Gå til innhold

Julehygge, krangling, isfront....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestandig sett på jula som en hyggelig tid sammen med den nærmeste familien. Men fortiden har jeg og samboeren det veldig slitsomt. Vi surmuler, krangler, og ser innimellom knapt på hverandre. Vi er nok ikke som skapt for hverandre... Men vi har fått to flotte små barn sammen. Utad ser ting kanskje ting bra ut. Med gode jobber og flott hus. Jeg er oppdratt til å være hyggelig, imøtekommende og empatisk. men han driter rett og slett i dette. Og det får meg til å se rødt mang en gang! Barna blir som de blir oppdratt tenker jeg. Har ikke lyst til at barna skal vokse opp i et hjem med kranglig og isfront. Men vil jo også at de skal vokse opp med oss begge i hjemmet. Masse styr om vi skal flytte hver for oss. Men vil jo gjerne at vi skal komme oss over kneika. Og snakke med han er egentlig nytteløst, har prøvd mang en gang. Men han sier at han ikke er intr i å forandre seg. Syns dette er så utrolig vanskelig! Samlivsterapaut er uaktuelt da han ikke går med på dette. Trengte virkelig å sett ord på min situasjon.. Så får jeg heller ha dårlig samvittighet av å skrive dette i etterkant...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er jo helt sinnsyk urimelig som ikke vil prøve å endre seg i det hele tatt når ting ikke fungerer. Her er det ikke du som er den vrange.

Unger merker det med en gang når foreldrene krangler/dårlig stemning, og av egen erfaring vet jeg hvor fantastisk det kan være når foreldrene bare får fingen ut og flytter fra hverandre. Vi fikk en helt ny hverdag når foreldrene våre skilte seg. Nå er alle mye mer harmoniske, og vi slipper den trykkende stemningen hjemme :)

Bare et lite tips om at det ikke alltid er til barnas beste å vokse opp med begge foreldrene i samme hus;)

Skrevet

Huff.. ikke gøy når det blir slik!

Men alle par sliter innimellom! Det gjelder å finne en måte det kan fungere for begge på.

Prøv ulike innfallsmetoder for å få snakket med han. Krangling fungerer sjelden. Du kan evt prøve å avtale en samtale på forhånd. F.eks avtal at dere må snakke om hvordan forhodet og hverdagen skal bli best mulig.

La begge fortelle hvordan ting oppleves, hva man ønsker og lytt til den andre. Hvis mannen sier en ting du ikke er enig i, repeter først det han har sagt for å sjekke om du har forstått riktig: "mener du....."??

Menn og kvinner legger vekt på forskjellige ting, og missforstår ofte hverandre av den grunn!

Jeg og min samboer har hatt flere store uenigheter, som faktisk ikke var så store når vi endelig forstod hva hverandre mente! ;)

(Ang at han ikke vil forandre seg, så prøv å pressiser at han ikke behøver å forandre seg som person! Du er jo glad i han som han er! Men at dere må kunne snakke sammen, og bli enige om hvordan dere vil ha det sammen).

Håper noen av tipsene kan være til hjelp!

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...