Gå til innhold

Jeg har spist masse spekemat......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg stresser med det nå, men det er vel for sent å gjøre noe med det??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, gjort er gjort - ingenting du kan gjøre med det nå annet enn håpe at det går bra.. Noe det jo som oftest gjør da risikoen er veldig liten for smitte er veldig liten, men den ER der og derfor anbefales gravide å ikke spise spekemat...

Skrevet

Det har jeg også gjort, og jeg har storkost meg med god samvittighet :))

Gjest Mentha♥ er fødeklar!♥
Skrevet

Det går helt sikkert bra :) Det er veldig liten sjanse for å bli smittet av listeria eller toksoplasma i norsk spekemat! Rådene er der nok mest fordi at det kan være alvorlig dersom det skulle skje. Men gravide har spist spekemat i hundrevis av år, og det er fortsatt folk her ;)

For å sitere Hakkebakkeskogen: Gjort er gjort, og spist er spist :) Ikke tenk mer på det og prøv heller å kose deg i romjulen! :)

Skrevet

Du kan alltid ta en tur til legen å sjekke deg for toxoplasmose (spørs når du har termin). Tar ca 2uker før du får sikkert svar (raskere om du ikke er smittet). Antar de at du er smittet i svangerskapet får du antibiotika som tar 3uker + UL oppfølging.

Skrevet

Syns det er så ufattelig unødvendig å være hysterisk angående hva man skal spise eller ikke.. Jeg har spist spekemat i julen jeg også, og har storkost meg, og ikke stresset med det i det hele tatt! =) Nevn det heller for jordmoren/legen din når du skal på neste kontroll, da kan de sjekke det da om du er veldig bekymret. Er nok veldig liten sannsynlighet for at du har fått toxoplasmose av å ha spist spekemat 1 gang. =)

Skrevet

Sannsynligheten er VELDIG liten, men dersom man blir smittet bør man få medisiner. Be legen ta en blodprøve av deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...