører at man behandles med "silkehansker". Mulig dette er et tilbud på alle sykehus. Om du ikke vil snakke med din jordmor kan kanskje fastlegen din henvise deg, eller du kan ringe føden og spørre om du kan komme? Håper du blir møtt slik du har behov for og at du får en fin fødsel enten den er vanlig eller med KS.

Skrevet

jeg går til en slik jordmor på sykehuset nå..:( Men syns ingenting hjelper, angsten blir bare sterkere og sterkere, jeg sover ikke på natta.

Skrevet

Vil først og fremst anbefale deg å bytte jordmor,om du har en som ikke lytter til deg og pusher deg mot noe som ikke føles bra for deg!

Jeg har en fantastisk jordmor (riktignok privat) som står på pinne for meg og vil gjøre alt for at jeg skal få det bedre med min fødselsangst.

Jeg mener at vi skal alle ha en god og fortrolig tone med jordmoren vår,man legger tross alt sitt eget og barnets liv i deres hender for å sette det på spissen.

Skrevet

ja, jeg har allerede byttet. Jeg er for lett til å overtale, jeg gråter ikke før jeg kommer hjem i frustrasjon for at jeg igjen har blitt overtalt til å føde normalt og fødsel er bedre enn keisersnitt og mindre farlig. Jeg vet ikke lenger, nå har jeg fått dødsangst også oppi det hele...jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Skrevet

Jeg ser at du ikke er alene om dette her,og det er da veldig viktig at din partner tar til orde for deg,siden du tydeligvis ikke greier å uttrykke deg om dette før du kommer hjem.

(har forstått det sånn at det er keisersnitt du ønsker?)

Jeg kan ikke få sagt det nok,men det er veldig viktig at han er med deg og forklarer for dem at du ikke sover om natten og at du har en så lammende angst at du bare gråter og mest sannsynlig ikke vil klare å gjøre det som trengs for å presse ut en baby.

Det nytter ikke med snill-pike-syndromet om du skal ha gjennom keisersnitt,og det er enormt viktig at du er veldig belest og opplyst om keisersnitt generelt,ellers kjører de over deg med damp veivals.

Hvilket sykehus er det du "tilhører" ?

Skrevet

Tønsberg sykehus..

Nei snillpikesyndromet kommer man ingen vei med..men det er ikke noe jeg klarer å gjøre noe med..:( Skal snakke med mannen min ..

Skrevet

det er INGEN som kan tvinge deg til å føde!! vis du ikke får det som du vil på det sykehuset du "hører til" si si til de at da bytter du sykehus helt til du finner noen som vil gi deg keisersnitt! for INGEN kan tvinge deg!! det er i bunn og grunn DITT valg!!

kom frem med krokodilletårer,å vis du ikke får det som du vil så bare stå på ditt at du vil snakke med flere jormødre og overlege osv.... så ordner det seg sikkert!!!

vet åssen du har det! hadde det sånn m nr 1,å fikk til slutt igjennom KS,em så startet fødselen av seg selv 2 dager før planlagt KS så da ble det vanlig fødsel likevel... noe som gikk bedere enn forventet,fikk ikke totalt panikk,noe jeg var sikker på jeg kom til å få!

lykke til,stå på ditt så går det nok så greit atte skal du se=)

Skrevet

Så uansett om man får planlagt KS så kan man ende opp å føde normalt hvis man starter tidligere enn det planlagte KS, hva er vitsen da? All denne jobbingen mot KS for ingenting. Da kan jeg bare dø.

Skrevet

Man kan aldri detaljstyre en fødsel. Selv om KS er planlagt har man aldri noen garanti for at fødselen ikke starter før. Du kan nok aldri helgardere deg desverre...

Med alvorlig fødselsangst vil det likevel være en stor trygghet med et planlagt KS, siden sjansen for en normal fødsel er bitteliten. Du får en dato for innleggelse som du forholder deg til, og kan sove godt om natten med vissheten om at du skal få se babyen din denne dagen. Ettersom jeg har forstått er du 1. gangs, og da er det slett ikke vanlig å føde før termin. Blir litt som å være redd for å få en isklump i hodet på vei til butikken, det KAN skje men det er ytterst sjeldent! :)

Ikke legg deg ned og dø da du, det er jo iallefall helt nytteløst! :))

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...