Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Her har vi en fetter på 5 år som er sjalu på sin snart 1 års fetter. Slik har det vært siden han ble født, men nå som lillen er aktiv med å krabbe og reise seg opp har han blitt fysisk mot lillen. En gang stod min sønn foran stolen der nevøen min satt; plutselig tar han en sparketak med begge føttene borti sønnen min slik at han datt bakover (heldigvis gikk det bra og sønnen min var for liten til å forstå hva som skjedde). Nevøen min har også tatt harde grep rundt fingrene til lille for å bøye den bakover slik at han faller bakover. Ellers så har det vært flere små fysiske episoder. Jeg og besteforeldrene har virkelig prøvd å gjøre noe ting sammen, sørget for at begge to er inkludert i familietreffene. Vi har også hatt aktiviteter hver for seg som er tilpasset deres alder (f.eks jeg er sammen med sønnen min, mens besteforeldrene leser bok for nevøen min). Foreldrene hans gjør ingenting og overser dette fullstendig. Jeg synes noen bør reagere og jeg kan ikke se på dette flere ganger. Kanskje mest fordi jeg synes foreldene hans er altfor passiv i dette. Jeg er redd for at han kan bli mer voldsomt når lillen begynner å gå. Men, hvordan skal jeg gå fram, vi må jo få snakket sammen om dette. Jeg kan jo snakke om det å føle sjalu er naturlig, men å bruke fysisk makt mot andre er ikke akseptabelt. Er det noen her som har erfaring med sjalusi hos 5 åring og hvordan har dere gått fram? Tanken på å feriere sammen med dem i påska hvis sjalusien er like ille er ikke holdbar, jeg vil jo bli uttrygg siden foreldrene hans ikke reagerer. Bestemoren sliter også med dette, hun sier at hun er redd for at han kan skade den lillen som er så mye mindre enn ham. Hun synes måten han viser sin sjalusi på er brutalt. Hun synes det er vanskelig ta grep når foreldrene hans er så passive. Håper ikke dere synes jeg overdriver her, men man blir jo litt bekymret for en slik adferd.

Råd og tips mottas med stor takk :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...