Gå til innhold

Noen spm om keisersnitt IGJEN :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer hele tiden på nye ting jeg lurer på da. Og jeg orker ikke å gå å lure.

Når får man spise etter snittet?

Er det noe sjans å få ligge på barselhotell etter et døgn?

Er det noen ting jeg bør ha med som man trenger før/etter keisersnittet som kommer godt med? Noe ekstra jeg bør huske i fødebagen?

Det står at jeg har time på sykehuset kl 08. Hvor lenge før må jeg være der?

Hvis dere har noen lure tips så kom med de. Setter pris på alle råd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei :) jeg tok keisersnitt sist.planlagt sådann....je møtte opp dagen før je, ettersom je hadde så lang reiseveg...jeg fikk inn ett kateter på morran den dagen det skulle skje.. presis kl 8 ble je kjørt ned til operasjonbordet...fikk bedøvelse i ryggen, slik att alt fra puppene og ned var "borte".

tok ca 20 min så var alt gjordt. ble liggende på intensiven i mange timer til følelsene i beina og greier kom tilbake..jeg fikk mat 6 timer ell no etter snittet..og da var je sulten.drikke får du da...

kom oppå ett rom på føden etterpå.ble godt følgt opp.hadde vondt av og gå, pga keisersnittetsåret.. dro hjem lørdag, tok keisersnitt tirsdag.men det er alt for tidlig.vær der lenge du får...anbefales.og anbefalse att du ligger på føden .i tilfelle du har smerter...gå mest mulig...anbefales og ha med en god romslig joggedress, innesko, og mobillader, og kamera. lykke til.

det er en opplevelse:)

Gjest Mentha♥ er fødeklar!♥
Skrevet

Jeg er så glad for at du tenker på sånne ting, Mrs Bad :) Følger intenst med på alt du spør om, for jeg lurer egentlig på mye det samme selv, jeg bare tenker ikke over å spørre om det her ;)

Jeg har pakket med meg en gravidjoggis fra H&M, den er utrolig myk og god, uten søm over nedre del av magen og med godt strikkfeste langt opp. Tenkte å bo i den de første dagene i alle fall :) Ellers har jeg ikke fått tenkt ut noe mer lurt i forhold til KS. En god fuktighetskrem/olje til magen kanskje? For å hindre at området rundt såret og bandasjen blir tørt (regner med det blir litt vasking, desinfisering og sånt som kan tørke ut huden) så ikke huden blir sår og vond? Bare en tanke...

Kjenner jeg gruer meg nesten aller mest til å faste - jeg blir nemlig et monster når jeg ikke får mat hehe :P

Skrevet

Hehe jeg følger med på deg også. Godt man har noen i samme situasjon!

Ja kanskje en salve hadde vært lurt. Da tror jeg at jeg satser på Aloe Vera. Lindrer, kjøler og fukter samtidig. :) Tenker også på plasterteip jeg. Reagerer så fælt på det. Vurderer å kjøpe en på apoteket som de kan bruke på meg. Er dyr men. For de bruker vel plasterteip en liten stund etter snittet? Kommer sikkert til å ligge mye uten bandasje men.

Haha, jeg også. Superstressa for å ikke få i meg mat og drikke. Kommer sikkert til å spørre om mat med engang jeg. Men er det noe regel som sier når man kan spise igjen?

Blir et skikkelig troll jeg også så stakkars mannen min som må være rundt meg da :P

Skrevet

Angående det å ligge lengst mulig på sykehuset. Jeg kommer nok til å dra hjem med engang jeg får lov. Haaaater å ligge på sykehus. Trives mye bedre hjemme i min egen seng. Heller ta det helt med ro og la mannen gjør alt.

Jeg tenker nå at siden jeg skal ha ks på en fredag at jeg kunne tenkt meg å dra hjem på mandag. Men det kommer selvfølgelig an på formen osv. Er bare noe jeg tenker NÅ liksom. :)

Skrevet

Ved spinalbedøvelse kan man i teorien spise raskt, men jeg fikk ikke noe annet enn vann da jeg lå på PO. Da jeg kom ned på barsel hev jeg i meg mat fra fødebaggen frem til jeg fikk noe fra avdelingen. Ta med litt frukt og nøtter så har du;) Jeg fikk ikke lov å være på barselhotellet (Ullevål) siden det var planlagt snitt. Grunnen var visst at det ikke skulle være så attraktivt å snittes, hvem ønsker vel aller helst å skjæres opp??? Ja, ja, jeg dusjet samme kveld og dro hjem etter to døgn så hotellet var ikke så viktig for meg. Ta med tøy som er stort og har høy linning, ikke deilig med knepping rett over såret. Ha med uparfymert shampo osv, det kan svi i såret med parfymerte produkter. Gode og høye boxere. Du trenger ikke være der lenge før timen din. Lykke til:)

Skrevet

Jeg kan ikke svare på så mange av spørsmålene dine, men jeg kan i alle fall svare på min erfaring ang spising etter ks! Jeg tok akutt ks kl 19 på kvelden, og tilbrakte jo noen timer på oppvåkingen/intensiven etter det. Tror jeg ble overflyttet til barsel rundt midnatt (tidspunktene er veeeeldig uklare...). Jeg var utrolig sulten, siden jeg knapt hadde spist noe hele dagen (hadde jo vært i fødsel!), og klarte å krangle meg til et par brødskiver i ett-tiden. Men jeg måtte altså krangle, de var ikke noe glade for å gi meg mat så tidlig... Jeg fikk spinalbedøvelse.

De tørre brødskivene var UTROLIG gode!

Skrevet

LilleMalin: Det var da virkelig en merkelig begrunnelse for at du ikke skulle få være på barselhotellet - at det ikke skulle være så attraktivt å ta planlagt ks? Herregud, så meningsløst!!

Skrevet

Ja det syns jeg også var merkelig LilleMalin.

Bra jeg er flink til å krangle da :P Måtte krangle med sykehuset sist for å få mat når jeg lå med rier også jeg. Og når de endelig sa ja, så tok det to timer før de kom med den. Skjønte ikke helt vitsen med å være så vrang. Jeg skulle jo ikke faste siden jeg skulle føde vaginalt.

Skrevet

Aloe vera er nok smart ja :) Tenker jeg tar med meg en calendulasalve også, det er så bra for hud og sårheling :)

Hmm har ingen erfaring med plasterteip og bandasjer, men tror nok jeg vil ha på en bit så lenge jeg er på sykehuset.. Ser liksom for meg at det er der alle basillene er ;) Er det stifter eller sting som er vanligst tro? Jeg fikk et tips om å få såret limt av en her inne, for da ble det visst ikke noe arr å snakke om i det hele tatt. Men personlig aner jeg ikke hva man bør velge, og om man i det hele tatt kan velge.

Såvidt jeg har hørt kan man bli overført til barselshotell når det ikke lenger er nødvendig å ligge på barsel, men at det er invidivuelt i forhold til formen hos den enkelte. Regner uansett emd de er mer interessert i å ha plass på barsel enn på hotellet. Men det kan jo variere fra sykehus til sykehus.

Skal på innskriving i morgen, så hvis jeg får vite noe fornuftig kan jeg si ifra :)

Skrevet

Hmm, det virker som om innlegg innimellom havner litt der de finner det for godt i tråden :P

Skrevet

Mentha: Jaaa, kan du ikke si hvordan det gikk. Er skikkelig spent selv på det der. Mest nervøs men. hehe

Har hørt noe om lim og stifter og sånn jeg også. Men aner ikke noe om det. Virker som om jeg må lage et innlegg til med spørsmål om noen dager. hehe samler de opp etterhvert :P

Skrevet

Jeg har tatt haste KS begge ganger. Denne gangen på Riksen. Fikk mat under fødselsforløpet, så mye jeg ville ha. Etter snittet var jeg ca 3 timer på oppvåkningen. Så var nede på barsel i 05 tiden ca. Fikk spise til kl 7 da de serverer byggrynssuppe, og så frokost kl 08.30. Om jeg ville kunne jeg reise hjem dagen etter, men ble to dager - så kom hjem på julaften. Jeg ble ikke sydd, da det er mest vanlig å bruke agraffer (stifter). Disse ble fjernet mandag (jeg tok ks torsd). Man blir ikke spes tørr el noe av bandasjen, da den de bruker er veldig luftig i seg selv. Ikke blødde el væsket det noe særlig heller. Tørt og fint hele tiden på meg i alle fall. Jenta ble tatt 01.34 om natten og jeg fikk stå på egne ben ut på kvelden. Dagen etter var det ut m dren og kateter for å ta seg en deeeeeeeilig dusj.

Begge ganger har mine KS vært uproblematiske og grodd fint. Forrige arr for ca 6 år siden syntes omtrent ikke, og ser veldig bra ut nå også etter ei uke. Sist tok jeg KS på Ullevål. Da måtte jeg bli 4-5 dager, var ikke plass på hotellet el så hadde jeg fått plass der etter dag 2, men måtte da bli på barsel. Dro hjem etter eget ønske dag 4.

Masse lykke til og det kommer til å gå kjempe bra:-D

Skrevet

Jeg vet! Helt snodig begrunnelse for elektiv sectio, men det var det de sa til meg! Regner med å snittes neste gang også, og da blir det nok et bråkete barselopphold før jeg setter nesen hjem så fort som mulig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...