Gå til innhold

Str på klær???!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er forstegangs og har ikke peiling på str.

Var å handlet noen bodyer og fikk beskjed om å ta str 50....

Hvor mye har dere klart av tøy, og hvor mye i de ulike str?

Blir jo jævlig dyrt om jeg skal handle alt jeg trenger i den str, vokser vel fort ut av det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at det ikke er lurt å kjøpe så mye i str 50 da man ikke vet hvor stort barnet er. Lønner seg å kjøpe noe basistøy i str. 50.

Så kan du kjøpe mer i str 56. Str 62-68 er det de fleste kjøper til deg i gave, så hold deg unna disse størrelsene før fødselen i hvertfall.

Happy shopping:D

Skrevet

det er jo aldri lett å vite... jeg brukte 50 på tutta mi leenge, hun var bare 2,6 da hun ble født og hun druknet i 56. jeg hadde jøpt inn for lite i den minste størrelsen.. kjøp inn litt i 50, men mest i 56... du kan jo bare å ut å kjøpe det du mangler senere :-) og har du termin i vinter så kjøp ull.. det var det eneste jeg brukte nesten til april :-)

størrelser er så individuelt. hadde ei venninn som fikk en plugg uka etter meg og han gikk rett inn i 62, så alt smått tøy ble ikke brukt... men det hører til sjeldenheten. 56 pleier å passe fint :-)

lykke til :-)

Skrevet

Har du anelse om hvor stor unge du får? Str. 50 er jo for en 50 cm lang unge. Min sønn var 54 cm ved fødselen så han gikk rett på str 56 og etter et par uker kunne han bruke str 62, var fort oppe i 68.. Var ikke før str 74 at det roet seg litt. Ville i alle fall kjøpt ytterplagg større enn 50, 62 eller 68 f.eks? Plaggene skal jo ideelt sett vare en hel sesong, men det er ikke så lett å beregne og særlig ikke med nyfødt. Det gjør ikke noe om armer og bein er litt lange, som regel kan de brettes opp.

Dyrt ja, skal du kjøpe alt nytt så. Vi har fått eller kjøpt det meste brukt, det har vært veldig lettvindt.

Start i det små så ser du litt hva du trenger etterhvert. Du må se an hvilken størrelse barnet har og kommer til å få i løpet av den årstiden du kjøper klær for. Du vil få masse gaver i størrelsene frem til 62- 68 vil jeg tro...

Flere tips:

Ullklær er mer elastiske og kan brukes lenger enn bomullsklær.

Mørke klær blir ikke så fort skitne/ stygge.

Enkle basisplagg er lettere å kombinere enn diverse ville mønstre og farger.

Skrevet

Størrelse 50 er det de fleste nyfødte bruker, men de fleste barn vokser RASKT ut av denne størrelsen. Barn som er store ved fødsel, og født etter termin kan faktisk være for store for størresle 50 helt fra begynnelsen. Vi brukte 50 lenge, men det var fordi gutten vår kom 4 uker før tiden.

Størrelse 60 brukes endel lenger, kanskje 3 måneder ca, før man må over til 70. (Veldig individuelt altså, men sånn ca.)

Rundt året bruker de fleste barn størrelse 80.

Husk at det er stor forskjell på de ulike størrelsene også. Vi brukte mye ull, og ullklærne varte mye lenger enn bomull. (Mer stretch i dem...)

Mitt råd er å ikke kjøpe så mye i størresle 50, bare nok til at dere har klær første uka. Kanskje får dere mye i gave?

Her i huset foretrakk vi body + strømpebukse, istedenfor hel dress, for bleia må skiftes ofte, og da er det litt knot med hel dress. Lykke til med klesinnkjøp!

Skrevet

åja, enig med hun over... IKKE kjøp 62 og 68 for du får såå mye av det, MEN ulltøy og strømpebukser er noe du sjelden får i gave, og jeg måtte og handle bodyer i de størrelsene... om du venter jente så vent deg masse kjoler i gave, som er søte og upraktiske :-) hehe

Skrevet

Takker for gode svar:)

Da blir det shoppings i tida fremover:)

Skrevet

Min erfaring er at man bør kjøpe str 50.

Du vet som sagt ikke str på baby, men du kan bare la være å vaske opp alt, og bare la lappen henge på til du får bruk for det, eller du kan bytte det om han vokser for ut av det.

Min første var 51 cm ved fødsel, og brukte 50 i 3-4 uker.

Nå fikk jeg en på 48 cm, og str 50 er STORT enda :)

Skrevet

Kommer jo som mang her allerede har sagt, ann på str og vekt ved fødsel.

Jeg kjøpte kun bittelitt 56 da vi fikk nr 1 i juli 2006, pga årstid og uvvisshet om str på baby. Hun var 3700 og 53 cm md fødsel, og "druknet" litt i nr 56, men da hun var 3 uker, passet ikke 56 lenger, de vokser EKSTREMT FORT de første mnd. Jeg opplevde at du ikke trenger klær i alle str, bruke 56, 62, hoppet over 68 og gikk rett på 74, pga voksing i "rykk og napp". 74 brukte vi derimot lenge, droppet 80, og brukte 86 kjempelenge.

Nå venter vi nr 2 i mars, og regner med ca samme str på baby som sist. Skal kjøpe litt ullstrømpebukser og bodyer før fødsel, ellers venter jeg med alt til etter fødsel.

Skrevet

...og en ting til er at man sjeldent får klær i str 50 i gave! :)

De fleste kjøper 62 faktisk, for de regner vel med foreldrene har kjøpt det minste :)

Skrevet

Du har jo fått mange svar men...

Hadde kjøpt litt i str 50 til førstemann-det var berre tull for vår del. Han var 3860 og 52 cm lang, så han han kunne gått bruke 56. Str 50 kleda brukte han litt, men egentleg mest for å at eg skulle få sjå dei på hehe

Har ikkje kjøpt noko i str 50 denne gongen-tipper det blir ullbodyer/strømebukser i str 56! Og skulle det vere altfor stort, så er det ikkje akkurat verre enn å få kjøpt litt når vi kjem heim frå sjukehus. Eller evt. kjøpe ein ullbody eller to berre ;)

Skrevet

Dette er et spørsmål som stadig dukker opp, og svarene vil bestandig variere fra person til person! Noen sier at de ikke ville klart seg uten str 50, andre sier str 50 er bare tull...

Sønnen min var 52cm og 3540g da han ble født, dvs bare ubetydelig lettere enn gutten til "ei lita tulle i magen" og like lang (52cm er forøvrig relativt langt til å være nyfødt, og de vokser som regel ut av klærne i lengden, ikke bredden), og han druknet fullstendig i str 56 i starten. Str 50 var et must de første ukene.

Jeg husker ikke hvor lenge han brukte de ulike størrelsene, men det er viktig å huske at str 50 et ett merke kan være myyyye større/mindre enn str 50 i et annet merke! Sammenlign str 50 i Janus og str 50 i Joha, og du vil se hva jeg mener... Bodyer i ren ull er også ganske elastiske, og kan derfor være større i begynnelsen enn bomullstøy uten at det gjør noe (synes jeg). Jeg regner derfor med å ha god bruk for bomullsbodyene i str 50 fra forrige gang, mens jeg ikke har kjøpt inn ull i str 50 - der har jeg startet med str 56/62.

Skrevet

Bodyforlengere kan forresten forlenge levetiden på bodyer! Det er spesielt nyttig på dyre ullbodyer. Kan f.eks. fås kjøpt hos www.krusedull.net (NB! Passer ikke til knappene i Nøstebarn-bodyer).

Skrevet

et lite tips etter min erfaring er som de fleste sier å kun ha basisplagg i str 50, litt mer i 56. En annen ting er , igjen av erfaring, at man ikke trenger så veldig mange skift, tenker da særlig body/strømpebukser, da disse helt små ikke skitner til klærne noe særlig. Spes hvis du er flink å bruke klut når du ammer, så det ikke blir så mye søl :P Vi måtte svært sjelden skifte klær på pjokken pga flekker ol :) Kan derfor være lurt å ha flere skift i de større str, 68 og oppover. Men det er vel og forskjellig :)

Skrevet

Bare for å forvirre deg totalt. Vi skiftet heeele tiden, for vi hadde en gulpeunge, som gulpet store mengder, leeenge etter mat, rett etter mat, eller når som helst. Ikke mulig å gardere seg med smikke/klut hvis hun ikke skulle gå med det hele tiden. Hvis hun ikke skulle være konstant kald og våt og lukte sur melk gikk det 2-3 bodyer pr dag, ikke så mange bukser. Kunne også hende vi måtte skifte pysj midt på natta.

Hun var 3000g 50cm v fødsel og vi brukte 50/56 leeenge. TIl hun var ca 3-4mnd om jeg ikke husker feil. 62 dro hun derimot nermest rett forbi, og det var litt synd, for det var i denne str alle de fine gavene var, og jeg selv hadde kjøpt endel, etter råd fra andre.

Cubus er veldig stor i str, hm og lindex ganske like og mer normale. Kappahl også ganske stort om jeg ikke husker feil.

Gjest MariRari
Skrevet

Skjønner at du er forvirret. Jeg venter nr tre om tre uker og aner egentlig ikke hva jeg skal kjøpe. Har bare sommerklær i de miste størrelsene fra sist og det duger jo dårlig om dagen.

Mine var 54 og 53 cm og brukte begge str 50 i flere uker, så jeg vet jeg trenger litt av det. Men det er jo umulig å vite hvor mye. Eldstemann bæsjet etter hver amming, skikkelig trøkk og gjerne oppover langs hele ryggen. Han måtte vi altså ha ganske mange skift til. Nr to brukte veldig lite klær...

Jeg planlegger å skaffe meg noen skift og se det hele litt an.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...