To barn og hest Skrevet 27. desember 2010 #1 Skrevet 27. desember 2010 Jeg ser at mange har hjelp av gynekolog her hjemme i Norge i forbindelse med forsøk i Danmark. Jeg er "bare" nede for inseminasjoner, men siden jeg er enslig er jo dette strengt tatt ikke lov i Norge. Kan jeg likevel gå til legen min og få hennvisning og få dekket gynekolog-timer fra folketrygden? Eller er det kun forbeholdt de som er par (hetro og lesbiske)? Jeg har vært hos volvat en gang, men det blir jo veldig dyrt i lengden. Følte dessuten at legen på volvat ikke akkurat bejublet ideen min om å dra til Danmark for inseminasjon. Man blir jo ganske ensom i denne prosessen, og da ville det ha vært en god støtte å kunne samarbeide med en ok gynekolog. Jeg blir veldig glad for innspill på dette. :-)
tingeling71 Skrevet 27. desember 2010 #2 Skrevet 27. desember 2010 Enslige kan få hjelp på lik linje med alle andre. Men det er en god ide å snakke litt med gynekologen (evt. folk her) slik at man vet om gynekologen synes dette er en grei ting å gjøre. Jeg ble "tuppet på ræva" ut av hun som først var min gynekolog og går nå å spør pent om noen har tid å ta meg inn på scanning. Slitsomt i lengden. Du kan få hjelp til å bli scannet og du kan få resepter på hormoner om du trenger det. Jeg har også fått undersøkt at egglederene mine er åpne hos spesialist. Så joda, du kan få hjelp. Rotete svar men, men...
Håpefull38 Skrevet 27. desember 2010 #3 Skrevet 27. desember 2010 Jeg har heldigvis fått stor støtte fra både fastlegen min og gynekologen som er her. De har vært helt supre. Var veldig spent og grudde meg veldig for å legge dette fram for fastlegen, men jeg gikk 10 kg lettere og glisende ut derfra. Han så jeg var nervøs, og sa jeg skulle bare slappe helt av, for dette syntes han var helt ok! Men vet at ikke alle fastleger og gynekologer vil støtte opp. Du får forhøre deg litt med fastlegen din, og det er jo lov å bytte fastlege hvis han/hun ikke vil hjelpe. Jeg får alle reseptene jeg trenger fra gynekologen, og hun sykemelder også. Har hørt her inne at ikke alle gyn gir ut resepter. Jeg betaler 300 pr gang, men når grensa på frikortet er oppnådd betaler jeg 25 kr i materialer. Det blir fort dyrt når man må scannes 2-3 gang pr forsøk hvis man skal gå til privat gyn.
To barn og hest Skrevet 27. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 27. desember 2010 Hei! Og tusen takk for raske svar, begge to! :-) Jeg fikk ny fastlege for ca 1 år siden, og har ikke akkurat en flott forhold til henne. Hun overrasket da jeg ville komme innom og ta nødvendige blodprøver før inseminasjon, dette godtok hun uten å krangle. For øvrig virker hun å ha hennvisningsvegring, så jeg har grudd meg virkelig til denne biten. Denne hennvisningen burde dog være litt lettere å hale ut av henne enn de andre. :-) Frikort fyller jeg opp temmelig raskt uansett, så det hadde jo vært topp om dette gikk ut av samme potten. :-) Jeg sjekket, og så vidt jeg kan se finnes det bare èn gynekolog der jeg bor (Elverum). Hun er temmelig gammel i gamet, men aner ikke hvordan hun stiller seg til dette. Forresten! De på sykehuset i Elverum er helt topp (gyn pol.), har vært der endel i begge mine svangerskap. Kanskje de kan ta imot hennvisningen min? Noen som vet hvordan dette stiller seg? Det er flott å ha et forum som dette en kveld mitt i jula når man sitter og lurer på ting! :-) Takk igjen!
tingeling71 Skrevet 27. desember 2010 #5 Skrevet 27. desember 2010 Vil bare skyte inn at alder på gynekologen behøver ikke ha noe å si for hvordan de stiller seg til dette. Har vært hos et par her på mitt hjemsted som begge er gamle i gamet og føler meg vel tatt i mot og godt i varetatt.
Håpefull38 Skrevet 27. desember 2010 #6 Skrevet 27. desember 2010 Jeg bruker gynekologen på poliklinikken på det lokale sykehuset, men nå har vi bare den ene gynekologen her i området! Du får høre med legen din om hun kan henvise deg. Etter at min lege henviste meg til gyn, så har jeg bare hatt med henne å gjøre. Var kun hos legen min et par ganger da jeg mistet i september. Men han får oppdateringer hos kona si som jeg har pratet mye med om dette(jobber sammen), og de har begge støttet veldig opp:-) Spesielt da jeg mistet var de kjempegode å ha! Lykke til!
To barn og hest Skrevet 28. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 28. desember 2010 Åh, så fint å få støtte på den måten fra legene! Jeg kjenner at jeg forventer negative reaksjoner overalt, og disse legene er man jo avhengig av, så da blir det ekstra skummelt. Nå har jeg ordnet time hos fastlegen den 10. jan, så får vi håpe dette går på skinner derfra. :-) Det var oppløftende å høre at det finnes eldre leger som synes inseminasjon er en ok ting. Den litt eldre kvinnelige gynekologen jeg tenkte på her i byen er jeg veldig usikker på. Jeg var hos henne for endel år siden, og det var ikke en udelt positiv opplevelse. Flott at gyn pol er et "lovlig" alternativ. :-) Tusen takk! :-)
Merehei Skrevet 28. desember 2010 #8 Skrevet 28. desember 2010 Hei to barn og hest. Hvis du får problemer med å få time hos offentlig gynekolog der du bor så kan jeg anbefale en privat gynekolog i Moelv. Hvis du ikke synes det er for langt unna da. Har selv gått hos henne og hun er positivt innstilt til enslige får barn både via inseminasjon, ivf og eggdonasjon og hun er behagelig å forholde seg til. Send meg en pm hvis du vil ha navn og nr. Mvh
To barn og hest Skrevet 28. desember 2010 Forfatter #9 Skrevet 28. desember 2010 Da har jeg sendt deg en pm. Tusen takk! :-)
capp Skrevet 31. desember 2010 #10 Skrevet 31. desember 2010 Hei To barn og hest! Er ikke alle som er like behjelpelig desverre, har hatt tre stk jeg, fikk omtrent tupp i baken ut døren =( Er på utkikk etter en ny nå jeg =) Gir ikke opp vettu Lykke til videre
To barn og hest Skrevet 31. desember 2010 Forfatter #11 Skrevet 31. desember 2010 Hei! Nei, det går ikke ann å gi opp, da skjer det jo ingenting! :-) Det var jo ikke bra, tre på rad som ikke vil. Da er det jo nesten bedre med Volvat, de er jo svinedyre, men gjør da det man betaler for. Selv om jeg ikke akkurat følte en varm strøm av støtte, så var han da villig til å gjøre jobben. Det blir bare så fryktelig dyrt i lengden... Jeg må først gjennom nåløyet fastlegen, er jo spent på hva hun sier. Det er aldri godt å vite. :-) Lykke til videre du også!
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2011 #12 Skrevet 19. januar 2011 Hei til "To barn og hest"! Det er sikkert forskjellig fra klinikk til klinikk i Danmark og kanskje forskjell på inseminasjon og IVF? Jeg har et barn etter IVF i Danmark (er alene)og nå prøver jeg å få søsken med inseminasjon. Siden jeg hadde IVF (og antakeligvis må ha det igjen) bruker jeg samme klinikk og der har de leger. De kan henvise fra Danmark til norske gynekologer. Klinikken jeg bruker gjør både IVF og inseminasjon og henviser til norke leger i begge tilfeller. De kan også skrive ut resepter som kan brukes på norske apotek. De har egne lister på leger/gynekologer de samarbeider med i Norge og disse har direkte kontakt med klinikken i Danmark. Jeg betaler bare vanlig norsk takst og alt blir skrevet på egenandelskortet,eller det som nå går automatisk. Får du problemer så kan du velge inseminasjon på en klinikk med leger i Danmark, f.eksempel Maigaard fertilitetsklinikk i århus. (Det du da ikke kan velge er åpen donor. Loven i Danmark tillater ike leger å inseminere med åpen donor) Noe jeg syns er litt morsomt er at da jeg kom til ny gynekolog nå ved søskenforsøk var jeg litt nærvøs. Hadde flyttet og derfor byttet. Første gang jeg var der fortalte han at han selv hadde vært donor i Norge,så man kan møte det uventede :0) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #13 Skrevet 6. mars 2011 Jeg har fått alt jeg trenger i Norge ifbm flere forsøk i DK. jeg har ikke involvert lege/ gyn. I dette og hint, jeg har bare sagt at jeg går til fertilitetsbehandling i danmark og at jeg trenger å få utført xx her. Jeg har fått alt jeg trenger av undersøkelser, scanninger og medisiner. Jeg har ikke hatt noe behov for å fortelle dem noe mer for min egen del, og de har ikke spurt. Det er ikke lov å gi slik behandling til enslige i Norge, og jeg respekterer fullt ut at en lege ikke vil komme i en skvis ifht bevillingen sin pga en tilfeldig forbipasserende. Så kan man diskutere om hvorvidt de er " innenfor" eller ikke ved å gi en gyn. Undersøkelse eller ikke, men den debatten trenger man ikke ta på legekontoret. Slik har jeg tenkt. Hvis man trenger å snakke om prosessen osv ellers har stork og sikkert andre klinikker også kontaktopplysninger til leger som er pos. Innstilt. Ellers er mine leger absolutt godt voksne menn, og de har vel luktet lunta, men hvorfor lage problemer hvor det ikke er noen... Fastlegen gikk det jo bekreftet når første " satt" og vi fylte ut gravidepapirene med " donorfar", men han var likevel med på lahet for nr. 2. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #14 Skrevet 21. mars 2011 Så helt basic: går en først til fastlegen og ber om henvisning til gynekologen, som så henviser videre til klinikk i DK eller er det ingen selvfølge få henvisning som single? Ser bl.a Cfc har henvisning fra gynekologer her hjemme... Takk for svar:)
tingeling71 Skrevet 21. mars 2011 #15 Skrevet 21. mars 2011 Du bør gå til fastlegen din og få en henvisning til en gynekolog ja. Hvis du ikke gjør det blir du stuck med å bruke de dyrere private gynekologene eller så må du be veldig, veldig pent om hjelp hver gang og det blir de fort lei av. Du trenger ingen henvisning til CFC eller andre danske klinikker. Ta kontakt med dem selv. Dersom de trenger noe fra din gynekolog gir de beskjed. Jeg styrer all kontakt med DK på egenhånd. Går kun til gynekolog for å få scannet på riktig tidspunkt og evt. fornye prøver som må tas.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #16 Skrevet 23. mars 2011 Takk til deg for flott svar Tingeling71:) jeg var hos legen idag og ba om henvisning til gynekolog, fikk det og skal dit etterhvert...noe spesielt jeg trenger be om hos han? også skrevet brev til klinikk DK så her er det nokså effektivt! Sukk, tenk så langt dere er kommet i forhold til meg! heldige dere som det klaffer med:) Setter pris på flere råd og tips, er en mølle dette her som jeg såvidt begynner få oversikt over!
tingeling71 Skrevet 23. mars 2011 #17 Skrevet 23. mars 2011 Du skal fortelle gynekologen hvorfor du er der. Du skal ta noen blodprøver og bli testet for; HIV, hepatitt B blant annet. Du finner liste i info-brosjyrene som du finner på klinikkens hjemmeside (hvertfall på Stork og CFC sine hjemmesider). Gyn må også ta en titt på livmoren din og det kan være lurt å ta blodprøver for å sjekke om du har eggløsning. Hvis du har hatt noen form for infeksjon i livmoren kan det være lurt å få sjekket ut om egglederene er åpne - det må gjøres vha røntgen og gynekologen din må sende en henvisning i tilfelle. Noen tar den sjekken uansett. Sjekk ut hjemmesiden til klinikken du har bestemt deg for og finn info-skrivet, les det.... der står alt du behøver å vite.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #18 Skrevet 23. mars 2011 Røntgen? Mine gynekologer har sjekket selv med ultralyd?
mummrik Skrevet 24. mars 2011 #19 Skrevet 24. mars 2011 Hei. En vanlig vaginal UL kan ikke påvise evt. tette eggledere. Det er ikke påkrevd å ta en slik røntgen, men det kan være lurt å gjøre det. Jeg har ikke gjort det foreløpig. Lykke til!
tingeling71 Skrevet 24. mars 2011 #20 Skrevet 24. mars 2011 Som mummrik sier, da har de ikke sjekket for tette eggledere, det kan ikke sjekkes med UL.
To barn og hest Skrevet 24. mars 2011 Forfatter #21 Skrevet 24. mars 2011 Hei! Nå er jeg forhåpentligvis ferdig med Danmarksturer, men fasit ble i hvert fall for min del at jeg fikk hennvisning (under tvil) av legen min, og gikk til den ene gynekologen som finnes i byen her. Det er også gyn avd på sykehuset, men jeg tenkte det var bedre sjanser hos gyn-damen som drev for seg selv. Hun hadde refusjonsordning, og mitt første besøk gikk på vanlige takster, da det var mistanke om svangeskap utenfor livmoren, og da plikter hun å hjelpe. Da jeg kom tilbake for å scanne i forhold til el, folikelstørrelse osv, var hun ikke like "fornøyd". Men hun satte et honorar på 900,- også fikk jeg scanningen. Hun påstod at det hadde vært en sak om dette på sørlandet, og at det ikke var lov for leger å sette slike undersøkelser på egenandelskortet, eller engang ta vanlige takster (folketrygden dekker vel normalt det mellomliggende, tenker jeg). Jeg tror det er stor forskjell på å bo midt i Oslo og å bo på "bondebygda". Legen min vil heller ikke gi meg hennvisning til tidlig ul, selv om jeg er snart 39. Litt lei meg for dette, men hun nytter det ikke å krangle med, hun er paragrafrytter... Tar gjerne i mot innspill på hvordan dere klarte å få tidlig ul.. ? :-)
To barn og hest Skrevet 24. mars 2011 Forfatter #22 Skrevet 24. mars 2011 La inn nytt innlegg, men det havnet midt inni, så legger det ut på nytt her på slutten. :-) Hei! Nå er jeg forhåpentligvis ferdig med Danmarksturer, men fasit ble i hvert fall for min del at jeg fikk hennvisning (under tvil) av legen min, og gikk til den ene gynekologen som finnes i byen her. Det er også gyn avd på sykehuset, men jeg tenkte det var bedre sjanser hos gyn-damen som drev for seg selv. Hun hadde refusjonsordning, og mitt første besøk gikk på vanlige takster, da det var mistanke om svangeskap utenfor livmoren, og da plikter hun å hjelpe. Da jeg kom tilbake for å scanne i forhold til el, folikelstørrelse osv, var hun ikke like "fornøyd". Men hun satte et honorar på 900,- også fikk jeg scanningen. Hun påstod at det hadde vært en sak om dette på sørlandet, og at det ikke var lov for leger å sette slike undersøkelser på egenandelskortet, eller engang ta vanlige takster (folketrygden dekker vel normalt det mellomliggende, tenker jeg). Jeg tror det er stor forskjell på å bo midt i Oslo og å bo på "bondebygda". Legen min vil heller ikke gi meg hennvisning til tidlig ul, selv om jeg er snart 39. Litt lei meg for dette, men hun nytter det ikke å krangle med, hun er paragrafrytter... Tar gjerne i mot innspill på hvordan dere klarte å få tidlig ul.. ? :-)
Isola71 Skrevet 24. mars 2011 #23 Skrevet 24. mars 2011 Hei. Du har vel krav på tidlig UL/duotest (uke 12) når du er over 38? Kan ikke skjønne at legen kan nekte. Jeg hadde gått til en annen lege hvis jeg var deg. Jeg har ordnet tidlig-tidlig UL (uke 7) privat, men kunne også fått dette hos min gynekog med refusjon som har hjulpet meg hele veien (mye scanninger med IVF). Men ville ikke vente enda en uke til hun hadde ledig time. Fastlegen skal da (etter UL neste uke) sende søknad/henvisning til duotest.
To barn og hest Skrevet 25. mars 2011 Forfatter #24 Skrevet 25. mars 2011 Hei! Først; gratulerer med graviditet! :-) Jeg ble så glad da jeg så at du hadde klart det. :-) Jeg var kanskje litt utydelig, jeg får duotest, og dermed en ul i forbindelse med den i uke 12, men ingen "tidlig ul", som jeg feilaktig trodde jeg kunne få uke 7-8. Det må jeg i så fall ordne privat, begynner jeg å skjønne nå. Forøvrig har jeg heller ikke fått ul i forbindelse med forsøk gjennom refusjonsordningen. Jeg hadde da hennvisning, frikort og gynekologen var tilknyttet refusjonsordningen, men det var blankt nei og 900,- for en kjap ul-scanning av folikler. Det lønner seg visst å bo i Oslo ell hvis man skal drive med slikt. :-) Uansett, lykke til med rugingen, og nyt tiden fremover. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå