Gå til innhold

Nattavvenning. Ta alt i ett jafs, eller litt og litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å nattavvenne gutten vår på 7.5 mnd. Han har bare krevd mer og mer nattmat etterhvert som han har blitt eldre. Først var det en gang, så to ganger, og nå har jeg ikke lenger kontroll på hvor mange ganger jeg er oppe med han om natten.

Hvordan gjør dere det? Forventer dere at babyen skal klare seg uten mat i ti-tolv timer, eller ammer dere frem til dere legger dere selv, og så forventer at baren er stengt frem til neste morgen? Og når godtar dere i så fall at neste morgen starter?

Vi er litt usikker på om vi vil nattavvenne han. Har hørt om noen som ender opp med at ungen ikke vil ha pupp i det hele tatt, og det vil vi ikke at skal skje. Har noen av dere opplevd det? En jeg kjenner mente også at det var lurt å opprettholde ett nattmåltid for å ikke få mye mindre melk på dagen.

Fint hvis dere kan fortelle hva dere gjorde for å nattavvenne. Evt. hva som gjorde at dere valgte å ikke nattavvenne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Største nattavvente seg selv da han var 6 mnd. Han begynte såvidt med fast føde ved 5 mnd (fordi han krevde mat hele tiden på natta!), så var oppe i en del grøt pr dag da han sluttet med nattmaten. Det ga nok god metthetsfølelse som gjorde at han sov hele natta uten mat. Han ble fortsatt ammet i titida om kvelden en måneds tid (regner ikke det som natt i grunnen), men så begynte han å sove over den matingen også. Han fortsatte å ammes på dagtid, men det ble naturlig nok mindre og mindre etter hvert som fast føde tok over - dessuten begynte jeg å jobbe ved 8 mnd, og da fikk han kun melk morgen og kveld fram til 12 mnd.

Han sov for øvrig som regel til 6-7 om morgenen - men våknet han 5 så ga jeg ham pupp da og så sov vi en time eller to til.

Opplevde aldri at han ikke ville ha puppen etter at han sluttet med nattmaten.

Hvis gutten din spiser godt med fast føde på dagtid og dessuten får grøt til kvelds, burde han vel greie seg uten nattmelk nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...