Gå til innhold

Lurer på noen ting. Til dere som har hatt ks før.

Anbefalte innlegg

Skal ha mitt første planlagte snitt i januar. Gruer meg veldig men gleder meg også fælt til å få møte gutten min og til bekkensmertene skal begynne å letne litt.

Men jeg lurer på et par ting.

Angående fastingen, det stod i brevet mitt at jeg må faste fra kl 22 kvelden før. Har time kl 08 morgenen etter. Men får man ikke lov å drikke vann engang? Jeg sliter veeeeldig med kvalme, spying osv og kommer nok til å slite hvis jeg ikke får drikke.

TIden etter snittet, har barnefar vært hjemme lenge? Har han gått sykmeldt pga du ikke har kunne tatt deg av barnet alene?

Fortsetter under...

jeg hadde ekstremt svkvalme hele sv. hadde ks. kunne ikke spise el drikke før. var tørr i munnen, men de få timene i forhold til resten av livet med et barn i armene gikk fint.

min mann var ikke sykemeldt å jeg bar alt som jeg ikke måtte bruke krefter på. å bære barnet mitt gikk helt fint. var vondt i såret ja,men klarte fint å bite tenna sammen for ungen skyld.

å et keisersnitt var ingenting i forhold til et helt svangerskap liggende med kvalme å elendighet.

Tenker ikke så mye på såret i forhold til at han skal evnt sykemelde seg. Men jeg klarer ikke å bære en gryte engang pga bekkenløsningen så gruer meg veldig til å ha lillegutt alene. Og vi har egentlig ikke råd til at han skal gå hjemme med meg uten lønn.

Uff. Hørtes ikke godt ut!

Men dessverre får du ikke drikke noe vann, bortsett fra et kvart glass for å få ned smertestillende før operasjonen. Men et triks er jo å pusse tennene og ta med seg tannbørsten til sykehuset og pusse tennene så fort du kjenner kvalmen kommer. Jeg gjlrde det med første iallefall, og det funket for meg.

Ang pappaen, så var ikke min mann hjemme. Han tok seg fri den ene dagen når snittet ble utført, men dro tilbake på jobb dagen etter. Fikk hjelp på sykehuset, og når jeg kom hjem, lå vi jo bare på sofaen/senga de første ukene, og det gikk veldig bra. Trengte ikke mannen i det heletatt egentlig, bortsett fra å lage mat til meg når han kom hjem, og rydde og stelle etter jobb. Nå hadde ikke jeg bekkenplager i første svangerskap, så jeg vet ikke hvordan det er etter fødsel, men vi klarte oss fint iallefall, meg og babyen alene :)

Lykke til :)

Får man lov å pusse tennene altså? Det hadde gjort livet enklerer i så fall for jeg er helt hekta på det. hehe

Stod i arket at man har ikke lov å tygge tyggegummi engang så da tenkte jeg at man kan sikkert ikke pusse tennene heller.

Ja, det er lov :) Så lenge du ikke svelger tannkremen eller vannet. Jeg er totalt avhengig av å pusse tennene selv. Gjerne 4 ganger om dagen! Så dette er et must for meg, og jeg fikk lov til det på sykehuset iallefall :) Tyggegummi er ikke lov fordi du svelger spyttet liksom. Og man skal jo være tom i magen....

Annonse

Jeg ba om å få intravenøs væske med en gang jeg kom til sykehuset, for å unngå å bli kvalm. Dette viste seg å være veldig lurt, for det ble litt venting på meg siden det kom en del hastesnitt foran meg i køen;0)

Sist var faktisk pappaen hjemme med oss i fem uker etter ks, men det var helt tilfeldig. Jeg var ikke i god form (komplikasjoner), men hadde nok klart å ta meg av barnet alene hvis jeg hadde vært nødt - men jeg er glad jeg slapp. :)

Du kan sykmeldes, og mannen kan overta din permisjon - hvis du er så dårlig at du ikke klarer å ta deg av barnet. Det er sjelden tilfellet. I ditt tilfelle ville det kanskje være pga bekkenet, ikke ks i seg selv (med mindre du får alvorlige komplikasjoner) men det må legen din ta stilling til når den tid kommer. Utgangspunktet er jo at far har rett på to uker fri etter fødsel, med eller uten lønn avhengig av arbeidsgiver/tariffavtale. Det er det samme, uansett vaginal fødsel eller ks.

Var nok ikke det som stod i brevet jeg fikk. Er sikkert forskjellig fra sykehus til sykehus.

I brevet mitt stod det: fasting fra kl 22 dagen. Ikke lov å spise, drikke og ikke tygge tyggegummi.

hvorfor er det så big deal om man drikker litt? De tar jo hastekeisersnitt hver eneste dag på folk som har spist og drukket gjennom fødselen. Vet jo at man blir kvalm o.l iforbindelse med operasjonen, men litt vann burde vel ikke skape for mye problemer vel?

Ved haste/katastrofe sectio blir pasienten bedøvet på en litt annen måte enn ved planlagte operasjoner. Grunnen til at de vil at folk skal være fastende er at det er fare for aspirasjon av mageinnhold til lungene. Ved planlagte keisersnitt skal jo pasienten i utgangspunktet ha spinal og da spiller det egentlig ingen rolle om man har spist, men i tilfelle det oppstår komplikasjoner ( feks at spinalen ikke virker ) og pasienten må ha narkose er det greit med faste. Å drikke frem til 2 timer før operasjon, spise inntil 6 timer før, er vanlig prosedyre, men fordi det alltid finnes de som gir blaffen i reglene og det de får beskjed om så skriver de det på den måten i brevet. Vann er veldig enkelt å suge opp av magesekken i tilfelle narkose og absorberes i løpet av 2 timer.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...