Gå til innhold

Hva synes dere om dobbeltnavn?

Anbefalte innlegg

Jeg har i grunnen aldri vært begeistret for dobbeltnavn.....

Men: nå har jeg et lite dilemma: Vi har en gutt på 7 mnd som er døpt Emil. I etterkant har jeg angret litt på at vi ikke kalte vår sønn opp etter min bestefar; Andreas. Har så lyst til å plotte på et mellomnavn, men det ødelegger kanskje Emil navnet? Det er jo så skjønt alene?!

Dilemmaet er at jeg synes Andreas navnet er et flottere og stautere navn (enn Emil...). Egentlig har jeg lyst til bare å kalle gutten vår Andreas, men det er ikke mannen min med på, forståelig nok..... Men; han kan være med på å legge til navnet Andreas - og la andre kalle ham for Emil Andreas.

Så; hva synes dere; bør vi legge til et mellomnavn - eller bør vi la være? Hva er finest: Emil eller Emil Andreas?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142713816-hva-synes-dere-om-dobbeltnavn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg er desverre enig i at jeg synes Andreas er et flottere navn enn bare Emil. Det er derfor jeg er så i tvil om jeg burde legge til det ene fornavnet.... Gutten vår er jo trossalt 7 mnd nå, så Emil e hans navn.

Søsteren har et kort og enkelt navn, så derfor sto Emil så fint til det. Emil Andreas blir jo mye lengre, men det bør vel ikke bety så mye.....

Synes ikke det betyr noe om søsteren har et kort navn. Emil Andreas passer bra til uansett. Og at gutten er 7 mnd synes jeg ikke gjør så mye siden dette er snakk om å føye til et ekstra navn, ikke skifte til noe helt annet. Han vil jo fortsatt hete Emil :-)

Siden du har valgt Emil, som er og har vært ett veldig populært navn i mange år, synes jeg du absolutt burde legge til Andreas!

Klinger kjempefint sammen.

Jeg valgte selv ett populærnavn på min, men også et navn etter som var mer sjeldent. Dette gjorde at min ble kalt ved begge navnene i barnehagen og nå på skolen selv om vi bare bruker første navn til vanlig.

De to andre guttene i klassen med samme fornavn ble f.eks Marius NK og Marius P. ( forbokstavene i etternavnene)

Sånn kan det bli når vi velger øverst på populær-lista;)

Annonse

Jeg synes dobbeltnavn er veldig fint, har det selv. Har alltid synes navn nr 2 gir navn nr 1 mer "tyngde" liksom (vanskelig å forklare :). Det er jo en smakssak.

Synes i alle fall at Emil Andreas var en veldig fin kombinasjon; hadde absolutt gått for det!

Takker for alle synspunkter! :) Åh, at dette skal være så vanskelig!!

Takk, kakao for synspunktene dine atter en gang :) Men, jeg er litt redd for at jeg ikke får en gutt neste gang (om jeg blir gravid igjen da ;)), og dermed ikke får bruke det navnet.....

Jentenavnet Andrea er jeg ikke så veldig glad i......

Jeg tenker så det knaker nå. Vil i såfall gi han navnet før nyttår om vi bestemmer oss for Emil Andreas :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...