Gå til innhold

utslett, tørr hud, eksem? Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Dattera mi på snart 2 fikk i fjor noe som så ut som tørr hud på leggene. Dette var hudfarget og går så si bort om sommeren men er kommet tilbake igjen nå. Nå fikk hun plutselig noe lignende dette i korsryggen, men dette er rødt. Var på helsestasjonen og der sa de det så ut som tørr hud. Fikk en fuktighetskrem fra Decobal som jeg nå har prøvd. Har også badet henne med mye babyolje og brukt en krem for eksem/psoaris som jeg hadde liggende.

Det går ikke bort og har spredd seg. Hun har også fått på magen men der er det liksom prikker.. Ikke tett i tett og så tykt som på ryggen og bena. Hun har også rundt munnen. Ser iallefall ut som det samme. Det hun hadde på leggene har hun jo hatt siden i fjor, men det var rundt munnen det begynte nå, så kom det på korsryggen. Hun klødde ikke først, men nå klør hun som en gal. Våkner mange ganger om natta og da har jeg smørt med Aloe vera.

Lurer egentlig på om det kan være tørr hud på så store deler av kroppen (altså så si hele kroppen) og hvordan får jeg det bort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

virker som det er atopisk eksem. sønnen min har det...startet på leggene, og nå har han det på korsrygg, mage og armer...mye i bleiekanten på rygg.har tatt en runde med kortisonkrem i en uke, og masse fet krem( aderma), og da forsvant det så og si..men er ille igjen nå.

fikk beskjed på helsestasjonen at dersom det gikk utover nattesøvnen, skulle vi få henvisning til hudlege.

Skrevet

Takk for svar. Syns det virker så rart, at det plutselig oppstår og så blir det bare verre og verre. Spredd seg til armer og nå, men d ser forskjellig ut. På armen er det prikker som er litt større enn di på magen, men på ryggen er det liksom stort område med tett i tett av disse prikkene..altså nokså rødt område. Ingenting på føtter og hender eller i ansiktet bortsett fra rundt munnen, men det tror jeg kommer av at hun har gått med smokk i kulden ute.

Får ta en tur til legen i morgen. Redd det er den 5 barnesykdomen, og det står jo det ikke er bra om man er gravid=/

Skrevet

Høres ut som atopisk eksem. Jeg har jobbet på Hudavd i Oslo og sett mye utslett og eksem. Vi badet med olje. Smurte de med kortisonkrem og hadde mye fuktighetskrem på. Apobase er også fin. Den blå er vanlig krem imens den rød er med olje, og er mye fetere. Det er viktig at huden ikke blir tørr, da klør det mer. Vær obs på at de ikke blir for varme, da klør det enda mer. Ull er ikke så veldig bra. Et lite tips: klør de mye om natta, kan det være lurt å ha noe på henda for at de ikke skal kunne klø seg. Kanskje ikke så enkelt, men det er lurt å prøve... Utslet er som regel bedre om sommeren pga, varmen. Vinteren er det ofte værre pga. tørrere luft... Hvis det ikke bedrer seg, er det lurt å bli henvist til hudlege.

Mange er også veldig skeptisk til kortisonkremer/salver som brukes av bl. annet hudleger, men det er bare for en periode. Det gir bedring.

Skrevet

Hei og takk for svar. Skal til legen en tur i dag med henne, og snakket med legevakt osv og mange tror det kan være som du sier, atopisk eksem. Tror det ligger i familien på hans side også. Har badet i olje og smørt med all slags. Om natta når hun har klødd har jeg brukt aloe vera som har hjulpet, og i natt tror jeg ikke hun har klødd, har ikke våknet iallefall. Håper bare at det ikke er den 5 barnesykdommen men tviler på det er den:) får se nå etter en tur hos legen:)

HI

Skrevet

Her er vi også vert plaget med eksem.. Men vi ble kvitt det ved og bruke norvis sin eksemkrem, kan kjøpes på norvis.no eller miljobaby.no

Ellers burde du lese godt igjennom innholdsfortegnelsen på fuktighetskremen du bruker, mange fuktighetskremer som blir anbefalt av apotek og til og med helsesøster inneholder parabener og andre allergifremmkallende og hormonforstyrrende stoffer, bland annet lokobase som min helsesøster anbefalte! Disse produktene er IKKE bra verker for atopisk eksem eller annen hud.

Vi smører med mori of norway når det bare er tørt og med norvis der det er rødt og prikkete. Det fungerer kjempefint her. og de inneholder ingen skadelige stoffer. Om du er ute etter andre produkter uten farlige stoffer kan du gå inn på gronnhverdag.no og se, de har tested mange baby produkter.

Ellers er et godt eksemtips og smøre og smøre og SMØØØRE, du kan ikke smøre for mye. Mange tror at dette ikke er bra fordi da kan huden liksom "miste" sitt naturlige fettlag. dette er feil. Har man eksem må man bare smøre ivei, folk med eksem mangler nemmelig et lag i huden som holder på fuktighet.

Les på eksemforumet eller google eksem, da får du masse nyttig informasjon.

Ellers kan eksemen bli verre om man bruker ull innerst, eller om man har klær med sterke fargestoffer (spesiellt blåe klær) Det kan bli verre av fuktighet og av varme, så pass på alle disse faktorene.

Lykke til, håper du finner noe som hjelper. Eksem kan være forferdelig plagsomt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...