Gå til innhold

Unormal rask utvikling ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Har en sønn som er 4 uker på fredag, og synes utviklingen er så rask på ham. Han løftet hodet samme dag han var født.. På to uker la han på seg 750 gram, på 3 uker hadde han vokst med 10 cm og styrken i kroppen er utrolig. Han har nok styrke i bena til å "stå" på fanget.. dette er selvfølgelig ikke noe jeg prøver å få ham til å gjøre, siden han er så liten.. men når jeg holder ham mens jeg sitter i sofaen, så plutselig plasserer han bena i fanget mitt og presser imot slik at han selv står... Den lille kroppen har ikke noe babyfett, alt er muskler.. Han spiser godt, så han skulle jo hatt masse fett på kroppen egentlig..

Er førstegangsmamma, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke eller tro her... Kan jeg få noen meningen, vær så snill ? :)

Tusen takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres ut som en baby som spiser godt og som vokser kjempebra, og det er jo kjempedeilig for oss foreldre:) Men dette m å stå i fanget skyldes rett og slett bare nyfødt-reflekser, og har ikke noe å si for utviklingen som sådan (og de skal jo helst ikke stå sånn heller, fordi kroppen deres ikke er sterk nok enda)

Begge jentene mine har også vært kjempesterke i nakken fra dag 1 og holdt hodet selv, men dette trenger ikke være et veldig "godt" tegn nødvendigvis, da begge mine har fått påvist en mild grad av kiss 2 (stivhet i nakkevirvlene). Sier ikke at gutten din også har dette, men kan være greit å være litt obs på, hvis det virker som han har litt overstrekk i nakken:)

Skrevet

Synes dette høres ut som en normal utvikling, jeg. Og som det sies over her - å stå på fanget er refleksutløst, og ikke noe han egentlig er sterk nok til å gjøre på egen hånd. Å løfte hodet samme dag som de er født er ikke uvanlig heller. Men de greier selvsat ikke å løfte så høyt eller lenge av gangen, da.

Ellers flott med god vektoppgang, da! Og at han har strekt seg såpass er vel også grunnen til at han ikke har så mye babyfett.

Det går i rykk og napp, så plutselig kan det virke som om han står stille i utviklingen, og så kommer det plutselig et stort sprang igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...