Gå til innhold

Hvilke erfaringer og meninger har dere rundt epidural?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk epidural forrige fødsel. Var sliten og det var nydelig å få slappet av når virkningen kom :-) Fra 5 cm til 8 cm sov jeg stort sett. Fra 8 cm begynte jeg å kjenne riene igjen, men bare som lette tak. De skrudde av epidural når pressriene begynte (til min store fortvilelse :-)). Fødselen stoppet litt opp når jeg fikk epidural, men det gjorde meg ingenting! Var bare glad for å slappe av litt :-)

Jeg fikk epidural i mine to fødsler..Første fødsel lå jeg veldig lenge med rier og vondt så det var som å komme til himmelen med epidural da gitt.Ingen bivirkninger

Min andre fødsel hadde jeg problemer med nyrene så de satte meg i gang i uke 36 pga smerter og smertestillende. Da bestemte de å sette på epidural for at de trodde ikke jeg klarte så mye mere smerter. Sov igjennom riene og kjente kun jeg var litt rar nedentil når fødsel var i gang.Merket pressriene godt da hehe.Men ingen ting vondt å si om det.(Epidural) Men vet at stikker de feil kan du få veldig vondt i hode ettpå.Men ikke skjedd meg... fødselen er vanskelig å planlegge og noen som ikke vil ha smertestillende må kanskje alikevel...og sånn kan det også være andre veien..de som vil ha dropper det kanskje, eller at de ikke rekker sette epidural fordi fødse er kommet for langt.

Fikk epidural fra 7 cm sist, og det var heeerlig. Slokna mellom riene. Fødselen tok 11 time rog starta rett etter jeg hadde lagt meg, så var utrolig sliten og da er det godt å få epiduralen. Skal ha epidural og lystgass denen gang også. Hadde hørt historier om at det var så vondt å få den satt, men det syns jeg ikke. Kjente bare noe som svidde litt:) Hadde ingen ettervirkninger. Gla jeg hadde fått den da halebenet flytta på seg,ellers tror jeg jeg hadde kjent det veeldig godt hehe

Venter baby nr 2 nå og skal prøve å ikke ha epidural denne gangen hvis jeg ikke MÅ. hadde 48 timer med rier som kom og gikk...så fikk epidural for å kunne hvile litt før pressriene..ellers ville jeg blitt utslitt! kjente riene og alt,men sikkert i lavere grad... Stikkingen og alt gikk greit, men i etterkant senere så får jeg stikk i korsryggen, føles som plutselig knivstikk..og det gjør vondt..men går fort over ( noen sekunder bare)...dett er en vanlig bivirkning som kan komme i etterkant...prøv lystgass? hadde det også jeg.. :) blir litt rar av det...jeg ønsker ikke denne stikkingen skal bli verre senere, så skal prøve uten denne gangen...lykke til :)

Jeg har hatt to fødsler uten smertelindring, bare lystgass.

Tredje gangen ba jeg om epidural, for jeg ville virkelig ikke ha så store smerter enda en gang...

Det funket veldig bra, smertene ble ikke helt borte og jeg kunne nok ikke ha sovet som enkelte andre har opplevd, men det var levelig!! :)

Neste fødsel skal jeg helt klart ha epidural igjen, dersom det blir mulig.

Annonse

Jeg har hatt en fødsel med epidural og en uten, og opplevde den uten som den beste.

Det var "greie" fødsler begge to, og det var veldig deilig da epiduralen ble satt!!- men følte jeg klarte å jobbe bedre med kroppen uten epidural. Jeg synes også utdrivningsfasen er den verste, og med nr 1 og med epidural presset jeg i nesten 2 timer, og følte ingenting fungerte. Med nr 2 presset jeg i et knapt kvarter og følte hvertfall jeg jobbet med riene! Vondt er det uansett ;)

Jeg synes ikke det var vondt å sette den, og hadde ikke noen veldige bivirkninger etterpå, men kom meg mye fortere etter fødselen uten epidural, og kjente det litt i ryggen en god stund etter den med.

Har planer om å klare meg uten denne gangen og, men man vet jo aldri ;)

Lykke til!

Jeg fikk epidural etter 2,5 timer med rier og ved 3-4 cm åpning fordi riene var så tette og intense at jeg ikke fikk slappet av imellom.

Det var kun litt ubehagelig å få satt epiduralen. Det største problemet var å måtte sitte helt i ro mens jeg hadde rier og han stakk. Men han traff på første forsøk og det var som å komme til himmelen! Jeg merket ikke riene mine lenger og fikk slappe av litt.

2 timer senere hadde jeg nærmest full åpning og epiduralen ble skrudd ned å jeg skulle kjenne pressriene. Da ble riene like intense igjen, men mindre vonde når jeg trykket. Men jeg mistet trykketrangen, så trykket med vilje når jeg hadde rier. Selve utdrivingen tok litt over 1 time.

Jeg hadde ingen bivirkninger etterpå annet enn ømhet på innstikkstedet. Vil absolutt anbefale epidural til de som trenger smertelindring, selv om alle selvfølgelig ikke trenger å være så heldige som jeg var. Det finnes jo mulige komplikasjoner og det er ikke alle som treffer godt på første forsøk..

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...