Pumba78 Skrevet 27. desember 2010 #1 Skrevet 27. desember 2010 Min er 2 mnd og liker best å sove på magen på folk. Om dagen sover hun kun i bæresjal eller på magen på noen, eller i vogna på tur. Om vi legger henne i seng/bag om dagen sover hun Max 20 min. Om natte sover hun i senga si men kun etter at hun har sovet på magen på oss i en halv time først og så flyttes over i senga, sånn i 22-tida. Noen tips til når jeg bør gjøre noe og hva j børr gjøre?
petite fleur Skrevet 27. desember 2010 #2 Skrevet 27. desember 2010 Gutten på 5,5 mndr har sovet i egen seng fra dag 1. Nå er vi imidlertid inne i en vanskelig periode når det gjelder å sovne selv, han vil helst bli båret til kuene kommer hjem. Men det gidder jeg bare ikke :-) Så da legger jeg ham som vanlig i senga si, og stryker ham på kinnet og synger litt. Virker som han vil kjenne at mamma er der. Syngingen stopper jeg når han viser tegn til å sovne, hånda på kinnet må være der litt lenger. Tar gjerne 10-40 minutter :-/ Rådet mitt er altså å legge henne i senga si, men vis henne at du er der.
maya666 Skrevet 27. desember 2010 #3 Skrevet 27. desember 2010 fra dag 1 så klart... hun er 6 mnd nå..
Pumba78 Skrevet 27. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 27. desember 2010 Jaja, det er vel bare å stålsette seg og begynne å trene på det da...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine♥ Skrevet 27. desember 2010 #5 Skrevet 27. desember 2010 Hun er bare 2 mnd enda! Gi det litt tid så skal du se at det går seg til av seg selv etterhvert, jeg har ihvertfall IKKE troen på at det å la babyen skrike seg i søvn fører til noe annet enn stresset mor og stresset baby... Søvn går i faser, og behovene til babyen endres med tiden- det at hun er avhengig av nærhet for å sovne nå betyr ikke at hun alltid vil være det!
cadence Skrevet 27. desember 2010 #6 Skrevet 27. desember 2010 Signerer Lykkeli&julegla♥nissejentene♥ Holder på med det samme selv, å prøve å få vesla på 2 mnd å sovne selv. Men som oftest blir det vugging og lalling, og gjerne litt pupp også, før øynene glir saaaaakte igjen. Med et par påfølgende "sjekker at du er her mamma/pappa" før hun lager noen smålyder og er bortevekk for noen timer. Har heldigvis fått babycall til jul (tjoho!), har hjulpet oss veldig (slipper stressing etter at vesla har sovnet, eller vi tror hun har sovnet, siden vi har soverommene i 2.etasje i et gammelt tømmerhus). Nå i kveld ligger hun sammen med storesøster i mammas seng, men når jeg skal legge meg så blir begge jentene henvist til sine respektive senger hehe. En side med MASSE info om søvn er denne; sovlillebaby.com
maya666 Skrevet 28. desember 2010 #7 Skrevet 28. desember 2010 sa ikke at jeg lot babyen skrike seg i søvn... men at jeg hadde lært babyen min å sove i sin egen seng fra dag 1. viktig med gode rutiner ved legging. vi begynte tidlig med det.. hun legger seg stortsett veldig greit.. som oftest sovner hun med en gang. noen ganger ligger hun og snakker og synger litt med seg selv en liten stund,., de få gangene hun griner eller skriker, sitter jeg vedsiden av sengen hennes.. styker henne på magen, koser henne på kinnet elle rbare holder i hånden... gir seg stortsett etter noen minutter..
lillespire08+10 Skrevet 28. desember 2010 #8 Skrevet 28. desember 2010 Jenta mi er 7 uker, og sover fortsatt ved siden av meg i dobbeltsenga. Har ikke orket ta opp kampen med egen seng ennå, he he. Vi har så gode netter slik det er nå. Dette er min andre, med førstemann var jeg mye strengere. Han lå mer eller mindre i egen seng fra dag 1. Har en plan om å sette opp sprinkelsenga over nyttår da Så får vi se hvor enkelt leggingen blir ;-
Lykkeli & gla ♥ jentene mine♥ Skrevet 28. desember 2010 #9 Skrevet 28. desember 2010 Neida, jeg sa ikke at du lar babyen din skrike seg i søvn, men at mange babyer vil skrike når de blir lagt ned alene i sengen- og at det å "venne" babyen til egen seng derfor ikke vil bli så lett, og gjerne innebære mye skrik og skrål hvis man begynner m det før babyen selv er klar for det. Og det er DET jeg mener at blir helt feil når babyen enda er såpass liten.
Pumba78 Skrevet 28. desember 2010 Forfatter #10 Skrevet 28. desember 2010 Akkurat det som er saken Lykkeli, vil jo ikke hun skal hyle i lange tider men det er jo det som skjer om hun blir lagt ned våken... Da venter j noen uker og ser om det går seg til litt av seg selv. Gleder meg til å høre hvordan det går med dere og, føler meg jo så grønn (utrolig, høyt utdannet, relativt oppegående menneske, men skulle ønske disse små kom med instruksjoner...
Wopi Skrevet 28. desember 2010 #11 Skrevet 28. desember 2010 Fra dag 1. Hun sover i vugga eller vogna på dagen, og i sprinkelsenga på natta. Hun får IKKE sove i vår seng.Årsaken er at min eldste datter sov sammen med pappaen og meg. Og nå, 8 år etter, velger hun fortsatt helst det hvis hun får muligheten! Det anbefales å få de til å sove i sin egen seng, det gir bedre nattesøvn både for store og små... Det skal sies at hun ofte sovner på puppen mens hun sover, men jeg forsøker å få lagt henne våken, så hun sovner av seg selv. Jeg er superrask med å få lagt henne fra puppen og over i senga eller vugga når hun sovner, nettopp fordi hun ikke skal venne seg til å sove oppå meg. Det vi gjør, er at hun KUN sover i sprinkelsenga på natta. Da er det stille, litt kjølig og mørkt. Dette i håp om at hun skal skille natt og dagsoving, noe som ser ut til å fungere så langt. På dagtid sover hun enten i vogna eller vugga, alt i fra 30 minutter til 2,5 time. Dette varierer veldig. Da er jeg opptatt av at det skal være lyd rundt, så hvis vi er alene har jeg på TV eller musikk, så hun ikke skal bli avhenigig av stillhet for å sove godt... Jeg ville vel begynt med å legge henne raskt bort når hun sovner. Eller bare vugge kort på vogna til hun sovner, for så å la vogna stå. Hun vil sikkert våkne fort igjen i begynnelsen, men det vil jeg tro går seg raskt til. Hun er bare 2 mnd, rutiner er ikke innkjørte enda, så dette klarer du nok å endre på. Mitt mantra er: Den staeste vinner! ;-) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå