Gjest Skrevet 28. desember 2010 #1 Skrevet 28. desember 2010 Da er det vår tur til å bli prøvere Så her har dere meg da. Jeg er den som alltid er tidelig ute med alt. Blandt annet å annonsere vår status et halvt år før vi enda er i denne statusen Greia mi er at jeg ikke vil fortelle dette til så mange enda. Man vet jo aldri hva som skjer mener jeg. Selvom vi skal begynne å prøve til sommeren så er det jo ikke sikkert at magefisken blir til med det første. Derfor er jeg så glad det finnes ett nettsted som dette! For jeg har noen spørsmål rundt dette med svangerskap og permisjon. For er det noe jeg kan begynne å gjøre allerede nå for å bedre sjansene for napp nå i sommer? Jeg har jo lest mye om sjansene for å bli gravid. Og for å være ærlig så skremmer det meg! I bunn og grunn så er jo sjansene små om man ikke planlegger det til punkt og prikke. Sjansene for å treffe akkurat ved eggløsning og sånn. Det skremmer meg fordi det høres nesten umulig ut :-/ Har jeg grunn til å være bekymret? Har også hørt at Folat er bra for den vordene mor. Stemmer dette? Er det andre ting jeg kan gjøre slik at kroppen min er tilrettelagt best mulig for et sundt svangerskap fra sommeren av? Og når det gjelder permisjon: Jeg har hørt at man kan gå med 100% lønn i 42 uker og 80% lønn i 52 uker. Stemmer dette? Jeg vil sette pris på alle svar jeg får. Tips og andre råd. Jeg ønsker å være så godt forberedt til sommeren som overhodet mulig. På forrhånd takk
Gjest Skrevet 28. desember 2010 #2 Skrevet 28. desember 2010 Jeg glemte å skrive. Jeg går på p-piller nå. Når er det ideellt å slutte med disse? Flere av mine venner med barn opplevde at det tok lang tid fra de sluttet med p-piller til de ble gravide. Er det en slags "tidsperiode" jeg bør kunne regne med fra jeg slutter med p-piller til jeg er tilbake i normal syklus?
Kafo - julibaby12 Skrevet 28. desember 2010 #3 Skrevet 28. desember 2010 Man får 100 % lønn noen uker, eller så kan man velge å få 80% i enda flere uker. Husker ikke helt antallet nå, men bare søk på nettet. Og ja, du burde slutte på p-pillene allerede nå. Mange som ikke får EL med en gang etter at man slutter på pillene, så bruk annen prevensjon frem til da.
Gjest Skrevet 28. desember 2010 #4 Skrevet 28. desember 2010 Takk for svar Leste litt om folat på lommelegen.no nå. De anbefaller at man begynner å ta tilskudd med folat før svangerskapet. Jeg tar meg en tur til apoteket til uken og kjøper det.
Kafo - julibaby12 Skrevet 28. desember 2010 #5 Skrevet 28. desember 2010 Legen sa til meg at jeg ikke trengte å begynne på folat før 1 måned før prøvingen. Tror det også står på pakken
Gjest Skrevet 28. desember 2010 #6 Skrevet 28. desember 2010 Okei! Greit å vite Er det andre ting det kan lønne seg å få i seg i denne perioden? Nå skal det sies at jeg ikke røyker (lenger! Hurra!) men jeg er litt god og rund da kan du si. Jeg er 168 cm og veier rundt 80 kg. Jeg vet at fysisk aktivitet er viktig både før og under og etter svangerskapet, så både jeg og sambo trener 2 - 3 ganger i uken Men er dette noe jeg bør være ekstra obs på?
Kafo - julibaby12 Skrevet 28. desember 2010 #7 Skrevet 28. desember 2010 Som du skriver, røyking er jo ikke lurt. Det svekker sjansen med 80 %, så bra du har stoppet! (Jeg har akkurat sluttet, siden jeg nå har prøvd siden august). Mer enn 2 alkoholinntak pr. dag svekker også sjansen med 40 % tror jeg, så jeg drikker veldig lite for tiden og prøver å ikke drikke i det hele tatt fra EL til IKM. Vekten har også litt og si. For overvektige kan det være dobbelt så vanskelig å bli gravide, mens for underveltige kan det være fire ganger så vanskelig. Men hvis du trener og holder deg aktiv, så skal det holde : ) Man trenger ikke overdrive noe som helst Jeg tror ikke det er så særlig mye mer du trenge å passe på FØR graviditet. Pass på å få i deg nok vitaminer. Omega ogsånt er bra, utenom folaten du tar
Kafo - julibaby12 Skrevet 28. desember 2010 #8 Skrevet 28. desember 2010 Forresten! Vil anebfale bladet "gravid". Hender jeg kjøper det og drømmer meg litt bort i det. I tillegg står det en hel haug av nyttige tips om hva man gjør med jobb, rettigheter, tips osv osv. Fått mye fin info derfra
Gjest Skrevet 29. desember 2010 #9 Skrevet 29. desember 2010 Jeg var en tur på apoteket i går og kikket litt. Rart de ikke har noen brosjyrer for "prøvere".. Syntes jo jeg ser brosjyrer for alt annet der inne Ja jeg har kjøpt det bladet en gang, igrunn ganske bra! Det er en stund siden, men kanskje det hadde vært noe å bli fast leser av Takk for gode råd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå