Gå til innhold

Å gråte ukontrollert

Anbefalte innlegg

Jeg leste en gang her på forumet (litt lenge siden) om en som ankom fødeavd. gråtende. Hun hadde visst bestemt tross fødselsangst at hun kunne prøve å føde vaginalt - eller blitt overtalt til det. Men da hun nå gråt ukontrollert ved ankomsten sa den overlegen som hadde vakt at "dette kommer aldri til å gå". Planene ble raskt omgjort til keisersnitt.

Det var en annen innleggskriver, men hun ønsket ikke keisersnitt. Hun gråt ukontrollert under fødselen og den gråtingen "stoppet riene", sto det. Men jeg vet ikke om det betyr at det egentlig stoppet sammentrekningene (en behagelig pause?), eller om det bare hindret i å åpne, noe som slettes ikke er behagelig. En av personalet brukte lang tid (et par timer?) på å hjelpe henne til å roe seg ned. Hun var enda mer redd for keisersnitt, enn for å føde vaginalt, ellers fikk jeg inntrykk av at hun kunne ha fått keisersnitt i den situasjonen hvis hun hadde ønsket det.

Ukontrollert gråt ser likevel ikke ut til å være en garanti for å få tilbud om keisersnitt, det kommer vel an på sykehuset/personalet. En fikk beskjed om å "konsentrere seg på fødselen". Det utsagnet synes jeg er merkelig. Så sant man ikke er kommet inn i pressefasen, hva er det man kan konsentrere seg på?? Fødselen gjør hva den vil uansett.

Hører gjerne flere erfaringer utfra alt det ovennevnte.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142714256-%C3%A5-gr%C3%A5te-ukontrollert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen erfaring annen enn mine samtaler med jordmor og egen lesing om temaet. Gråting, med bakgrunn i frykt og angst er følelser som fører til produksjon av blant annet adrenalin, og som hemmer de naturlige fødselshormonene oksytocin og endorfin. Virkelig fødselsangst kan derfor stoppe opp fødselsforløpet, i beste fall gjøre at det tar mye lengre tid enn nødvendig.

Å velge å ha fokus på fødselen, eller å velge å "gi seg over" til prosessen og riene, kan nok i en slik situasjon redusere angst og frykt. Lettere sagt enn gjort...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...