Gå til innhold

Noen som vet hvordan man går fram for å få lagret stamceller fra navlestrengen ved fødsel?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker svært gjerne å få lagret stamceller fra navlestrengen til lille babyen jeg har i magen, men hvordan går jeg fram for å få dette ordnet klart til fødselen?

Har lenge tenkt på det, men har nå bestemt meg, men har termin om under en mnd, så setter stor pris på om noen vet hvordan jeg går fram. Skal jeg kontakte både firma som lagrer, har lest en del om Cryo-Save, og sykehuset? Eventuelt hvem på sykehuset?

Håper noen har noen tips å gi:)

Takk:D

Fortsetter under...

Jeg vet ingenting om dette, så jeg kan ikke hjelpe, men jeg ble litt spent på hvorfor du vil gjøre det...

Jeg har aldri tenkt på dette, jeg visste ikke at det var noe man kunne gjøre. Hva skal du med det?

Hei du!

Har tenkt på det samme jeg også..

Det du må gjøre er å ta kontakt med et firma som lagrer å oppbevarer stamceller, tror de tar omkring 16 000-20 000 kr for å oppbevare de i 20 år.

Du bør kontakte de så fort som mulig siden du snart har termin. Jordmor vil da rett etter fødsel tappe blod fra navlestreng og morkake og sende det til laboratorium for å testes for ulike sykdommer før det fryses ned :)

Et selskap som f.eks gjør dette er: Cryo-save Nordic.. Jeg har ikke kontaktet de enda men vurdere å gjøre det like over nyttår.

Stamceller kan kurere mange sykdommer, derfor er det er form for livsforsikring. Hvem som helst står fritt til å gjøre det men må koste det selv.

Jeg mener at vi ble spurt om dette under fødselen til vår nr. 2. Det var på s.huset i Tønsberg. Det er riktignok 6 år siden, så kan hende jeg husker feil... Kanskje jordmor kan hjelpe?

Da har jeg snakket med ett firma som driver med dette, og vi fikk utstyr tilsendt på dagen, så flott service, da rakk vi det før lille kom.

Det er ulike grunner til av vi velger å gjøre dette, da vi har en funksjonhemmet barn fra før som mulig kan ha nytte av disse stamcellene, pluss at det kan kurere mange typer sykdommer til den lille i magen om det skulle vise seg at vi trenger å bruke det.

Her i Norge vet legene lite om dette, men i utlandet er dette mye mer kjent, og er mange unike historier som er blitt til med hjelp av stamceller. Så da er det greit å få det oppbevart slik at vi vet at vi har det om det skulle bli bruk for det. Forskningen er sikkert kommet enda lengre om noen år, og hvem vet da hvor mye disse stamcellene kan hjelpe oss, og da er det godt å tenke på at vi har de oppbevart:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...