Anonym bruker Skrevet 27. desember 2010 #1 Del Skrevet 27. desember 2010 Jeg må bare dele historien min med noen andre som har opplevd abort. Jeg hadde gledet meg så utrolig til juleferien. Bor i nord og skulle hjem til vestlandet. Stolt over den lille magenjeg hadde fått og syns det var utrolig stas og være gravid! Dagen før vi skulle fly, fikk jeg en veldig liten blødning. Hadde nettopp hatt sex, så jeg prøvde å tenke at det var det. Var 16 uker på vei. Jeg hadde tilfeldigvis tid hos jordmor samme dag for å lytte på hjertelyd. Hos jordmoren gikk alt fint. Hun fant hjertelyd og trøstet meg med at så lange det det ikke kom veldig mye blod eller gjorde vondt så var det normalt. Dagen etter dro vi hjemover på juleferie, men jeg ble ikke kvitt uroen. Blødde svært lite, men hadde øm korsygg. Jeg syns det var litt vanskelig å starte juleferien før jeg var hundre prosent sikker på at alt var iorden. Tok en tuir til legevakten når vi landet og de målte fin hjertelyd og så at jeg bare skulle ta det med ro. Prøvde og kose meg, men det var ett eller annet som fikk meg til å tvinge samboeren til en tur til til legevakten. Jeg følte seg at jeg overeagerte, men jeg hadde så lyst på en ultralyd for kanskje å få en forklaring på hvorfor jeg blødde. Jeg syntes det var vanskelig og glede seg over juleferien og alle venner og familie som syns det var stas at jeg var gravid osv når jeg ikke visste helt sikkert at alt var bra. På legevakten igjen fikk jeg masse kommentarer om at jeg ikke skulle bekymre meg og at alt var normalt, men siden jeg uroet meg, kunne jeg få en ultralyd. Så bar det til ultralyd. Der fikk jeg sjokkbeskjeden!!! Ikke noe liv og det hadde det ikke vært siden uke 7-8 (altså nesten 8 uker siden). Ble jo helt slått ut av bekskejden ettersom jeg hadde fått høre hjertelyd tre ganger de siste 10 dagene og sist dagen før. Fikk cytotec med meg hjem og det var det! Helt grusomt. Plutselig var jeg ikke gravid lenger. Tok cutotecen samme kveld etter utallige telefoner til leger og jordmødre for å finne ut om dette faktisk kunne være tilfelle. Men det var det nok. Nå har jeg bare lyst å bli ferdig med det. Har blødd kraftig siden tirsdag og er så sliten av å ha vondt i magen, ryggen og hjertet:( Gleder meg til å komme igang med hverdagen og få normal syklus. Hvis jeg blir gravid igjen (noe jeg håper av hele mitt hjerte!!!) Så skal jeg be om skikkelig oppfølgning. Med tidlig ultralyd! Er det noen av dere som har opplevd en abort og deretter fått mer oppfølging neste graviditet. Hvor mange ultralyder kan jeg kreve osv? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142712033-min-grusomme-juleferie/
Gullis :) Skrevet 27. desember 2010 #2 Del Skrevet 27. desember 2010 Jeg föler sånn med deg! Det må väre så utrolig grusomt for deg /dere å oppleve det! Hvordan kunne de finne hjerte lyd flere ganger også hadde det ikke värt noe der siden 7-8?? Fikk du noe forklaring på det`? Det finnes nok ikke noe medisinsk grunn til at du skal få oppfölging med tidligere / hyppigere UL når du blir gravid igjen siden det er "normalt" å oppleve SA (hörtes ikke bra ut men jeg håper du skjönner hva jeg mener, det er ikke noe galt med deg selv om dette skjedde, det er jo naturens måte å ordne opp i noe som antageligvis ikke var levedyktig) MEN jeg er helt sikker på at dersom du snakker med fastlegen din så vil du kunne få den oppfölgingen du önsker! Jeg vet ikke hvor du bor men jeg har i hvert fall et utrolig godt inntrykk av gyn / mottak på Ullevål. Om du er urolig får du nok komme inn der! Men du må kanskje innom legevakten först for å få en henvisning. Men når du först har kommet inn der står dören åpen . Jeg hadde en tidlig SA ( uke 6) og har värt der 3 ganger, först for å få det bekreftet og deretter 2 ganger for å sjekke at alt var som det skulle at alt var ute osv. Dessuten kan du få Hcg målinger hos fastlegen din! Det betyr jo veldig mye og gir en god indikasjon på at alt er som det skal om Hcg stiger normalt. Gjör den ikke det får du garantert en UL. Det ordner seg! Håper du får hvilkt og brukt litt tid på dette. Merker selv at det sitter litt i selv om det var tidlig for meg. Ikke at jeg går og er deppet men det kommer noen tanker. Har ikke opplevd det för. Har 3 barn og alt har gått greit med de så dette var en helt ny opplevelse og selvsagt ingen god opplevelse. Föler med deg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142712033-min-grusomme-juleferie/#findComment-142712209
kanskje snart? Skrevet 27. desember 2010 #3 Del Skrevet 27. desember 2010 de hadde ikke noe svar på hvorfor tre forskjellige leger og jordmødre hadde funnet hjertelyd den siste uken. Fikk bare beskjed om at det måtte være en feil!? Jeg kan ikke tenke så mye på akkurat det, for da blir jeg gal:) Jeg skal på ny ultralyd imorgen for å se om alt har kommet ut. Jeg blør fortsatt veldig mye (klumper osv) og har veldig vondt. Er spent på om alt har kommet ut. Alt jeg vil er å bli ferdig med dette, slik at jeg kan komme videre. Det kjennes ut som om jeg har abortert i en uke nå! Med ekstra oppfølging, så mener jeg tidlig ultralyd osv. Jeg kommer selvfølgelig ikke til å stole på noen form for hjertelyd. Jeg vil gjerne vite om neste barn lever før jeg er i uke 18:( Det var så trist å vite at jeg trodde i ukesvis at jeg var gravid (magen vokste og jeg hadde masse symptomer), men så var det dødt. Takk for gode ord, det hjelper:) Og så er det godt å vite at andre har vært igjennom lignende og at det går over! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142712033-min-grusomme-juleferie/#findComment-142712434
2prinserOg1engel Skrevet 27. desember 2010 #4 Del Skrevet 27. desember 2010 Huff kjære deg... Noe så grusomt!! Du får helt sikkert en tidlig ultralyd når dere blir gravide igjen, dem pleier sjelden å være vanskelige på det. Nå er historien din veldig spesiell nettopp fordi dem har hørt hjertelyden, og legen vil som regel gi deg en trygg opplevelse så du lærer deg å stole på systemet rundt deg igjen. Jeg har ikke opplevd å miste sånn som deg, men jeg har måtte avbryte svangerskapet i uke 20. Er nå gravid igjen og får oppfølging så det holder. Det er som hun over her skriver "normalt" å oppleve en SA, men da pleier kroppen som regel å støte det ut av seg selv når det skjer..for deg så var du jo 16 uker på vei. Dette skal du klare, men det er tøft! Ikke bekymre deg for oppfølgingen i neste svangerskap, det kommer du nok til å få Sender deg mange gode tanker...tida jobber for deg slik den har gjort for meg og mange andre. Det føles helt jævlig nå, men jeg vet at du kommer deg igjennom det med tida, du glemmer det aldri, det skal du heller ikke..men du lærer deg å leve med det. Ta vare på deg selv. Klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142712033-min-grusomme-juleferie/#findComment-142713194
kanskje snart? Skrevet 27. desember 2010 #5 Del Skrevet 27. desember 2010 Tusen takk for oppmuntrende ord:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142712033-min-grusomme-juleferie/#findComment-142713500
erm Skrevet 30. desember 2010 #6 Del Skrevet 30. desember 2010 Nesten det samme skjedde med meg å... bare at jeg var 12 uker da de oppdaget at fosteret ikke hadde utviklet seg... nesten 12 uker med kvalme og oppkast :-( hvis jeg blir gravid en gang til skal jeg ha tidlige ultralyd selv om jeg må betale det selv.... forferdelig å oppdage det når man er på ferie da- og i tillegg når du var "kommet" så langt på vei- føler med deg- Lykke til videre... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142712033-min-grusomme-juleferie/#findComment-142722240
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå