Gå til innhold

får dere time hos lege når dere ringer ang blødninger?

Vårbarnet med to små

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte time hos legen min i oktober, etter å ha funnet ut at jeg var gravid. Etter to dager (over helgen) måtte jeg ringe tilbake og si at jeg hadde hatt en SA. Jeg sa at jeg ikke har vært på sykehuset eller noe, men at jeg hadde fått mensen. Jaja, da var det greit. Da avbestilte de timen min, ingen sjekk av noe som helst slag.

Jeg ringte i går igjen, sa at jeg er gravid, men har fått blødninger. Men de er ikke like sterke som sist, i oktober. Får beskjed om at "jaja, det var jo leit da". De er overhode ikke interessert i å sjekke noe. Jeg spurte om de kanskje kunne ta en blodprøve av meg for å sjekke hcg-nivået eller noe i den duren. Nei, tar så lang tid å vente på svaret på blodprøver at da kunne jeg like gjerne vente en uke og teste selv på en clearblue digital.

Jeg måtte nesten tigge meg til en time for å snakke med legen om de kanskje skal undersøke meg mer ettersom jeg nå har abortert 3 ganger i løpet av 6 måneder. Fikk time i slutten av januar!

Opplever dere det slik også? Opplever dere det som om pytt pytt, ettersom du bare er rundt 6 uker på vei så er det ingen vits i å ta en sjekk om alt er ute?

Fortsetter under...

Hver gang jeg har blødd i svangerskapet har jeg dratt til legevakta, som har henvist meg videre til sykehuset for ultralyd. Rart at de ikke sjekker mer for din del.

En god grunn til å få det sjekket, i tillegg til alt det andre, er at du får påvist en spontanabort. Dette fordi at du har krav på utredning etter å ha mistet tre ganger på rad (uten barn mellom), og jeg har hørt om folk som ikke får det dersom det ikke er noe bevis for det... Helt utrolig at det er sånn, mener nå jeg.

En annen ting er at når jeg har testet HCG på sykehuset har jeg fått svar på dagen. Mye bedre å komme dit med en gang enn å gå via fastlegen. Men nå vet jo ikke jeg hvor du bor, er ikke sikkert det er noe sykehus i nærheten.

Jeg synes du skal kreve utredning for habituell abort, dette har du krav på nå. Da kan de kanskje finne ut hva som gjør at du mister gang på gang, og kanskje de kan gjøre noe for å forhindre at det skjer neste gang du er gravid.

Jeg skal selv starte utredning nå i januar. I tillegg er jeg henvist til en gynekolog med refusjon (dvs at jeg ikke betaler mer enn en egenandel på 50kr ved hvert besøk), som følger meg opp når jeg blir gravid igjen.

Sjekk ut forumet for habituell abort, flere i samme båt der!

Masse lykke til videre, det er forferdelig vondt å miste...

Huffhuff!! Det er så kjiipt at helsevesenet skal være slik.

Jeg hadde lignende opplevelser ved SA nr 2 - jeg fikk time, men legen nektet å sende meg videre til sykehuset for kontroll - var da ca 6 uker på vei. Småblødninger og kraftige migreneanfall var mine symptom. Hadde akkurat samme symptom ved SA nr 1....men fikk da etterhvert så kraftige blødninger at jeg ble sendt på kontrolltime på sykehuset hvor de konstanterte at fosteret var kommet ut av seg selv. Jeg var på ny kontroll på sykehuset ca 14 dager etter for å se at faktisk alt var i orden.

Heldigvis hadde jeg tatt alle "kvinnekontroller" hos gynekolog og venninnen min tipset meg etter SA nr 2 om at jeg kunne ringe rett dit. Fikk time på dagen. Han konstanterte at det ikke var hjerteslag slik som det burde ha vært. Vi ventet ett par dager og jeg fikk da kraftige blødninger og på kontrollen, så

På tredje forsøk satt spiren, men hadde da små blødninger og jeg kunne ringe og få UL på dagen - de beklaget dersom jeg måtte vente ett døgn...3. spire klorte seg fast og er blitt en stor gutt på 2,5 år.

Har det siste halvåret hatt 2 SA og 1 MA og har hatt oppfølging hos gynekologen fra positiv graviditets test hver gang. Nå er jeg gravid igjen og skal ringe legen igjen mandag. Får nok da tatt HCG-prøve og får avtalt time for første UL når det forventes at hjerte slår.

Jeg er heldig som har en gynekolog som har tilskuddsordning, slik at det ikke blir for dyrt. MEN det er veldig betryggende.

Jeg håper at du finne deg en tilsvarende gynekolog i nærheten av deg. Det er utrolig viktig å få "registrert" alle graviditeter i journalen om du skal få komme til videre undersøkelser.

Vet at det ikke er like lett å stå på kravene når en først kommer inn til legen, men det er utrolig viktig.

Lykke til!!

Jeg gjør også mine kvinneting hos gynekolog, derfor var han den første jeg ringte når jeg ble gravid. Jeg fikk time til bekreftelse av graviditeten i uke 7, gjort ved tidlig ultralyd og så når jeg hadde kontroll i uke 10 fikk jeg ny ultralyd. Det var da de oppdaget MA. Hadde jeg gått hos fastlegen kunne det tatt mye lengre tid før det ble oppdaget. Jeg har også vært 3 ganger inne til samtale etterpå og skal igjen denne uken. Jeg har ikke betalt en krone. Alle undersøkelsene har vært gratis, han har tilskuddsordning og svangerskapsomsorg er gratis. Han skal også følge meg opp ved neste graviditet - bank i bordet.

Jeg vet at alle ikke kan bruke gynekologer som fastleger - men om du ikke er fornøyd med fastlege bytt, og krev henvisning - særlig siden det har skjedd før. Du er i din fulle rett til å bytte lege.

Krysser fingre for deg. Det er nemlig viktig å bli ivaretatt når man går igjennom noe vanskelig.

klem

Takk for svar damer!

Jeg har bare brukt fastlegen min som gynekolog jeg. Har vært hos henne når jeg må på slike kvinnesjekker. Men heller mot å bruke Volvat i fredrikstad nå. Det er nærmeste Volvat senter. Mannen min maser hver dag om at jeg må bestille meg time for utredning der. At jeg ikke skal bry meg om fastlegen min, og heller gå rett til private. Jeg begynner å bli enig med han. Ettersom jeg kun har én bekreftet graviditet, så er jeg redd fastlegen min ikke vil gjøre noe med meg ennå. De to siste har jeg jo aldri rukket å få bekreftet, eller få bekreftet SA. For "det er jo ikke unormalt å abortere så tidlig..."

Det ble rotete sagt, men jeg begynner å bli lei av fastlegen, eller rettere sagt legesekretærene som bare syns det er "kjedelig" at jeg har abortert igjen.

Hei

Vet ikke hvordan det er på Volvat, men min gyn tar ikke inn nye pasienter uten henvisning. Det er også dyrere for "vanlige ting" om man ikke har det - Men henvisning er veldig lett å få bare du ber om det. Legesekretærene kan ryke og reise - jeg har også hatt skikkelig dårlige erfaringer med slike. Insister på å få snakke med lege neste gang, nå har du jo fått time. Når du kommer til timen så forklar at du to ganger har mistet i uke 6, har forsøkt å kontakte legen men har blitt avvist på telefon. Gråt om du er lei deg, fortell hvor vanskelig det er, synd å si det men du tjener ikke noe på å være tapper, og si at du MÅ få henvisning til gyn og helst også utredning. Hvis ikke legen gir deg det så ber du gyn om å utrede. Trenger bare si at du har hatt 3 aborter, og forklar at hurpene på legekontoret er skyld i at det ikke er journalført.

Skriv liste over hva du skal si før du drar til legen, så du ikke glemmer noe i farten. Skriv ned det du vil at du skal få gjort, legen kommer neppe til å tilby noe som helst. Og om du har problemer med å få gjennomslag så bare forklar han hvilket traume det har vært for deg å miste to barn for så å bli avfeid på telefon hos legen. Da burde det ordne seg... uansett lykke til

hilsen "egentlig ganske snill men nå er jeg provosert flux"

Annonse

hæ??? Hva for slags legekontor er det du bruker??

Når jeg har startet blødning så har jeg kommet inn samme dag om jeg har ringt på morgenen, har hatt 2 SA.

I tillegg har jeg fått kommet inn på sykehuset med det samme.

Jeg strevde veldig med den siste SA'en da det vedvarte i 8 uker, ringte da bare direkte til gyn. avdeling på sykehuset og kom direkte dit.

I forbindelse med at jeg nå er gravid igjen og ønsket tidlig UL, så ringte jeg selv sykehuset og fikk tid når jeg var 8 uker på vei. Ringte i forrige uke og sa jeg kjente veldig lite helt plutselig, og fikk time i dag (11+2). Så jeg blir i alle fall tatt alvorlig, og det synes jeg alle fortjener å bli!

• 3 uker senere...

Jeg har mistet 8 ganger..

Forrige fastlege sendte meg til ul allerede etter første time da jeg var gravid med snupp, for å sjekke at alt var i orden og sendte meg strak til ul da jeg fikk blødninger (mistet tvillingen hennes) men det var tidlig i svangerskapet, ikke uke 12 enda og han tok meg alvorlig..

Nå har jeg ny lege da min forrige sluttet og han tar ikke seriøst i det hele tatt. Nevner jeg at jeg har litt blødning eller smerter gjør de ingenting hvis jeg er før uke 12, føler de tar meg lite seriøst.

Nå har jeg hatt sterk blødning, ikke smerter, men de tok meg alikevel inn på hcg test da..men mer enn det har de ikke, ikke engang ul for å se om alt er borte.. det gjør meg usikker. Vil ikke vente til jeg sitter der med betennelse om det er igjen noe før jeg blir ordentlig undersøkt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...